احیای قنوات در کمیجان زمینه ساز تولید بیشتر محصولات کشاورزی

احیای قنوات در کمیجان می‌تواند زمینه ساز تولید محصولات بیشتر کشاورزی باشد.

احیای قنوات در کمیجان زمینه ساز تولید محصولات بیشتر کشاورزیمهدی حاجیلو، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان در حاشیه برگزاری جشنواره آسمان پالیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ با اشاره به اینکه روستای وفس این شهرستان با توجه به وضعیت توپوگرافی موقعیت مکانی و کوهستانی آن و همچنین قرار گرفتن منازل مسکونی در شیب های تند جاذبه های منحصر به فرد را در خود جای داده است، گفت: می‌توان از روستای وفس شهرستان کمیجان به عنوان ماسوله دوم ایران و ماسوله استان مرکزی یاد کرد و جاذبه‌های دیدنی این روستا خود گواه محکمی بر این مدعاست.

حاجیلو در ادامه با اشاره به این که روستای وفس دارای ۴۰۰ هکتار باغات از انواع مختلف میوه و درختان است، افزود: آب این روستا توسط هفت رشته قنات و تعدادی چشمه مشروب می‌شود و باغات این روستا به علت قرار گرفتن در دره عمیق و تپه ای و شیب دار، دارای تنوع و جذابیت بسیار زیادی برای گردشگران است.

وی با اشاره به این که درختان میوه این روستا به دلیل بهره مندی از نور آفتاب و گرمای طبیعی درختانی سر به فلک کشیده و مستحکم هستند، ادامه داد: منظره خاص و جنگل زمینه و شرایط ویژه طبیعی روستا که چشم هر بیننده ای را می نوازد یادآور جنگل‌های شمال کشور برای مخاطبین این روستا است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان با بیان  این که از درختان میوه سردسیری که در وفس کشت می شود، می‌توان به گردو، انواع سیب، انواع آلبالو، گیلاس، فندق، زردآلو، آلو و بادام اشاره کرد، اظهار داشت: محصولات دیگری نیز در روستای وفس به دست می‌آید که در نوع خود منحصر به فرد و کمیاب است.

وی با اشاره به این که سیب قرمز وفس را می‌توان به عنوان یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی استان مرکزی به شمار آورد، تصریح کرد سیب قرمز وصف که به علت رنگ زیبای قرمز کلی و بودار بودن آن معروف است، در قدیم الایام به سایر استان‌ها و حتی به کشورهایی همچون عراق صادر می‌شده است و این میوه معطر آنقدر خوش بود که محیط و فضای خود را معطر می کند.

حاجیلو با اشاره به این که حدود ۱۵ هزار هکتار مراتع از نوع متوسط پتانسیل و ظرفیت بسیار بالای گردشگری را در روستای وفس به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: نگهداری و چرای دام سبک و سنگین و همچنین پرورش زنبور عسل که به دلیل بالا بودن کیفیت و نوع گیاه مرتعی، گوشت و تولید عسل کاملا طبیعی را موجب شده است، وفس را به یکی از مهم ترین جاذبه های استان مرکزی معرفی نموده است.

وی گفت:  آب و هوای مطبوع و لطیف این روستا زمینه و امکان پرورش انواع گل های گلدانی را نیز فراهم آورده است و زمانی که در کوچه های تند و شیب دار و زیبای روستای وفس تردد می کنیم انواع گیاهان و گلهای گلدانی و به ویژه گل شمعدانی با رنگ و لعابی بسیار زیبا صفایی خاص به محیط اطراف داده است که حس خوب آن به سادگی به مخاطبان منتقل می‌شود.

حاجیلو در ادامه پرورش گیاهان دارویی را یکی دیگر از امکانات موجود در این روستا برشمرده و با اذعان به این امر که وجود رطوبت نسبی در روستای وفس و همچنین خاک مرغوب زمینه پرورش گیاهان دارویی را در این روستا فراهم آورده است، اظهار داشت: زعفران، گل محمدی، بادرنجبویه،‌ گل گاوزبان و همچنین گیاهان دارویی دیگر مانند موسیر، آویشن، کاکوتی، سماق، مرزه کوهی، چار کوهی، مریم گلی و بسیاری از گیاهان دیگر در این روستا به دست می آید.

حاجیلو وجود بهره‌برداری از باغات و باغچه های خرد را یکی از مهمترین نقاط ضعف و غیر اقتصادی روستای وفس برشمرده و با اشاره به این که این امر زمینه گسترش باغات در روستا را کاهش می دهد، تاکید کرد: مسیرهای صعب العبور باغات و شکل نامناسب راه های ارتباطی روستا نیز موجب شده است تا بخش عمده‌ای از پتانسیل موجود در حوزه تولید میوه در این روستا تحت تاثیر این موضوعات قرار بگیرد.

حاجیلو، در ادامه عدم وجود نیروی انسانی جوان فعال در روستا در بخش کشاورزی را از جمله نقاط ضعف دیگر این روستا برشمرد و با اشاره به اینکه امروز مهاجرت از روستاها ضربه بسیار بزرگی به پیکره روستانشینی زده است، گفت: به دلیل اقتصادی نبودن باغداری در سطح کوچک در روستاها اهالی روستاها ترجیح می دهند تا محل زندگی خود را ترک کرده و در شهرها به شغل دیگری مشغول به کار شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان نامرغوب و کم بازده بودن اراضی زراعی در روستای وفس را یکی از دیگر عوامل مهمی برشمرد که فعالیت کشاورزان محصولات زراعی را در روستاها محدود ساخته است و بر همین اساس، افزود: از پتانسیل های دیگر روستای وفس می‌توان به تولید محصولات سالم و کاملا ارگانیک به دلیل بکر بودن و عدم مصرف کود و سموم شیمیایی در باغات اشاره کرد.

حاجیلو با اشاره به اینکه شهرستان کمیجان با مساحت ۱۴۲۲ کیلومتر مربع وسعت و ۵۷ هزار هکتار اراضی قابل برداشت که از این عدد ۱۸ هزار هکتار آن آبی و مابقی به صورت دین مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، ادامه داد: سالیانه ۲۸ هزار هکتار محصولات زیر کشت در این شهرستان به دست می آید با وجود هزار و ۴۰۰ هکتار باغ که عمدتا از نوع انگور هستند سالیانه ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ تن محصولات کشاورزی و دامی را در این شهرستان ارائه می دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید محصولات کشاورزی این شهرستان روزانه روانه بازار می‌شود، اظهار داشت: محصولات این شهرستان از جمله گندم با ۲۸ هزار تن جو با ۶ هزار تن، گوشت قرمز با دو هزار تن، یونجه با ۲۴ هزار تن و گوشت مرغ با ۶ هزار و ۳۰۰ تن در سال از جمله مهمترین دستاوردهای زراعی و دامی استان مرکزی به شمار می‌روند.

حاجیلو با تذعان به این امر که ۱۲۲ هزار رأس دام سبک و ۲۵۰۰ رأس دام سنگین و همچنین ۱۷۰۰ های زنبور عسل در شهرستان زمینه تولید محصولات دامی را فراهم می‌آورد، ادامه داد: اقدامات بسیار مهمی در جهت توسعه بخش کشاورزی روستاهای شهرستان کمیجان از جمله احیا و اصلاح باغات موجود با تزریق کمک های دولتی و همچنین تشویق کشاورزان به فعالیت‌های باغداری در این شهرستان صورت گرفته است.

حاجیلو با تاکید بر این که امروز حمایت بیشتر دولت در امور زیربنایی مثل احداث جاده های دسترسی به مراتع و باغ‌ها و همچنین احیای قنوات و احداث کانال های آب می‌تواند زمینه تولید محصول بیشتر را در این شهرستان فراهم آورد تأکید کرد: آموزش بخش های مهم کشاورزی در روستاها به جهت بهره برداری صحیح از منابع موجود در حوزه های آبیاری و زراعت و همچنین توسعه کشت محصولات کم آبی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که باید در شهرستان کمیجان مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام / م

محصولات بکر و طبیعی را در روستای وفس پیدا کنید!

 

برچسب ها: کشاورزی ، کمیجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.