جهانگیری، رییس اتحادیه سوهان قم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ، به کاهش ۲۰ درصدی تولید سوهان در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت، کاهش قدرت خرید مردم، کاهش عرضه مواد اولیه از جمله روغن نباتی و شکر و همچنین ضعف در بازاریابی بین المللی از دلایل اصلی کاهش تولید سوهان است.
وی گفت: با توجه به اینکه پارسال و امسال صادرات به کشورهای عراق و لبنان افزایش داشته است و در نمایشگاههای برخی کشورها با استقبال بسیار خوب مردمی مواجه شده ایم، ولی ضعف در بازاریابی خارجی بسیار مشهود است و نیازمند حمایت نهادهای دولتی و استانی میباشیم.
رییس اتحادیه سوهان قم ادامه داد: این صنعت بومی و استراتژیک استان طی سالهای اخیر توانسته است با اخذ مجوزهای صنعتی و بهداشتی از نهادهای مربوط در آمریکا، صادرات به این کشور، کانادا و اتحادیه اروپا را در دستور کار خود قرار دهد.
با تمام این مشکلات، سوهان قم پارسال به رغم کاهش فروش در بازار داخل، گام مهمی در ارز آوری به شهر قم، رونق تولید و اشتغال جوانان قمی برداشته شده است.
جهانگیری، رییس اتحادیه سوهان قم، افزود: در جهت گسترش بازار و افزایش استقبال مشتریان، سوهان قم با طراحیهای به روز و بسته بندیهای زیبا به بازار عرضه میشود و نکته حائز اهمیت این است که در گذشته این بسته بندیها از کشورهایی مانند چین، کره جنوبی و ترکیه وارد میشد که به همت جوانان ایرانی و با بومی سازی این بسته بندیها با کیفیت کاملا رقابتی، علاوه بر اشتغال نزدیک به دو هزار نفر، به صورت غیر مستقیم با صنعت سوهان، از خروج ارز نیز جلوگیری شده است که با حمایت مسئولان می توان در آن به خودکفایی کامل رسید.
وی همچنین افزایش برندهای مطرح قم از ۲ به ۲۰ برند در سالهای اخیر، آن را نقطه قوتی در جهت توانمند سازی شرکتها و بازاریابی جهانی برای سوهان قم عنوان کرد.
جهانگیری بیان کرد: اگر مردم و مصرف کنندگان سوهان طراحی جدید و منحصر به فردی با توجه به اصالت این محصول داشته باشند، استقبال می کنیم و از همه همشهریان و علاقمندان درخواست داریم تا با حمایت خود از رکود در این صنعت جلوگیری کنند.
انتهای پیام/ح