توجه به دلایلی که منجر به افزایش مدت زمان صدور مجوز یا در نهایت امتناع از صدور مجوز کسب و کار می‌شود از عواملی است که باید واکاوی شود.

دلایل تعلل در صدور برخی مجوز‌های کسب و کار/ نخبگان به دنبال راه اندازی کسب و کار خلاقانه و نوبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال هاست که فرهنگ ایجاد اشتغال و راه اندازی کسب و کار نو تقریبا در کشور جا افتاده است و مردم بیش از اینکه خواستار استخدام در بدنه دولت باشند علاقه مند حضور در عرضه های تجارت و بازارها هستند. 
 
حال این بازارها از نوع سنتی شروع شده و به نوع مدرنیته و هوشمند و استارتاپ ها نیز گسترش پیدا کرده اند. اما لازمه فعالیت و ادله خاصیت تجارت محوری این فعالیت ها، سهولت در صدور مجوزهای کسب و کاری است. 
 
موضوعی که با واکنش های مختلفی روبرو شده است و باشگاه خبرنگاران جوان نیز در بخش های مختلفی اعم از کشاورزی، اقتصاد هوشمند و همچنین نحوه دریافت مجوز استارتاپ ها به آن پرداخته است  و در این بخش قصد دارد تا به سراغ صنعتگران رفته و از گلایه و دغدغه های آن ها در دریافت پروانه کسب و کار با خبر شویم.
 
دلایل تعلل در صدور برخی مجوز‌های کسب و کار/ نخبگان به دنبال راه اندازی کسب و کار خلاقانه و نو
 
ابتدا به سراغ یکی از صنعتگران در حوزه تولید کفپوش  رفته و از وی در خصوص مشکل اخذ مجوز کسب و کار سوالی کردیم.

تعریف صحیحی از فاصله قانونی کارخانه تا شهر نداریم

قدمی، یک تولید کننده کفپوس های صنعتی در تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به ایرادات مطرح شده درباره محیط تولیدی وی می‌گوید: حدود ۲۰ سالی است که برای تولیدات کفپوش‌های ساختمانی و صنعتی پروانه کسب دریافت کرده و بیش از ۱۵۰ نفر را تحت پوشش این شغل قرار داده ام.
 
وی افزود: در این مکان با در دست داشتن تکنولوژی بومی و اختراع داخلی محصولات داخلی را با بهترین کیفیت موجود در سطح دنیا تولیدمی کنیم اخیرا برای دریافت مجوز کسب و کار جهت گسترش محیط کاری خود به سامانه های مرتبط به صدور مجوز کسب و کار مراجعه کردم که طی بررسی ها اولیه سازمان صدور مجوزهای کسب و کار مدعی شد محل احداث کارخانه مناسب نبوده و خارج از قانون است.
 
قدمی گفت: این در حالیست که طبق مصوبه قانون کارخانه ما با مرکز شهر بیش از ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد، اما بازهم مدعی هستند که ما باید مکان خود را تغییر دهیم که عملا شدنی نیست، زیرا تعداد زیادی از کارکنان در این محل مشعغول به کار هستند و از طرفی ما طبق قانون مقرر مربوط به احداث شهرک‌های صنعتی این کارگاه را ساخته ایم.
 
دلایل تعلل در صدور برخی مجوز‌های کسب و کار/ نخبگان به دنبال راه اندازی کسب و کار خلاقانه و نوعلی فیروزی، مدیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی  به این موضوع پاسخ داده و می گوید: در سراسر دنیا  مجوز کسب و کار  را منوط به ۳ شرط صادر می کنند که شامل امنیت ، بهداشت و  آموزش است.
 
او ادامه داد: موضوع بهداشت یکی از ویژه ترین موضوعات برای صدور کسب و کار است. مشکل ما در تفسیر پذیر بودن و دخالت دادن سلایق شخصی مجوزهاست. یعنی در قانون عنوان شده است که برای احداث کارگاه و کارخانه باید ۹۰ کیلومتر از شهر دور باشیم اما در این قانون آورده نشده است که این مسیر کیلومتر زمینی است یا هوایی؟ هیچکس مشخص نکرده است که فاصله باید از مرکز شهرباشد یا از مرز شهری؟ کسی سوال نکرده است که این فاصله به صورت مستقیم باید ۹۰ کیلومتر باشد یا در کوچه پس کوچه های شهری ؟ در واقع افراد در این قانون حداثل سود استفاده را کرده است.

این مقام مسئول در ادامه می گوید: یعنی یک تعریف واحد و صحیح وجود ندارد و به عبارتی قانونی که تقصیر پذیر باشد تا حدودی به رانت نیز آلوده می شود. مشکل دیگر صدور مجوزهای کسب و کار در کشور ، تعدد مقرر و یا اصلاحیه های هستیم.
 
در ادامه بررسی واحدهای صنعتی با یک نانوای سنتی و تولید نان محلی روبرو شدیم که می‌گوید: ۲ سالی است که نانوایی را راه اندازی کرده است و 4 کارگر دارد اما به علت جابجایی در شهر وخرید مغازه ای دیگر برای وی مجوز صادر نمی کنند.
 

تعدد برخی شغل ها زیاد است/ نخبگان خلاق تر عمل کنند

ترک لو، صاحب نانوایی سنتی در استان ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی از بسته بودن سایت برای ثبت نام یاد کرده و می گوید: تقریبا ۲ سالی است که ملزم به صدور مجوز کسب و کار در مشاغل شده ایم که روند بسیار خوبی است اما به شرطی که موثر واقع شود. در این سال ها بارها مراجعه کردیم تا پروانه کسب خود را دریافت کنیم که با مشکلات متعددی هم روبرو شدیم. 
 
علی فیروزی، مدیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی  در واکنش به این موضوع می‌گوید: قطعا طبق. قوانین مختلفی ما امکان رد درخواست مجوز را داریم که یکی از این دلایل اشباع بازار از آن کسب و کار است

او ادامه داد: معنی از اشباع این است که تعداد فعالیت این شغل بسیار زیاد است و ممکن است با دریافت مجوز فرد متحمل زیان شود. در نتیجه سازمان در همان طرح سام مدیریت کسب و کار‌ها را برعهده می‌گیرد.

فیروزی گفت: از ابتدای تیر امسال تا به امروز  در سامانه سام  حدود ۶۰ هزار درخواست صورت گرفته است که از این بین ۱۸ هزار درخواست مجوز  بررسی و مجوز صادر شده است که ازین تعداد ۱۳ هزار کسب و کار  مجوز گرفته و ۴ هزار متقاضی شرایط دریافت مجوز را نداشته اند.

گفته می‌شود از این دست قبیل مشکلات وجود دارد که درمدت زمانی مقرر سعی در حل و فصل این موضوع می‌شود. موضوعاتی نظیر عدم صدور مجوز کسب و کار‌ها در کوتاه مدت یکی از همین موارد است؛ که در این نمودار نیز آمده است که وزارت صمت تا چه حد در یاری رساندن به کسب و کار‌ها موفق بوده است.

دلایل تعلل در صدور برخی مجوز‌های کسب و کار/ نخبگان به دنبال راه اندازی کسب و کار خلاقانه و نو

البته موضوع قابل توجهی که در این سامانه مشهود است، عدم گزارش عملکرد وزارت صمت در پاسخگویی به شکایات و رسیدگی به مشکلات متقاضیان کسب و کار است!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
این قوانین دست و پا گیر که مانع رشد و پیشرفت در کشورند هر چه زودتر برداشته شوند بهتر است.
جلوی ضرر را هر کجا بگیری منفعته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
میگن شکر نیست تو بازار، تو دیوار زدم تا دلت بخواهد شکر، ما در حسرت یه کیلو شکر برا شربت، قانون هست ولی نیست، حالا ما 10 کیلو شکر پنهان می کردیم به جرم مفسد فی الارض منو دار میزدن، زنگ زدم میگم 1 کیلو شکر می خوام میگه تنی کار می کنیم بعد میگه پلیس نیستی میگم نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
اینا همش بهونه ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
برای گرفتن یک مجوز خیلی هزینه اش بالا هست
Germany
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
درنساجی و پارچه های مرغوب و طراحی های بدیع به پیشرفت برسیم
Japan
حسن اسماعیلی
۱۱:۳۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
با سلام
لطفا اگر امکانش هست مسئولین یک نگاه عمیق و مطالعه ژرف در انقلاب صنعتی چین بیندازند ، واقعا بد نیست انسان در مورد انسانها و شرکتها و کشورهای موفق مطالعه و تحقیق کند . مگر نه این که پیامبر اعظم ص فرمودند علم را فرا بگیرید ولو در چین باشد . اقتصاد نیز یک علم واقعا بنیادین و اساسی است.
Germany
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
یه مشت کارمند گذاشتیم که مثلا برای یه جواز کسب صد تا ارگان باید یه نفر بره و مهر و امضا پشت سر هم بگیره

واقعا نمیشه مثل بقیه کشورا چند روزه جواز کسب رو صادر کرد
تنها چیزی که مهمه در جواز کسب احراز هویت شخص هست و نه این همه مواردی که الان وجود داره
بهداشت و اماکن و شهرداری و صنف و عوارض و بیمه و ازمایش اعتیاد و سوپیشینه و....
Germany
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
صدسال میشه که کارمندان تو خواب خرگوشی زندگی کردن به نظرخودشون چقدرمفید هم بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
با این تحریم‌ها ما وقتی این مشکلات هم می بینیم می فهمیم که دلیل بی کاری جوانان تحریم نیست بلکه از تعدادی افرادی است که مدیریت ومسولیتهای کلیدی دارن که اصلا این افراد متوجه اوضاع جوانان نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
هر دو موثر هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
اقتصاد رو بدهید دست سپاه برا یه دوره 5 ساله ببینید چه می شود چند درصد تعداد مجوز ها زیاد می شود چه ایده های جدید روی کار می آید، مدیر بی لیاقت باید برود دنبال مجوز برا تولید نه تولید کننده بره دنبال مجوز، تولید کننده نباید بره دنبال حل مشکلات مجوز، دولت باید بره دنبال حل مشکلات تولید کننده، و در رفع آنها تلاش کند، نه آینکه جلسه بگذارد و خواهیم انجام داد، باید انجام دهیم، باید، حرف حرف حرف...
Iran (Islamic Republic of)
سعيد زاهدي
۰۸:۴۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
واقعا سختگير هستن و كاملا غير منطقي. مثلا من ميخواستم چاپ ديجيتال بزنم بهم ميگن بايد مغازت 40 متر باشه. يكم فكر كنين اخه مني كه با مكافات بايد تجهيزات بخرم و با اين قيمت اجاره ها چطوري مغازه 40 متري پيدا كنم يه مغازه 20 متري هم زياده براي كارم ولي...........
Iran (Islamic Republic of)
خیرخواه
۰۸:۲۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
یه مهندس کشاورزی میگفت میتونیم توی کشاورزی پیشرفت کنیم اما دولت نه تنها کمک نمی کنه بلکه سنگ اندازی میکنه
Germany
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
راست گفته طرح آقای محسن رضایی سال 92 رو مطالعه کنید تا ببینید داستان چیه
آخرین اخبار