در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ریخت و پاش‌ها به افزایش توان فرهنگی کشور کمک نمی‌کند/ برخی ناشران کتابشان را به عنوان کاغذ باطله فروختند!

جامعه ما به لحاظ فرهنگی بیمار است/ قانون صریح و مصوبی در زمینه پرداخت حق التالیف به پدید آورندگان وجود ندارد

یک ناشر گفت: برخی همکارانم کتاب‌هایی را که سال‌ها در نشرشان باقی مانده بود، به عنوان کاغذ باطله فروختند.


کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه متاسفانه اوضاع در حوزه فرهنگی روند سالم و مطلوبی ندارد، گفت: جامعه ما به لحاظ فرهنگی بیمار است و این بیماری شکل بسیار حادی پیدا کرده است. برخلاف تصور برخی در قلمرو چاپ و نشر رونق و سود سرشاری وجود ندارد. این صنعت صرفه اقتصادی ندارد و ناشر با ریسک کامل برای چاپ کتاب اقدام می کند. ناشران حتی به این راضی هستند که علیرغم زحماتشان فقط سرمایه اولیه شان برگردد.

وی افزود: از آنجا که جامعه ما کتابخوان نیست و پشتیبانی هوشمندانه‌ای در زمینه فروش کتاب وجود ندارد، بسیاری از کتاب‌های چاپ شده به فروش نمی‌رود. ناشران ناچار شدند کتاب‌هایی را که سال‌ها در نشرشان باقی مانده است، به عنوان کاغذ باطله به کسانی بفروشند که در کار خرید ضایعات هستند! نمی‌توان انتظار داشت ناشر با قرارداد بالا و چشمگیری به سراغ مولف برود. به خصوص مولفانی که کتاب اولشان را منتشر می‌کنند و در حوزه مربوطه شناخته شده نیستند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر گفت: معمولاً مولفان شناخته شده با ناشر قرارداد بالای ده درصد می‌بندد؛ آن هم به میزانی که ناشر پیش‌بینی می‌کند کتاب فروخته شود و بیش از ده درصد قیمت پشت جلد کتاب به مولف تعلق بگیرد. حق التالیف یا در ابتدای انتشار کتاب یا پس از پایان کار پدید آورنده به وی پرداخت می‌شود. البته قانون صریح و مصوبی در زمینه پرداخت حق التالیف به پدید آورندگان وجود ندارد. بنابراین قرارداد‌های چاپ کتاب صرفا جنبه توافقی دارد.

شرفشاهی ادامه داد: از آنجا که چاپ کتاب بسیار گران درمی آید، اکثر ناشران رغبتی به چاپ کتاب ندارند. حتی بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌های نام آشنا حاضرند از دریافت حق التالیف صرف نظر کنند و تنها کتابشان را به ناشر بسپارند تا منتشر شود. از سوی دیگر این مسئله به تیراژ کتاب هم برمی گردد؛ از آنجا که تیراژ کتاب بسیار پایین است حق التالیف مولفان رقم چندان جالب و جذابی نیست. تا وقتی نتوانیم مشکلات چاپ و نشر را رفع کنیم و مسئولان ما رونق را در صنعت نشر ایجاد نکنند، مشکل حق التالیف مولفان حل نخواهد شد.

وی به کافی نبودن تعداد کتابخانه‌ها در کشور و نبود کتابخانه در برخی مناطق اشاره و بیان کرد: بودجه‌های فرهنگی صرف کار دیگری غیر از احداث کتابخانه می‌شود؛ صرف ریخت و پاش‌هایی که کمکی به افزایش توان فرهنگی کشور نمی‌کند این هزینه ها می‌توانست به کار‌هایی اختصاص پیدا کند که به افزایش توان فرهنگی کشورمان منجر شود.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر افزود: در کشور ما برخلاف کشور‌های پیشرفته دنیا هیچگاه به نوشتن شاعری و نویسندگی به عنوان شغل نگاه نشد. اکثر مولفان معیشتشان را از کار‌های دیگری تامین می‌کنند. اگر از ناشر حمایت شود، اوضاع کتابخوانی ما به حد مطلوبی می رسد. ناشران هم متضرر نمی شوند و کتاب هایشان به فروش می رسد.

انتهای پیام/

گلایه یک ناشر از حمایت نشدن از سوی مسئولان

 

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار