رئیس‌جمهور سابق گامبیا متهم است که در سال ۲۰۰۵ دستور قتل عام ۳۰ مهاجر و یک خبرنگار را صادر کرده است.

رئیس جمهور سابق گامبیا به کشتار مهاجران متهم شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آفریقا نیوز، یحیی جامع، رئیس جمهور سابق گامبیا به قتل عام و کشتار ۳۰ مهاجر و یک خبرنگار متهم است.

عمر جالو، یکی از اعضای تیم ضربت و عضو پیشین گارد ریاست جمهوری رئیس جمهور سابق گامبیا روز گذشته شهادت داد در سال ۲۰۰۵ به دستور یحیی جامع ۳۰ مهاجر به علاوه خبرنگار خبرگزاری فرانسه در گامبیا قتل عام شدند.

جامع مدعی شده بود ۳۰ مهاجر به قتل رسیده «مزدورانی» بودند که قصد سرنگونی حکومت او را داشته‌اند. این در حالی است که به گفته شاهد، آن‌ها صرفا مهاجرانی بودند که قصد عبور از گامبیا و اقامت در کشور دیگری را داشتند.

این عضو تیم ضربت در حالی چنین شهادتی داده است که روز قبل نیز یک افسر ارتش گامبیا، جامع را به صدور دستور قتل خبرنگار فرانسوی که مقالات انتقادی درباره فساد و ظلم جامع تهیه می‌کرد، متهم کرد.

جالو شهادت داد حدود ۴۵ مهاجر غیرقانونی از اتباع کشور‌های غنا، نیجریه، سنگال و توگو که قصد عزیمت به اروپا را داشتند در سواحل این کشور بازداشت شدند. او گفت: یحیی جامع دستور اعدام اتباع خارجی را صادر کرد. او معتقد بود آن‌ها را مزدوران فرستاده اند تا شرایط را برای سرنگونی حکومت او فراهم کنند. هرچند بعد‌ها مشخص شد آن‌ها فقط مهاجر غیرقانونی بودند.

این افسر نظامی افزود: مهاجران به محل اعدام منتقل شدند و در آنجا فرمانده نیروی دریایی سلطنتی دستور داد آن‌ها باید کشته شوند. او گفت به دستور رئیس دولت [یحیی جامع] آن‌ها باید تیرباران شوند و اجسادشان داخل چاه انداخته شود.

جالو در ادامه گفت: یکی از آن‌ها به من ۱۰۰ دلار داد تا اجازه دهم آخرین نماز خود را بخواند، ولی یک سرباز جزء به او شلیک کرد.

دیده بان حقوق بشر گزارش داد از ۱۵ مهاجر دیگر اثری نیست و احتمال اینکه آن‌ها نیز به دستور جامع به قتل رسید باشند زیاد است.

گامبیا یکی از مستعمرات سابق انگلیس بود. در سال ۱۹۹۴ جامع در یک کودتای خونین قدرت را در این کشور به دست گرفت. پس از برگزاری انتخابات سراسری در سال ۲۰۱۶، جامع شکست خورد، ولی از ترک قدرت امتناع کرد. در نهایت، با تشدید مخالفت‌ها در غرب آفریقا او موافقت کرد در تبعید در گینه استوایی زندگی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار