خبرگزاری رویترز نوشت متحدان آمریکا بی‌میلی خود برای پیوستن به ائتلاف پیشنهادی این کشور علیه ایران در خلیج فارس، نشان داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از آنکه آمریکا به بهانه حملات ادعایی ایران به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریای عمان، پیشنهاد تشکیل ائتلاف نظامی دریایی در منطقه برای ممانعت از وقوع این نوع حملات را داده بود، خبرگزاری رویترز نوشت شش منبع مطلع اعلام کردند متحدان آمریکا برای ارائه تجهیزات نظامی یا نیروی جنگی به ائتلاف آمریکایی بی‌رغبت هستند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که نخواست نامش فاش شود در مصاحبه با رویترز مدعی شد هدف این کشور ایجاد ائتلاف نظامی برای مقابله با ایران نیست بلکه فقط در پی ایجاد نیرویی در منطقه برای جلوگیری از حملات به کشتی‌های تجاری است.

دو منبع در خلیج فارس و یک منبع امنیتی انگلیسی گفتند به دلیل اینکه همراهی در این ائتلاف، خطر افزایش تنش‌ها و درگیری با ایران را در پی دارد، مشارکت این کشور‌ها احتمالا فقط در حد ارائه خدمه و تجهیزات دریایی باشد که هم‌اکنون در آب‌های منطقه حضور دارند.

یک دیپلمات غربی هم در این‌باره گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند ائتلافی از داوطلب‌ها برای مقابله با حملات آتی تشکیل دهند، اما هیچکس نمی‌خواهد در مسیر درگیری و بخشی از فشار‌های آمریکا علیه ایران باشد».

کاترین ویلبارگر، معاون وزارت دفاع آمریکا، به رویترز گفت: «این طرح برای آغاز درگیری نظامی نبود. واشنگتن در این پیشنهاد خود قصد دارد به کشتی‌ها اقدامات شناسایی پیشگیرانه ارائه دهد و متحدان آمریکا نیز در آب‌های نزدیک آن‌ها گشت‌زنی کرده و کشتی‌های تجاری را همراهی می‌کنند». 

در همین حال یک مقام فرانسوی با غیرسازنده خواندن پیشنهاد آمریکا اعلام کرد پاریس هیچ برنامه‌ای برای همراهی کشتی‌ها در آب‌های نزدیک ایران ندارد، زیرا نه تنها باعث کاهش تنش‌ها نمی‌شود بلکه از نظر تهران، اقدامی ضدایرانی است.

منابع امنیتی انگلیس نیز گفتند همراهی تمام کشتی‌های تجاری اقدامی ناپسند و نادرست است.

یک مقام غربی عالی‌رتبه در پکن هم اعلام کرد دولت چین به هیچ وجه در پی حضور در این ائتلاف دریایی نیست.

یک مقام کره جنوبی نیز گفت واشنگتن هنوز درخواست رسمی نداده است.

برخی مقامات کشورهای عربی نیز اعلام کردند در پی پیوستن به این ائتلاف نیستند و آمریکا از این کشورها پاسخ مساعدی برای پیشنهاد خود دریافت نکرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، انگلیس ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۸ تير ۱۳۹۸
ازاین جراتا ندارن نافرمانی کنن
آخرین اخبار