رسیدگی به تخلفات پزشکی در صلاحیت دادسرای انتظامی پزشکی و رسیدگی به جرایم پزشکی در حیطه صلاحیت محاکم عمومی دادگستری است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه پزشک در اقداماتی که به منظور درمان انجام می‌دهد، اگر برائت بگیرد، مسئولیتی ندارد، اما چنان چه در اثر قصور یا اقدام عمدی او، به بیمار آسیبی وارد شود، حسب مورد، طبق مقررات جنایات عمد و شبه عمد عمل خواهد شد؛ ضمن این‌که چنین اقداماتی، تخلف انتظامی نیز محسوب می‌شود. در این‌صورت علاوه بر تحمل کیفر و پرداخت خسارت، ممکن است پروانه پزشک، بر اساس مقررات انتظامی، برای دوره‌ای تعلیق یا در مواردی لغو و برای همیشه از اشتغال در این حرفه منع شود؛ زیرا پزشکان هم بر اساس مقررات حقوقی و جزایی و هم طبق مقررات صنفی، مسئول تخلفات خود هستند.

برای شکایت از پزشکان متخلف باید به کجا و چگونه شکایت کنیم؟

تخلفات پزشکی، مواردی مانند سهل انگاری در انجام وظیفه یا افشای اسرار را در بر می‌گیرد که احتمال دارد پزشک بر خلاف قوانین و مقررات وضع شده صنفی رفتار کرده باشد. اما جرایم پزشکی مواردی هستند که قانون گذار در قانون مجازات اسلامی، برای آن‌ها جرم و مجازات در نظر گرفته است، ولی شخصی که مرتکب آن‌ها می‌شود، پزشک یا جزو تیم پزشکی است.

رسیدگی به تخلفات پزشکی در صلاحیت دادسرای انتظامی پزشکی و رسیدگی به جرایم در حیطه صلاحیت محاکم عمومی دادگستری است. رسیدگی به تخلفات پزشکی توسط هیئت‌های بدوی انتظامی، مانع رسیدگی توسط محاکم قضایی نمی‌شود، چون ممکن است پزشک اقدام به عملی کند که واجد وصف مجرمانه باشد و، چون چنین امری، تخلف نیز محسوب می‌شود، محاکم دادگستری و هیئت‌های بدوی انتظامی، هر کدام می‌توانند جداگانه به موضوع رسیدگی کنند.

در هر صورت در بیشتر موارد می‌توان هم به سازمان نظام پزشکی و هم به محاکم دادگستری، به طور همزمان مراجعه کرد و هیچ یک مانعی برای صلاحیت دیگری محسوب نمی‌شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/

رسیدگی به تخلفات پزشکی، کجا و چگونه؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدمرام حق
۲۲:۵۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
عرض سلام.من سال نودوهشت به یک مرکز ایمپلنت در تهران مراجعه کردم هم قیمت مناسب بودوهم دکترجراح متخصص بودند،امایکی از آشنایان ازسردلسوزی گفت من دکتری بلدم که کارش خوبه،ماهم رفتیم مطب این دندانپزشک که حدود ده واحدبرام ایمپلنت کردباقیمت هرواحددومیلیون وپانصد،بعدازدوسال هرماه ازشهرستان میرم تهران و متأسفانه فقط وفقط کارش تیغ زدنه،بایه ماده دندونهای منوبجای اینکه روکش کنه اوناراترمیم می‌کنه وتابرگردم شکسته میشوند.درقسمت لثه بالایی که نصب کرده اصلاکارش خوب نیست پول شش پایه برای بالای فک گرفت اما چهارپایه بیشترنصب نکرده در قسمت پایین هم همچنان میرم وهرباریه بهانه ای میاره!!!
شش دندان جلویی ام خوب بودبخاطرکشیدن بقیه دندونهام اوناهم خراب شدند،یازده میلیون ازم گرفته فقط برای این شش دندان جلویی ومرتب بااین ماده ترمیم می‌کنه وپس از یکماه دوباره ماده مثل گچ یاآهک پودرمیشه،همین هفته نه میلیون گرفت که روکش کنه اما بازم باهمون ماده ترمیمش کرد،حتی جای دندان کشیده رابااون ماده پرکرده بعنوان دندان ثابت.
میخوام ازاین دکترشکایت کنم وتحت معالجه مجددقراربگیرم نامعلوم کنم که عملکرد این دکترچقدرمسخره هست وفقط سرماکلاه می‌ذاره!
اگر کسی می‌تونه لطفأراهنمایی بفرمایند.
Iran (Islamic Republic of)
با وجدان باشید
۱۱:۴۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
انصافا خودتون قضاوت کنید وقتی یه مشکلی برامون پبش میاد میریم پزشک اونم در حد وسعش کارش رو انجام می ده حالا اگه یه اتفاقی بیفته اصلا به سایر عللش اط جمله اینکه ممکنه خود یا خانواده خودمون هم مقصر باشیم توجه نمی کنیم می چسبیم به پزشک بیچاره فراموش نکنیم پزشک هم بنده خداست و اگه این دنیا دادگاهی علیهش تشکیل دادیم اون دنیا هم خدا دادگاه دیگه ای داره که حق محضه مطمئنیم که اونجا هم پزشک مقصر می شه یا ما باید جواب این ناحقی و ناانصافی رو بدیم؟؟
Canada
عبدالله مظفریان
۲۳:۳۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
دکتر علیرضا محبی جراح گوش و حلق و بینی و جراحی پلاستیک در تهران است. ایشون مزه دلار و یورو زیر زبانش حسابی مزه کرده و فقط به تلفن‌های خارج کشورها جواب میده. تلفن‌های مطب و حتی درب مطب بررسی بیماران داخل ایران بسته است. و مسولین و منشیان مطب هم به این مسئله اذعان دارند. شکایت از ایشان را یکجا میشه برد؟
Iran (Islamic Republic of)
اوا
۱۴:۲۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
دکترای که فقط فکر پولن باید چیکار کرد
Iran (Islamic Republic of)
آرمین
۱۶:۳۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
دقیقا بگید با دکتری که برای پول درآوردن از مردم سوء استفاده می کنه باید کجا شکایت کرد
Ukraine
هادی میرزاآقایی
۱۶:۵۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
سلام
اینجانب امروز با یکی آندوسکوپ به بیمارستان تجریش رفتم و اینکه دکتر بیهوشم کرد و در حین آندوسکوپی من بهوش آمدم و بعد از آندوسکوپی با دستهای خونی روبرو شدم و اینکه گلویم به شدت درد میکند نمیدانم چرا دکتر بیهوشم نتوانسته مرا خوب بیهوش کند و اینکه چه بلای سر من آوردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
دقیق بگید برای شکایت از پزشکی که که زده دندون رو خراب کرده کجا باید بریم
آخرین اخبار