یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد واشنگتن در نظر دارد با همکاری متحدانش برنامه «مسیر تردد آزاد» در تنگه هرمز را به زودی اجرایی کند.

مقام پنتاگون: طرح «مسیر تردد آزاد» در تنگه هرمز به زودی آغاز می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره در گزارشی نوشت آمریکا به دنبال آغاز یک اقدام نظارتی و اطلاعاتی جدید با متحدانش در منطقه خلیج‌فارس است تا یک «مسیر تردد آزاد» برای کشتی‌ها ایجاد شود.

جان رود، معاون وزیر دفاع آمریکا، در یک نشست امنیتی روز گذشته (شنبه) گفت: «ما به دنبال راه‌اندازی مفهومی تحت عنوان "قراول" هستیم که در آن مجموعه‌ای از کشور‌ها مشارکت خواهند داشت تا عبور آزاد تجاری در تنگه هرمز و خلیج فارس تامین شود».

او در ادامه افزود: «آمریکا با متحدانش در ناتو و برخی شرکای خود در خلیج‌فارس و چند کشور دیگر برای پیوستن به این تلاش به منظور باز نگه‌داشتن این «آبراه حیاتی» صحبت کرده است. رود گفت این برنامه در روز‌ها و هفته‌های آتی عملیاتی می‌شود. او مدعی شد «این ایده برای نظارت بیشتر بر فعالیت‌ها در خلیج فارس است».

این مقام ارشد آمریکایی هیچ اشاره‌ای به تحرکات اخیر نیرو‌های کشورش و همچنین غرب در منطقه خلیج فارس نکرد. به تازگی پنتاگون با این ادعا که استقرار نیرو‌های آمریکایی در عربستان باعث ایجاد بازدارنگی بیشتر شده و قدرت واشنگتن در دفاع از منافع خود را تقویت می‌کند اعلام کرده است بیش از ۵۰۰ نیروی نظامی بعلاوه هواپیما، موشک‌های هوایی و دفاعی به عربستان سعودی اعزام خواهد کرد.

ابراز نگرانی آمریکا از امنیت کشتی‌های عبوری در خلیج‌فارس در حالی مطرح می‌‌شود که سه هفته پیش مقامات جبل الطارق اعلام کردند یک نفتکش حامل نفت ایران به دست نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در این منطقه توقیف شده است. دولت جبل الطارق مدعی شد نفتکش «گرِیس-١» علی‌رغم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت سبک ایران برای تحویل به یک پالایشگاه در سوریه بوده است. ایران بار‌ها ادعا‌های مطرح شده از سوی مقامات انگلیس و جبل‌الطارق را رد و اعلام کرده است این نفتکش از نظر فنی امکان پهلوگرفتن در بندری که انگلیس به آن اشاره می‌کند نداشته است. با این حال گریس ۱ با گذشت حدود سه هفته در توقیف انگلیس قرار داد.

آمریکا از این اقدام انگلیس بسیار استقبال کرد و جان بولتون، مشاور امنیت ملی این کشور، در این خصوص گفت: «توقیف نفتکش (گریس ۱) توسط انگلیس هدیه چهارم ژوئیه به آمریکا بود».

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ناتو ، پنتاگون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۳۱ تير ۱۳۹۸
باید انگلیس و امریکا را نابود کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ترانه
۰۱:۳۲ ۳۱ تير ۱۳۹۸
آمریکا بزودی خواهد فهمید تمام دنیا هم جمع شوند این ایران هست که برای تنگه هرمز و خلیج فارس تصمیم میگیرد .
Switzerland
ناشناس
۱۸:۱۴ ۳۰ تير ۱۳۹۸
شما ساکت
آخرین اخبار