یک مقام سابق آمریکایی درباره اقدامات دولت ترامپ علیه ایران و در واکنش به کاهش تعهدات برجامی ایران اظهاراتی را ارائه کرد.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پروفسور «فرانک فون هیپل»، فیزیکدان معروف هسته‌ای و معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون است. حوزه تحقیقاتی او، کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاستگذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

اظهارات معاون سابق کاخ سفید درباره اقدامات دولت ترامپ علیه ایران / واشنگتن حق استناد به مکانیسم ماشه را ندارد!


بیشتربخوانید: راز پیام دروغ USS Boxer به کاخ سفید/ غول نبردهای آبی - خاکی ارتش آمریکا هم حریف سپاه نشد + تصاویر


وی پیش از پیوستن به دانشگاه «پرینستون»، ۱۰ سال مشغول تحقیق در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی بود و به‌طور خاص دارای آثاری در زمینه، پایه و اساس فنی منع اشاعه هسته‌ای و راهکار‌های خلع سلاح، آینده انرژی اتمی و بهینه‌سازی اقتصاد سوخت خودرو است. هیپل در سال ۱۹۹۳ به پاس تحقیقات ارزشمندش موفق به دریافت فلوشیپ موسسه «مک آرتور» شد. وی که مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد دارد، در حال حاضر عضو هیات‌مدیره پنل بین‌المللی درباره مواد شکافت‌پذیر است. این مقام سابق آمریکایی درباره اقدامات دولت ترامپ علیه ایران و در واکنش به کاهش تعهدات برجامی ایران گفتگو کرده است.

آیا دولت آمریکا به لحاظ حقوقی می‌‎تواند موضوع کاهش تعهدات برجامی ایران را دنبال کند و مدعی بازگشت تحریم‌های سازمان ملل بر اساس مکانیسم ماشه شود؟

ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرد و در نتیجه نمی‌تواند از طرف‌هایی که در برجام مانده‌اند بخواهد در برابر نقض برجام توسط ایران وارد عمل شوند. به‌عنوان یک عضو شورای امنیت، آمریکا ممکن است خواستار نشست شورای امنیت شود، ولی حدس من این است که کاهش تعهدات برجامی ایران تا اینجا آنقدر زیاد نبوده که آمریکا بتواند روی به دست آوردن حمایت حداکثری حساب کند.

توانایی‌های اروپا برای حفظ برجام چه میزان است؟

نگران این هستم که اروپا نتواند اقدامات کافی برای رضایت ایران را انجام دهد. من عصبانیت و ناراحتی ایران نسبت به دولت ترامپ را برای خروج از برجام درک می‌کنم. در اخباری که اخیرا از گزارش‌ها و تحلیل‌های سفیر انگلیس در واشنگتن به رسانه‌ها درز پیدا کرده وی دولت ترامپ را نمونه وحشی‌گری سیاسی خوانده است که من نیز با آن موافق هستم. چیزی که بسیار نگران‌کننده است این است که ما تا حد بسیار زیادی به جنگ نزدیک شده‌ایم. البته من تنها کسی نیستم که این نگرانی را دارم. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز به‌تازگی در قانون تایید دفاع (Defense Authorization Act) سال مالی ۲۰۲۰ که از یکم اکتبر ۲۰۱۹ آغاز می‌شود طرحی را به این قرار گنجانده‌اند: هیچ‌چیز در این قانون یا هیچ طرح دیگری که حاصل این قانون باشد نمی‌تواند اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را دهد.

هرچند مشخص نیست آنچه گفته شد مورد تایید مجلس سنا هم قرار بگیرد یا حتی مشخص نیست این قانون به چه میزان می‌تواند دولت ترامپ را محدود کند، اما نشان‌دهنده آن است که در برابر حماقت‌های دولت ترامپ مقاومت سیاسی وجود دارد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

گفت‌وگو با پروفسور «فرانک فون هیپل»، معاون سابق کاخ سفید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار