مترو تهران روزانه بیش از ۲ میلیون مسافر را جابجا می‌کند، اما با این حال نیاز به توسعه دارد.

خودکفایی کامل کشور در ساخت تونل و ایستگاه مترو/ وابستگی ۶۵ درصدی تولید واگن به خارجبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها بیشتر شهروندان برای عبور و مرور خود از سامانه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو استفاده می‌کنند، چرا که این سامانه حمل و نقلی با سرعت بسیار مطلوبی می‌تواند مسافران خود را به مقصد برساند.

مترو تهران با سهم چشمگیری که در سیستم حمل و نقل به خود اختصاص داده، روزانه بیش از ۲ میلیون مسافر را جابجا می‌کند، اما این سامانه حمل و نقل ریلی برای هر چه بهتر کار کردن خود نیاز به توسعه دارد.

توسعه حمل و نقل ریلی یکی از ضرورت‌های مهم در حوزه تقویت زیرساخت‌های هر کشور محسوب می‌شود و برای کلانشهر‌هایی مانند تهران، توسعه مترو از ضروریات انکار ناپذیر به شمار می‌رود.

یکی از ضروریات توسعه مترو افزایش قطار و واگن‌های آن است، چراکه با توجه به افزایش و رشد جمعیت، تردد توسط این سامانه سخت‌تر می‌شود و در شرایطی که تحریم‌ها ایجاد کرده، تهیه ملزومات از خارج کشور سخت‌تر شده است.

این در حالی است که توان داخلی تولید واگن در کشور وجود دارد و انتظار می‌رود که با بومی سازی روند رو به رشدی را در تولید واگن و قطعات مترو شاهد باشیم، بر همین اساس به سراغ مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه رفتیم تا در این مورد توضیحاتی را ارائه دهد.

علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر بومی سازی قطعات مترو اظهار کرد: بخشی از کار در صنعت مترو ساختمانی و بخشی دیگر هم تجهیزاتی است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به بخش ساختمانی این صنعت افزود: خوشبختانه در ۳ دهه اخیر تقریبا تمام تجهیزات و امکانات مورد استفاده مترو در تونل سازی و ایستگاه‌ها بومی سازی شده است و اتکا به خارج از کشور نداریم.

وی با بیان اینکه بخش ساختمانی مترو داخلی است و ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد، گفت: در بخش تجهیزاتی نیز بیش از ۶۰ درصد تجهیزات مترو بومی سازی شده است.

امام افزود: ما از سنوات گذشته در مترو این بحث را پیگیری کرده‌ایم، اما در شرایط فعلی و تحریم‌ها، تلاش داریم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با بیان اینکه مترو حساسیت بالایی دارد و تجهیزات و قطعات آن باید متناسب با استاندارد‌های صنعت مترو باشد، گفت: روزانه حدود ۲.۵ میلیون سفر در حال انجام است و این تعداد سفر ایجاب می‌کند که از تجهیزات و مصالحی استفاده شود که کیفیت بالایی دارند.

او گفت: تلاش داریم با حمایت از تولید کنندگان داخلی که شرایط لازم را دارند، اتکا به محصولات خارجی را به حداقل ممکن برسانیم.

امام در پاسخ به سوالی مبنی بر بومی سازی واگن‌های مترو بیان کرد: حدود ۳۵ درصد از تجهیزات واگن‌ها طی ۲ دهه گذشته بومی سازی شده و این رقم بسیار پایین است، چراکه باید خیلی بیشتر از این میزان باشد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) افزود: شرکت مترو طی ۲ هفته گذشته قراردادی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کرد و بر اساس آن مقرر شد با حمایت معاونت علمی و فناوری و صندوق شکوفایی، ظرف ۱۸ ماه داخلی سازی را با تولید یک رام قطار به حدود ۸۵ درصد برسانیم. کار سختی است، اما اگر برنامه ریزی دقیق داشته باشیم و منابع مالی به موقع تأمین شود، دور از دسترس نیست.

