معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در قزوین گفت : هم اکنون حدود ۴۴ هزار واحد تولیدی در ۸۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح دو طرح تولیدی در استان قزوین با بیان اینکه هم اکنون حدود ۴۴ هزار واحد تولیدی در ۸۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور در حال فعالیت هستند، گفت : حدود ۲۱ درصد از واحد‌های تولیدی در حال رکود هستند

صالح نیا خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم که امسال بیش از ۲ هزار واحد تولیدی را به چرخه تولید مجدد برگردانیم همانطور که سال گذشته، حدود هزار و ۴۰۰ واحد به تولید برگشتند.

وی افزود: این یک حرکت مستمر است و باید همیشه نظارت داشته باشیم که علیرغم اینکه برخی از واحد‌های تولیدی به چرخه برمی گردند، سایر واحد‌ها از چرخه خارج نشوند.

صالحی نیا با اشاره به اینکه کارگروه رفع موانع تولید در سه محور کلی تأمین منابع مالی برای خرید مواد اولیه، تأمین سرمایه در گردش برای توسعه و همچنین نوسازی و بازسازی، تسهیلات در اختیار واحد‌های تولیدی قرار می‌دهد، تصریح کرد: درخواست ما این است که مقامات استان قزوین، بانک‌ها و شورای عالی بانک ها، حتماً به واحد‌های تولیدی توجه بیشتری داشته باشند و سعی کنند با رفع مسائل و مشکلات واحد‌هایی که می‌توانند تولید و ارزش افزوده ایجاد کنند، اشتغال مناسب و صادرات را رقم بزنند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های محوری ما در وزارت صمت این است که بتوانیم سهم مناسبی از تسهیلات بانکی را برای استان قزوین جذب کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، وظیفه تخصصی این وزارت خانه را تأمین زیرساخت‌های آب، برق، فیبرنوری و تصفیه خانه عنوان کرد و گفت: در ۸۵۰ شهرک صنعتی به خاطر شرایط اقلیمی و پروژه‌های اجرا شده، خوشبختانه مشکلات حادی نداریم.

وی افزود: از سه ماهه چهارم سال ۹۷ برخی از پروژه‌ها به دلیل افزایش قیمت ها، دچار نقایصی شدند و مجبور شدیم که با پیمانکاران مجدداً وارد مذاکره شویم. آنچه که مسلم است دستگاه‌های خدمات رسان مانند شرکت‌های وابسته به وزارت نیرو و ... کمک می‌کنند و انتظار داریم کمک بیشتری کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از استانداران سراسر کشور خواست تا با تکمیل زیرساخت ها، دیگر شاهد آن نباشیم که واحد‌های صنعتی و تولیدی موثر، به خاطر نبود زیرساخت، معطل بمانند.

صالحی نیا خبر خوشی هم درباره اختصاص تسهیلات بهین یاب داشت و گفت: واحد‌های تولیدی برای سرمایه در گردش و یا تکمیل طرح‌ها می‌توانند از ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ استفاده کنند.

محسن صالحی نیا مدیر عامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در این مراسم گفت: استان قزوین در شاخص‌هایی به لحاظ تولید، سرمایه گذاری، نوسازی و جایگزینی در سطح کشور جزو استان‌ها تراز بالا است و در این استان کمتر صنعتی وجود دارد که متقاضی توسعه نباشد.

صالح نیا با اشاره به فعالیت صنایع مختلف در استان قزوین افزود: این استان قابلیت‌های بالایی برای توسعه صنعت دارد و عمده صنایع شکل گرفته در استان قزوین به خصوص در ۱۲ سال اخیر از صنایع سرآمد کشور هستند.

معاون وزیر صمت گفت:صنعت و تولید شرایطی دارد که ممکن است به اقتضای زمان با فراز و فرود مواجه شود که این امر اجتناب ناپذر است، ولی فعالان این عرصه اگر بتوانند ملزومات خود را تهیه کنند، اغلب برای تولید، فروش، صادرات و زنجیره تولید مشکلات حادی ندارند.

وی گفت: اگر واحد‌های تولیدی بتوانند توانمندی‌های یکدیگر را بشناسند و به اشتراک گذارند بسیاری از مسائل شان حل می‌شود.

عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین هم با بیان اینکه راهکار برون رفت از شرایط تحریم تولید است، گفت: در حال جنگ اقتصادی هستیم و با سازو کار عادی نمی‌توان در جنگ اقتصادی پیروز شد.

وی گفت: به بخش خصوصی باید اعتماد کنیم حتی اگر در مواردی سو استفاده شود با ایجاد قوانین اضافی دست تولید کننده را بسته ایم در شرایط تحریم باید فرصتی ایجاد کنیم تا بنگاه‌های اقتصادی ظرفیت خود را بشناسند.

استاندار قزوین با بیان اینکه جایگاه شهرک‌های صنعتی استان قزوین باید از درجه دو به یک ارتقا یابد، گفت: همه دنبال این هستیم قانون را دور بزنیم و یک مشکل واحد تولیدی را حل کنیم در حالی که این موضوع باید در مرکز کشور حل شود.

زاهدی گفت: امسال شاهد کاهش ۱۷ درصدی تعدیل نیرو بودیم و سهم قزوین از جذب سرمایه گذاری خارجی ۶۰ میلیون دلار از ۱۷ کشور خارجی بوده است.

استاندار قزوین گفت: علیرغم تحریم‌ها و مشکلات فراوان شاخص‌های اقتصادی در استان قزوین مثبت است.

حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران گفت:در حوزه صنعت ما مفتخر هستیم که در استان قزوین بخش خصوصی ستون فقرات است و این استان از آغاز به دست کارآفرینان بخش خصوصی حرکت رو به رشد خود را داشته است.

امام جمعه موقت تهران گفت: امروز ایران از جایگاه ممتازی در منطقه، قاره آسیا و معادلات سیاسی و اقتصادی جهان برخوردار است و کشوری موثر بوده و استقلال سیاسی ما برای کارآفرینان امیدبخش است.

وی با اشاره به لزوم استفاده از شرایط تحریم به عنوان یک فرصت گفت: نرخ امروز ارز به نفع تولید ملی است، زمانی نرخ ارزان ارز، ایران را به کلکسیون کالا‌های خارجی تبدیل کرده بود و امروز محدودیت ورود کالا‌های خارجی فرصت ویژه برای تولیدکنندگان است و ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم.

امام جمعه موقت تهران گفت: محصولی می‌تواند به بازار‌های رقیب راه یابد که با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت تمام شده عرضه شود و مبتنی بر دانایی باشد.

سیده حمیده زرآبادی زرابادی نماینده مردم قزوین البرز و ابیک در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: بسیاری از مشکلات در استان قزوین از سال‌های گذشته بوده و تا به امروز با وجود پیگیری‌ها مرتفع نشده است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: از مهمترین مشکلات در حوزه صنعت استان، زنجیره تولید شامل بیمه، استعلامات از دستگاه‌های مختلف و مالیات‌ها است.

وی با اشاره به زمان بالای صدور مجوز سرمایه گذاری در قزوین گفت: در بحث جذب سرمایه گذار، اگر کسی بخواهد مجوز برای سرمایه گذاری بگیرد، میانگین تعداد روز‌هایی که می‌تواند مجوز بگیرد ۲۰۰ روز است که این عدد غیرقابل قبول برای سرمایه گذار است و کشور‌هایی که به این موضوع اهمیت می‌دهند ۲۴ تا ۴۸ ساعته مجوز صادر می‌کنند.

محمدی دیگر نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: از ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بهین یاب در کشور، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن به استان قزوین اختصاص یافت و قرار بود از این محل ۲۰ هزار شغل ایجاد شود، ولی پنج تا ۶ هزار شغل ایجاد شد.

وی گفت: امروز افزایش ضریب بازدهی و کاهش قیمت تمام شده باید به عنوان دغدغه جدی تولیدکنندگان ما باشد و باید از این شرایط تحریم‌های ظالمانه خوب استفاده کنیم و این شرایط برای تولیدکنندگان فرصت است.

حجت الاسلام قدرتی رییس کل دادگستری هم در این مراسم گفت: بیمه، مالیات، نقدینگی و طولانی شدن کار‌ها از موانع تولید است مسئولان باید برای حل آن تلاش کنند.

وی گفت: نباید صنعتگر دنبال بسته حمایتی یا زمین و وام باشد بلکه لازم است فقط دنبال تولید باشد و هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد..

حجت الاسلام قدرتی گفت: بخشی از مشکلات مربوط به قانون است لذا از صنعتگران انتظار داریم خلاء‌ها و نواقص قانونی را به دستگاه قضائی اعلام کنن

انتهای پیام/ک

افتتاح دو طرح در استان قزوین

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار