به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،جشنواره فیلم شهر به پایان رسید، اما مانند بسیاری دیگر از جشنوارههایی که در کشور میبینیم تقریبا بی سرو صدا میآیند و میروند و نقدهایی بر عدم تطبیق موضوع فیلمها با ماهیت و موضوع جشنواره وجود دارد.
ما با دبیر این دوره از جشنواره شهر و یکی از کارگردانها گفتگویی با همین موضوع انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
جهانگیر الماسی گفت: در برگزاری این جشنوارهها انگار قرار است بودجهای تعیین و بدون هیچ خروجی هزینه شود.
او افزود: هرچه چنین جشنوارههایی در خفا برگزار شود به نفع متولیان و برگزار کنندگان آنها است، چون دیگر کارنامه کاری و کارکرد اجتماعی و رسانهای ارائه نخواهند داد و بالعکس اگر خبرهای برگزاری آن بازتاب خوبی داشته باشد باید در مورد موضوعاتی که اشاره کردم پاسخگو باشند که برای آنها سودمند نیست.
این کارگردان ادامه داد: در برگزاری جشنوارههایی با این رویکرد، تعدادی افراد جمع میشوند، فیلمهایی را انتخاب میکنند و خودشان به خودشان جایزه میدهند که بیشتر شبیه شب نشینی و خوش گذراندنی است تا برگزاری جشنواره.
هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره گفت: بالاخره جشنواره هدفهای چندگانهای را تعقیب میکند، یک جشنوارهی با اطلاق نام شهر فیلمساز را تشویق میکند که به سمت تولید برای آن موضوع خاص برود، یعنی هنرمندان و فیلمسازانی که در حوزههای مختلف کار میکنند وقتی اطلاق نام شهر را میشنوند، جریان فرهنگ سازی برای زندگی در شهرها برای آنها حائز اهمیت میشود و برای اینکه در این فستیوال دیده شوند و زمینه نمایش و بازرگانی و بازاریابی اثرشان ایجاد شود حتما به این سمت حرکت میکنند از این طرف هم مردم مهمترین هدف این جریانات هستند یعنی در کنار این تولیدات که از طریق هنرمندان ارائه میشود، مباحث مختلف شهری را میبینند.
او افزود: در این دوره از جشنواره، به اذعان داوران عزیز بخش اعظمی از آثار مستند و داستانی و انیمیشنها با جدیت به بحث مسائل شهری پرداخته اند. ۱۷ بند در آیین نامه در خصوص مباحث شهری داشتیم و تعریف فیلمهای شهری را ارائه کردیم البته شاید نقطه ضعفی در آثار سینمایی با موضوع شهر باشد و در این زمینه تفسیرهایی هم در جاهای مختلف شنیدیم که باید گفت مگر در حوزه سینمایی چقدر فیلم شهری داریم پس حتی اگر سه اثر تولید شده به بخش مسابقه راه پیدا کرده باشد این جشنواره کار خودش را کرده است چرا که سینما مدیوم خاص و مدیوم سرمایه گذار و بازگشت سرمایه است.
میرزاخانی گفت:شاید خیلی از دستگاههای فرهنگی که وظیفه ذاتی دیگری دارند نتوانند روی این موضوع سرمایه گذاری کنند ولی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نسبت به این مقوله حساسیت دارد و در سالهای قبل شاهد تولید فیلمهای شهری توسط مدیران حوزه شهری در استانهای مختلف بودیم.
او ادامه داد: ما به عنوان موسسه تصویر شهر به عنوان وظیفه ذاتی از تولید حوزه شهری حتما حمایت میکنیم و در برنامه ریزی که امسال انجام شده می خواهیم در خصوص تولیدات سینمایی هم علی رغم تولید آثار کوتاه و مستندی که انجام میدهیم ورود کنیم و امیدواریم مشکلات اقتصادی کشور هم رفع شود تا ما با قدرت بیشتری نسبت به این مهم بپردازیم.
میرزاخانی درباره انتقادهایی مبنی بر اثرگذار نبودن جشنواره در حوزه شهری گفت: عرض کردم تقریبا اکثر فیلمهای حاضر در بخشهای مستند، انیمیشن و داستانی کوتاه و نیمه بلند ارتباط جدی با موضوع فضای شهری دارند، در بخش سینمایی هم صرفا هر هجده فیلم در خصوص شهر نیست البته این بحثها در حوزه فستیوال سلامت و کودک نیز وجود دارد.
دبیر جشنواره ادامه داد: البته اینها ضعف نیست، هیات انتخاب اعضای هنرمند، فیلمساز و سینماگر جامعه هستند یعنی ما نمیتوانیم بگوییم چرا هیات انتخاب از بین ۸۰ فیلم فقط این تعداد را انتخاب کرده است بالاخره نظر این عزیران به عنوان کارشناس، عناصر نخبه و فیلمساز در این بوده که این آثار بنا به این دلیل میتواند در جشنواره باشد.
او در پاسخ به این سوال که جشنواره چارچوبی دارد و هیات انتخاب باید بر مبنای آن تصمیم بگیرد که آیا این موضوع رعایت میشود؟ گفت:حتما رعایت میکنند.
میرزاخانی درباره اینکه چرا مردم نسبت به منطبق نبودن موضوع جشنواره با موضوع فیلمهای حاضر در آن انتقاد دارند، گفت: جشنواره قرار است در بخشهای مختلف جهت دهی ایجاد کند، به عنوان نمونه اگر کتاب جشنواره را بخوانید متوجه میشوید عمدتا به این موضوع میپردازد، در موضوعی که به آن اشاره کردید هم در همه جشنوارههای موضوع محور، عدهای میگویند که موضوع فیلم با جشنواره انطباقی ندارد که نظرشان محترم است، اما در فستیوالها نظر هیات انتخاب حائز اهمیت است.
انتهای پیام/