رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از هوشمند سازی ۷۰ درصد چاه‌های کشاورزی خبر داد.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در شورای حفاظت از منابع آبی استان در گفت و گو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،  گفت: در استان بیش از  ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز داریم که باید  تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به اینکه باید نسبت به خرید چاه‌های کشاورزی کم بازده اقدام شود  افزود: تاکنون سامانه نوین آبیاری در ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی انجام شده که تا پایان سال جاری این رقم به بیش از ۳۰ هزار هکتار افزایش پیدا می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: تعهد امسال ما اجرای ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری است که تاکنون در ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی طرح نوین آبیاری مطالعه و نقشه برداری شده است.

قوسی ادامه داد: از ابتدای امسال سامانه‌های نوین آبیاری در یک‌ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه رتبه چهارم کشور را در زمینه اجرای طرح‌های نوین آبیاری داریم گفت: سال گذشته نیز طرح‌های نوین آبیاری در بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان انجام شده است.

قوسی با اشاره به اجرا و تصویب طرح سازگاری با اقلیم و کاهش حجم آبی چاه‌های کشاورزی استان اظهار کرد: ابتدا باید تمام چاه‌های کشاورزی استان هوشمندسازی شوند که این طرح تنها در ۷۰ درصد چاه‌های کشاورزی اجرا شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد: در مرحله دوم باید چاه‌های غیرمجاز تعیین تکلیف شوند که در استان بیش از ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز داریم و بعد باید نسبت به خرید چاه‌های کشاورزی کم بازده اقدام شود.

قوسی افزود: اگر به سراغ کاهش برداشت از چاه‌های کشاورزی مجاز برویم مهاجرت روستائیان افزایش و شاهد تنش‌های اجتماعی در استان خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: با اختلال در بخش کشاورزی در تولید مواد خام برخی صنایع که از بخش کشاورزی تامین می‌شود نیز اختلال ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: برای مدیریت و جبران آب در بخش کشاورزی پروژه‌هایی را تعریف کرده‌ایم که اجرای پروژه‌های سازه‌ای و طرح‌های آبخیزداری و پروژه‌های آب و خاک از جمله این طرح‌ها است.

قوسی گفت: در طرح‌های آبخیزداری ۱۶۱ میلیون مترمکعب استحصال آب خواهیم داشت که میزان صرفه جویی در پروژه‌های غیرسازه‌ای ۵۴ میلیون متر مکعب و در طرح‌های آب و خاک ۱۹۹ میلیون متر مکعب خواهد بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح‌ها در استان کسری مخزنی نخواهیم داشت که سراغ کاهش آب چاه‌های کشاورزی برویم عنوان کرد: بیش از ۹ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در خراسان جنوبی در دست اجرا است.

انتهای پیام / ط ا

وجود بیش از ۳۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.