جامعه عشایری یادگارانی از تاریخ درخشان و پرافتخار ایران هستند که قدمتی نزدیک به ۱۲ هزار سال دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جامعه عشایری یادگارانی از تاریخ درخشان و پرافتخار ایران هستند که قدمتی نزدیک به ۱۲هزار سال دارند، در استان کرمان، ایلات و طوایف متعددی زندگی می‌کنند.

پلاس‌های گرم و عطش عشایر استان کرمان

 

رضا نیکزادی مدیر کل امورعشایری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۱۴ هزار و دویست و پنجاه خانوارعشایر با جمعیتی بالغ بر ۷۱ هزار نفر در ۵۶ درصد مساحت حوزه شمال استان کرمان حضور دارند. کشورما از جمله معدود کشور‌هایی است که در آن عشایری از همه اقوام در سراسر کشور پراکنده‌اند.

 

پلاس‌های گرم و عطش عشایر استان کرمان

نیکزادی بیان داشت: جامعه عشایری استان کرمان با پرورش حدود ۲ میلیون راس دام یکی از قطب‌های مهم تولید گوشت قرمز ومحصولات لبنی استان محسوب می‌شود.

این روز‌ها که در هر جای استان کرمان گرمای هوا طاقت فرسا شده و درهیاهوی زندگی ماشینی کسی به یاد عشایر نیست. می شود گفت قشری که دغدغه آنها همیشه تولید و خودکفایی است و هیچگاه گله‌ای ندارند، اما این روز‌ها کمتربه یاد می‌آیند.

پلاس‌های گرم و عطش عشایر استان کرمان

مدیر کل امورعشایری استان کرمان گفت: هر چند بارندگی‌های انتهای سال گذشته وابتدای سال جاری سبب بهبود وضعیت مراتع وافزایش تولید علوفه شده ونسبت به سنوات قبل منابع آبی رابهبود بخشیده است، اما  با توجه به نوع بارش‌ها که عمدتا بصورت باران بوده است با شروع فصل تابستان وگرمای شدید هفته‌های اخیر منابع آبی چشمه‌ها وقنوات با کاهش میزان آبدهی روبرو و رودخانه‌های فصلی درحال خشک شدن هستند.

نیکزادی افزود: با شرایط موجود علوفه مراتع نیز خشک شده است. بدون وجود عشایر چرخه طبیعی اکوسیستم دچار اختلال شده و به زودی از بین می‌رود.

پلاس‌های گرم و عطش عشایر استان کرمان

مدیر کل امورعشایری استان کرمان افزود: تمام شرایط دست به دست هم داده است و سبب شده حدود ۳۰۰۰ خانوار عشایر در وضعیت تنش آبی قرار گرفته و بامشکلات عدیده‌ای در تامین آب شرب خود و دامهایشان مواجه شوند.

وی گفت: با توجه به مشکلات آبی پیش آمده به ناچار بایستی توسط سیستم آبرسانی سیار نسبت به رفع نیاز‌های آبی آن‌ها اقدام، که با امکانات اداره کل امور عشایر کرمان تنها می توان سیصد هزارمتر مکعب آب جهت خانوار‌های عشایر تامین کرد.

وی بیان داشت: با شروع فصل تابستان با حداکثر نیاز آبی خانوار‌های عشایر مواجه وتعداد ۳۰۰۰ خانوار روزانه ۱۲۰۰ متر مکعب آبرسانی صورت می گیرد که نیاز آن‌ها را تامین نمی‌کند.

سیاه چادر یا همان پَلاس سر پناهی مناسب که از موی بز بصورت نخ تهیه و به هم تابیده و بصورت قالی بهم بافته می شود.

از دیگر مزیت‌های این نوع چادر‌ها گرم ماندن در فصل زمستان است که از نفوذ سرما به داخل چادر جلوگیری می‌کند و فضای درون چادر را گرم نگاه می‌دارد، اما این سرپناه این روز‌ها گرمایش طاقت فرساست و عشایر را بی امان کرده، تشنگی و عطش زمین و گرما یک طرف و کمبود منابع آبی یک طرف.

شهرستان بافت بزرگ شامل بافت، رابر و ارزوئیه اولین شهرستان عشایری کرمان و دومین شهرستان عشایری ایران محسوب می شود.

محمد شمسی کارشناس امور عشایری شهرستان های بافت ، رابر و ارزوئیه گفت: طبق سرشماری در سال ۸۷ قریب ۵ هزار خانوار معادل جمعیتی بالغ بر ۲۶ هزار نفر در این منطقه عشایری زندگی می کنند.

وی بیان داشت: از عمده ترین مشکلات فعلی این قشر،کمبود مراتع، عدم تعامل با محیط زیست و منابع طبیعی برای عشایری است که طرح اسکان گرفته اند و صدور پروانه برای جمعیت جدید عشایر انجام نمیشود که این بزرگترین تهدید برای کاهش جمعیت عشایری و جمع شدن پلاس ها است .

وی با بیان اینکه اکنون برای عشایر منطقه آبرسانی به صورت سیار انجام می شود افزود: هر هفت تا ده روزی یکبار به نسبت جمعیت و به طور متوسط 2 هزار لیتر آب بین این عشایر به صورت سیار توزیع می شود وهر جا چشمه و قناتی در نزدیکی عشایر باشد آبرسانی انجام می شود و هیچ محدودیتی وجود ندارد .

شمسی بیان داشت :اکنون تغییر سبک زندگی در جمعیت عشایر و تبدیل زندگی به زندگی روستایی و شهر نشینی و یکجا نشینی آسیب است و باید بررسی و ارائه راهکار شود.

وی بیان داشت : خشکسالی ها یکی از علت کمبود علوفه دام بوده ولی امسال با توجه به بارندگی ها و رشد مراتع امکان استفاده عشایر فراهم شده که بر این اساس مراتع به صورت دوره ای آزاد شده که علاوه بر استفاده عشایر از این مراتع سبب جلوگیری از آتش سوزی ها هم شده است .

وی افزود:یکی از علل افرایش قیمت گوشت افزایش خوراک دامی از جمله جو، سبوس و کنسانتره است که راه آن تعیین یارانه برای خرید این اقلام برای عشایر است که نهایتا منجر به کاهش قیمت ها می شود .

کارشناس کارشناس امور عشایری شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه گفت: هرساله بیش از ۱۱ هزار تن انواع محصولات دامی از قبیل گوشت، پشم، لبنیات و کرک توسط عشایر این منطقه تولید می‌شود.

شمسی افزود: عشایر شهرستان بافت شامل هفت ایل از جمله طوایف افشار، رایینی، لری ،کهوری، لک ،پشت کوهی و جبال بارزی است که بیشترین جمعیت مربوط به ایل افشار هست .

استان کرمان با ۱۴ هزار و دویست و پنجاه خانوار عشایر با جمعیتی بالغ بر ۷۱ هزار نفر دومین استان عشایرخیز کشور و شهرستان بافت با ۵ هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر ۲۶ هزار نفر اولین شهرستان عشایر خیز کرمان و دومین شهرستان عشایر خیز ایران به شمار می رود.


گزارش از کلثوم نجفی کلیانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.