پاک سرشت گفت: وزارت کار به مسئله مهارت آموزی توجه دارد و سیاست جوان‌گرایی به این موضوع کمک می‌کند.

ارائه آموزش‌های فنی وحرفه‌ای با توجه به نیاز‌های مهارتی هر استانبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سلیمان پاک سرشت رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی دارای مهارت و توانمند یکی از دغدغه‌های جوامع است.


بیشتر بخوانید؛ اهمیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در اشتغالزایی جوانان


وی افزود: امسال با تصویب مجلس قانون نظام جامع تربیتی به تصویب رسید، این قانون یکی از خلا‌های جدی سال‌های گذشته در مهارت آموزی بود.

پاک سرشت بیان کرد: از سال ۸۳ که آخرین شورای عالی مهارت آموزی برگزار شد بعد از آن عملا جایی که در خصوص مهارت آموزی تصمیم گیری کند نداشتیم که به ابتکار مجلس، امسال اولین جلسه شورای عالی مهارت با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: با توجه به اهمیت مهارت آموزی می‌توانیم امیدوار باشیم که اقبال به مهارت آموزی در سال‌های آینده بیشتر شود.

پاک سرشت بیان کرد: وزارت کار به مسئله مهارت آموزی توجه دارد و سیاست جوان‌گرایی به این موضوع کمک می‌کند.

وی گفت: در سازمان فنی و حرفه‌ای تلاش کردیم آموزش‌ها به صورت محلی و مطابق با نیاز‌ها و جغرافیای و تحولات اقتصادی و محیط کسب و کار هر منطقه اجرا می‌شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: برای اجرای آموزش‌های محلی نیازمند تامین لوازمی بودیم که یکی از آن‌ها افزایش اختیارات استان‌ها بود و در گام دوم باید داد‌ه هایی مناسب برای برنامه ریزی را در اختیار استان‌ها قرار می‌دادیم که این کار انجام شد.

پاک سرشت گفت: امروز تمام استان‌ها مجموعه داده‌هایی در اختیار دارند که با توجه به آن می‌توانند به نیاز‌های مهارتی هر استان دست پیدا کنند و ما آنهارا الزام کردیم که در آموزش‌های مهارتی از این داده‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به اختصاصی شدن درآمد مراکز فنی و حرفه‌ای گفت: در گذشته درآمد مراکز فنی و حرفه‌ای عمومی بود و درآمد‌ها به مراکز اختصاص پیدا نمی‌کرد که با اختصاصی شدن درآمدها، مراکز فنی و حرفه‌ای می‌توانند از درآمد‌ها در جهت رونق زیرساخت‌های خود استفاده کنند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در رابطه با آموزش دانشجویان گفت: حدود ۴۰ درصد آموزش‌ها در سازمان فنی و حرفه‌ای به دانشجویان و فارغ التحصیلان ارائه می‌شود و طبق تفاهم نامه‌ای که با وزارت علوم منعقد شد، قرار است واحد‌های کارگاهی دانشجویان در مراکز فنی و حرفه‌ای دایر شوند.

پاک سرشت بیان کرد: همچنین در ۲۸ دانشگاه مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی تاسیس شد که این مراکز به دانشجویان مشاوره شغلی می‌دهد. در این مراکز، واحد‌های کاریابی هم حضور دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۸۷ نفردر مراکز مشاوره شغلی دانشگاهی آموزش دیدند و به آن‌ها مشاوره داده شد.

معاون وزیر کار گفت: طبق آمار حدود ۴۲ درصد افرادی که در مراکز کارجویان مهارت اموزی دانشگاه‌ها آموزش می‌بینند و مدرک اخذ می‌کنند وارد بازار کار می‌شوند.

پاک سرشت در خصوص طرح مهارتی به سربازان گفت: طرح مهارتی سربازان سال ۹۶ شروع به کار کرد و در سال ۹۷، ۱۲۶ هزار و ۹۱۲ سرباز آموزش دیدند که از این تعداد ۷۰ هزار نفر توانستند مدرک اخذ کنند.

وی در رابطه با عدم انطباق آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای به متقاضیان بیمه بیکاری با شغل قبلی آن‌ها گفت: هر سال ۷۰ هزار نفرساعت به متقاضیان بیمه بیکار ارائه می‌شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: عدم انطباق آموزش‌های مهارتی به متقاضان بیمه بیکاری با شغل قبلی آن‌ها به دلیل این است که نظام تامین اعتبار بیکاران باید تغییر کند؛ در همین رابطه با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی جلساتی داشتیم تا نظام تامین اعتبار مالی را متناسب با مهارت افراد تغییر دهیم و حتی خرید خدمت انجام دهیم.

وی در خصوص آموزش به دانش آموزان گفت: دروره‌های آموزشی به دانش آموزان ادامه دارد و در سال ۹۷، ۲۹۰ عنوان آموزشی به ۳۱ هزار ۲۵۵ دانش آموزان ارائه شد.

پاک سرشت در رابطه با مهارت آموزی به نیرو‌های کار خارج از کشور بیان کرد: طبق تفاهم نامه افرادی که متقاضی کار در یک کشور دیگر هستند باید آموزش‌های مهارت با نیاز‌های شغلی همان کشور ارائه شود. ما باید استاندار‌های جامعه هدف را شناسایی کنیم و متناسب با آن آموزش‌ها داده شود و در حال حاضر مهارت آموزی برای اعزام نیروی کار به کشور‌های آلمان و کرواسی در حال ارائه است.

انتهای پیام/

اختصاصی شدن درآمد مراکز فنی و حرفه‌ای به رونق زیرساخت‌ها کمک می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار