رئیس شبکه دامپزشکی درمیان گفت: در سه ماهه نخست سال موردی از بیماری تب مالت در جمعیت انسانی ودامی شهرستان درمیان گزارش نشده است.

عارفی نیا رئیس شبکه دامپزشکی درمیان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،گفت: بیماری تب مالت مهمترین بیماری مشترک بین انسان و دام می‌باشد که از طریق فرآورده‌های خام دامی به انسان انتقال می‌باید.

وی افزود: علائم این بیماری تب، لرز، تعریق، ضعف، خستگی درد کمر، مفاصل و عضلات وسردرد می‌باشد که شخص با دیدن این علائم بایستی به مراکز بهداشت مراجعه و نسبت به گرفتن نمونه خون جهت تشخیص این بیماری اقدام نماید.

رییس شبکه دامپزشکی درمیان بیان کرد: با اعلام اینکه این بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد اظهار کرد: این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت حائز اهمیت است.

عارفی نیا مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری تب مالت را استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه عنوان کرد، چرا که میکروب با حرارت دیدن شیر از بین می‌رود.

رییس شبکه دامپزشکی درمیان ادامه داد: واکسیناسیون دام‌ها و کنترل بیماری در دام یک راه مؤثر دیگری برای کنترل این میکروب است.

عارفی نیا باتوجه به عملکرد این شبکه در مبارزه با این بیماری را گفت: در سه ماهه نخست سال تاکنون بیش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ رأس بره و بزغاله علیه این بیماری واکسینه و علامت گزاری شده است.

رییس شبکه دامپزشکی درمیان افزود: بیش از ۳۳۴ رأس گاو و گوساله نیز با توجه به پراکندگی آن در واحد‌هایی دامی وتردد‌های زیاد در روستا‌ها علیه این بیماری ایمن سازی شده اند.

انتهای پیام / ط ا

 ایمن سازی بیش از ۳۳۴ رأس گاو و گوساله از بیماری تب مالت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار