افسر سابق سازمان اطلاعات آمریکا در مصاحبه با شبکه الجزیره از تلاش عربستان برای سر به نیست کردن ۳ نفر از افرادی که از همکاری ریاض با القاعده خبر داشتند، پرده برداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، جان کریاکو، افسر سابق سازمان اطلاعات آمریکا، در مصاحبه با برنامه «ما خفی اعظم» (آنچه پنهان مانده، بزرگتر است) این شبکه، از اطلاعاتی پرده برداشت که نشان از تلاش دولت سعودی برای سربه نیست کردن سه تن از افراد خاندان آل سعود است که اطلاعاتی درباره همکاری ریاض و القاعده در اختیار داشتند. 

 او که در گذشته در بحرین فعالیت می‌کرد، گفت مارس ۲۰۰۲ (اسفند ۱۳۸۰) که یکی از فرماندهان گروه القاعده بازداشت شد، شماره تلفن سه تن از افراد خاندان حاکم سعودی را در اختیار داشت. یکی از این سه تن در حادثه رانندگی و دیگری تشنه در صحرا کشته شد و نفر سوم از همان زمان ناپدید شد.

این مقام سابق سیا افزود: مارس ۲۰۰۲ که ابوزبیده را بازداشت کردیم، دفتر خاطراتی همراه وی یافتیم. همان شب خاطراتش را بررسی کردم و در آن، شماره تلفن سه تن از خاندان حاکم در سعودی را یافتم. پیامی محرمانه به مقر سازمان اطلاعات آمریکا ارسال کردم و به آن‌ها گفتم شماره تلفن سه تن از خاندان آل سعود را در دفتر خاطرات ابوزبیده یافتم.

کریاکو اضافه کرد: طی چند هفته، یکی از این سه تن در حادثه رانندگی در صحرا کشته شد. دیگری برای خیمه زدن به صحرا رفت و تشنه جان باخت. می‌توانی این موضوع را تصور کنی؟ نفر سوم هم ناپدید شد و پس از آن، هیچ کس وی را ندید. من به این نتیجه رسیدم که این افراد اطلاعات زیادی درباره دست داشتن دولتشان در همکاری با القاعده یا دست‌کم دست داشتن آن در تاسیس این گروه یا ارتباط دولت سعودی با حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱، در اختیار داشتند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: عربستان ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار