معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: میزان‌آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های این استان به نسبت کشور بسیار کمتر بوده و مهمترین علت آتش سوزی نیز عامل انسانی بوده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مسعود ریگی معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: توجه به نکاتی کوچک، اما پر اهمیت از جمله رها کردن آتش و زغال خاموش نشده در طبیعت و اطمینان نیافتن از خاموشی کامل آن در کنار رهاسازی شیشه و پلاستیک که به منزله ذره بین عمل می‌کند و همچنین پرتاب ته سیگار موارد کوچکی به نظر می‌رسد که عدم توجه به همین موارد می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل تنش زا، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزیست که علاوه بر فقیر کردن خاک موجب گسترش دامنه آتش و ایجاد حادثه می‌شود.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: آتش سوزی در این استان بیشتر به صورت عامل انسانی است.

وی با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری آمادگی کامل برای مهار احتمالی آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها را دارد بیان کرد: یگان حفاظت این سازمان در راستای اطفای حریق به تجهیزاتی، چون کوله پشتی و آب پاش مخصوص تجهیز و همچنین پنج دستگاه خودرو پترو فایر در این سازمان مستقر است.

ریگی تصریح کرد: آموزش، آگاه سازی، مشارکت دستگاه‌های مختلف و همچنین رعایت نکات ایمنی از سوی مردم راهکار‌های مؤثر در پیشگیری و کاهش آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی است.

وی ادامه داد: برگزاری مانور اطفای حریق، برگزاری برنامه‌های آموزشی در صدا و سیما و رسانه‌ها از جمله برنامه‌های مهم آموزشی این سازمان است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: آنچه در حوزه این معاونت مورد توجه بوده ایجاد سند ریسک در حوزه طبیعی این استان است که مواردی، چون خشکسالی، آتش سوزی، دست اندازی‌های مردمی، چون تخریب و تصرف منابع طبیعی و ۲۰ مورد ریسکی دیگر گنجانده شده است.

وی از آماده باش کامل نیرو‌های مجموعه یگان حفاظت منابع طبیعی و سایر کارکنان این سازمان در فصل محتمل آش سوزی خبر داد و افزود: علاوه بر نیرو‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند سه هزار همیار طبیعت نیز در این استان فعال و پای کار هستند.

ریگی ایجاد آتش بُر در حاشیه تالاب بین المللی هامون را از دیگر برنامه‌های این سازمان در حوزه اطفا حریق عنوان کرد.

وی استفاده و همکاری دهیاری‌ها در حفاظت از مناطق مستعد آتش سوزی را مهم برشمرد.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان به میزان آمار حریق در سال ۹۶ و ۹۷ پرداخت و افزود: سال ۹۶ تعداد ۱۱ فقره اطفای حریق در این استان به میزان ۱۱۱ هکتار انجام شده که این رقم در سال ۹۷، چهار مورد در ۶.۶۵ هکتار بوده است.

وی به برگزاری مانور اطفای حریق در شهرستان هامون اشاره کرد و گفت: این مانور چندی قبل توسط اداره کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان و با مشارکت ادارات و ارگان‌های دست اندرکار در این منطقه برگزار شد.

ریگی ادامه داد: میزان اجرای آتش بُر در حوزه شهرستان هامون در سال ۹۵ در سطح ۵۰۰ هکتار در محل کوه خواجه، سال ۹۶ و ۹۷ به علت خشکسالی انجام نشده و سال ۹۸ برنامه ریزی برای اجرای آتش بُر در سطح ۲ هزار هکتار برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه نقش مردم در حفاظت و نگهداری اراضی طبیعی بسیار مهم است گفت: شهروندان در صورت مشاهده آتش سوزی در مراتع و اراضی طبیعی مراتب را سریعاً با شماره ۱۵۰۴ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/ع

برگزاری مانور اطفای حریق در شهرستان هامون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.