امام با بیان اینکه تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ دهد، ادامه داد: در صورت محقق شدن این موضوع، تحول بسیار ارزشمندی در صنعت واگن سازی مترویی کشور رخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در پاسخ به سوالی مبنی بر توان ۱۰۰ درصدی بومی کردن واگن‌های مترو گفت: این که بتوانیم یک بحث است، این‌که صلاح کشور باشد یک بحث دیگر، چراکه خود کشور‌های واگن‌سازی بزرگ دنیا نیز هیچ زمانی ۱۰۰ درصد واگن را خودشان تولید نمی‌کنند.

امام افزود: این موضوع باید بررسی شود و هیچ موقع ادعا نمی‌کنیم که می‌خواهیم به سمت تولید ۱۰۰ درصدی بومی برویم، چراکه کشور‌های دیگر هم این کار را می‌کنند و محصولات تولیدی باید اقتصادی باشد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) تاکید کرد: اگر محصولی اقتصادی نباشد، توجیه خود را از دست می‌دهد.

همچنین محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعداد واگن‌های خارجی موجود در خطوط مترو اظهار کرد: از ۱۳۰۰ واگن فعال در خطوط، ۲۱۱ واگن از خارج کشور وارد کشور شده که تمام آن‌ها ساخت چین هستند.

همچنین هاشمی در بازدیدی که از شرکت واگن سازی مترو داشت، گفت: نزدیک ۱۰ درصد قطعات واگن‌ها در گمرک معطل مانده و با توجه به سابقه مدیریتی من، به مدیران شهری حین بازدید از شرکت واگن سازی اعلام کردم که ما ظرفیت ساخت واگن‌های داخلی را داریم و اگر تمام قطعات به موقع به دست ما برسد، می‌توانیم حجم سفر‌های روزانه با مترو را از ۲ به ۷ میلیون سفر افزایش دهیم. البته هرچند با توجه به تحریم‌ها، چرخ اقتصاد به سختی می‌چرخد، اما رونق تولید  و افزایش ظرفیت‌ها در زمینه صنعت مترو را به همراه داشته و در حال حاضر نیز با توجه به موضوعات مطرح شده، می‌توانیم شاهد نتیجه موثری در این صنعت باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: مترو ، شهرداری تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۹ تير ۱۳۹۸
امیدواریم مترو شهر پرند هم که هر ساله وعده داده می شود ، تکمیل گردد .
Germany
ارمین
۱۸:۵۷ ۲۸ تير ۱۳۹۸
باید روزهای شلوغ وسایل نقلیه، رایگان شه و وسایل نقلیه توی مرکز شهر حق پارکینگ بالا بدهند
دقیقا مثل برلین
یا بنزین توی تهران ۳۰ درصد گرون تر باشه و خرج حمل و نقل عمومی شه
یا تهران جریمه ۴۰ در صد بیشتر شه و خرج حمل و نقل عمومی شه
وسایل نقلیه عمومی و تاکسی . کالای لوکس حساب میشن و با بنزین رایگان نباید توی شهر بگیرند. بنزین یک دلار هست یا ۱۴ هزار تومن !
مثلا هر کیلومتر توی برلین ۷ یورو هست یعنی تاکسی توجیح اقتصادی نداره!
تهران رو باید از آلودگی نجات داد؟!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
نسیم
۱۳:۴۹ ۲۸ تير ۱۳۹۸
سلام
چند ساله مترو اصفهان میخوان کامل کنند ،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۸ تير ۱۳۹۸
اگه ما توهمه چی خود کفا هستیم پس چرا همه چی با کوچکترین لغزشی چند برابر میشه نمونش همین تراکتور مگه همه چیزش داخل تولید نمیشه پس چرا با بالا رفتن قیمت ارز قیمت اینم چند برابر شد
آخرین اخبار