رئیس میراث فرهنگی شهرستان گیلانغرب از اتمام دومین مرحله کاوش باستان شناسی در محوطه باستانی خالوخالو این شهرستان خبر داد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،سیروس ادیب رئیس میراث فرهنگی شهرستان گیلانغرب بابیان اینکه تعیین عرصه و حریم محوطه باستان خالوخالو در فاصله ۱۵۰۰ متری شهر گیلانغرب زمستان سال گذشته انجام گرفت، گفت : براساس نقشه تهیه شده از عرصه و حریم، محوطه باستانی خالوخالو مساحتی حدود ۱۵ تا ۲۰ هکتار را در برمی گیرد که چهار تا پنج تپه تاریخی در دل آن قرار دارد.

وی بااشاره به قرار داشتن محوطه باستانی خالوخالو در داخل زمین‌های کشاورزی، گفت : باتوجه به اهمیتی که این محوطه باستانی داشت، بنا بر آن شد تا برای اولین بار کار کاوش باستان شناسی را در آن انجام دهیم، لذا از میان تپه‌هایی که در داخل محوطه بود، یکی از برجسته‌ترین تپه‌ها را که احتمال تعرض و آسیب به آن از سوی کشاورزان هم وجود داشت، انتخاب شد.

رئیس میراث فرهنگی گیلانغرب اضافه کرد: اولین مرحله کاوش باستان شناسی روی این تپه تاریخی اواخر زمستان سال گذشته انجام شد و تا اوایل بهار امسال طول کشید. هرچند که در این کاوش‌ها دستاورد‌هایی داشتیم، اما باتوجه به نیمه تمام ماندن کاوش تلاش‌هایی را برای انجام مرحله دوم کاوش‌ها انجام دادیم.

وی تصریح کرد: سرانجام با اختصاص بودجه مرحله دوم کاوش در محوطه باستانی خالوخالو از حدود دو ماه پیش آغاز و طی روز‌های اخیر نیز به اتمام رسید.

ادیب درخصوص دستاورد‌های این کاوش نیز گفت: خوشبختانه در این کاوش‌ها که در ابعاد ۱۶*۱۶ متر انجام شد، توانستیم بخش زیادی از سازه اصلی آتشکده را نمایان کنیم. در این سازه پایه‌های گنبد، رواق، محل طواف، جایگاه آتش و الحاقی همانند انباری را بدست آوردیم.

وی بابیان اینکه در این کاوش‌ها مواد فرهنگی از دوره ماد تا عصر قاجاریه در محوطه بدست آمد، عنوان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک آن، محوطه باستانی خالوخالو از زمان ماد‌ها تا عصر حاضر محل استقرار انسان‌ها بوده است. آتشکده‌ای نیز که در آن کاوش داشتیم در هر دوره‌ای کاربری خاص خود را داشته، بگونه‌ای که در زمان ساسانیان و اشکانیان محلی برای پرستش آتش، در دوره اسلامی کارگاه ذوب فلز و در دوره مغولان وایلخانان به امامزاده تبدیل شده است.

رئیس میراث فرهنگی گیلانغرب عنوان کرد: قطعات سفالی مربوط به دور‌های مختلف و نیز وسایل مربوط به ذوب فلز از جمله مواد فرهنگی هستند که در این محوطه کشف کردیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ادامه کاوش‌ها در این محوطه باستانی با اختصاص بودجه مورد نیاز طی سالجاری اجرا شود .

 

 

انتهای پیام/د

محوطه باستانی خالوخالو مساحتی حدود ۱۵ تا ۲۰ هکتار را در برمی گیرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.