شانه ساز گفت: هفته آینده داروى حیاتی بیماران پیوند کلیه و روماتیسمی تامین می‌شود و مشکلی برای استفاده ندارند.

هفته آينده؛ رفع داروى حیاتی بیماران پیوند کلیه و روماتیسمی/ ٩٠ درصد ماده اولیه دارو در دنیا چینی و هندی هستندبه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری در حاشیه یکصد و نهمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی اظهار کرد: نگرانی خاصی در حوزه تامین دارو نداریم و فکر نمی‌کنیم مشکلی در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شود، زیرا بیش از ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز مردم در داخل تولید می‌شود.

وی با اشاره به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز گفت: با مشکلاتی که در زمینه تامین ارز وجود دارد و فضایی که دشمنان برای انتقال ارز ایجاد کردند، همه مسئولان و دست اندرکاران به این واقعیت رسیده‌اند که باید روی تولید داخلی دارو بیش از قبل سرمایه گذاری کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برای حمایت از تولید داخل واردات دارو‌های مشابه ممنوع شده است و بر توان داخلی و تولید اقلام مورد نیاز مان در خود کشور تمرکز کنیم.


بیشتر بخوانید: صادرات ۷۸۰ میلیون دلاری محصولات دانش‌بنیان سلامت‌محور


شانه ساز به بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ برای سه درصد دارویی که به کشور وارد شد، حدود ۱/۴ میلیارد دلار ارزبری داشتیم، گفت: برای ۹۷ درصد داروی تولید داخل ۶۵۰ میلیون دلار ارز صرف کرده‌ایم و به هم دلیل باید روی تولید داخل تمرکز کنیم و هر کسی که این مملکت را دوست دارد می‌تواند با این اعداد و ارقام قضاوت درستی داشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگر در زمینه تولید مواد اولیه داخلی هم برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم میزان صرفه جویی ارزی ما بسیار بیشتر خواهد بود همچنین می‌توانیم نیرو‌های نخبه و دانشگاهی را در این صنایع مورد استفاده قرار دهیم و به اشتغال زایی آن‌ها نیز کمک کنیم؛ با معاونت علمی ریاست جمهوری و هلدینگ‌های بزرگ داروی تفاهم نامه‌های امضا کرده ایم تا با تولید مواد اولیه، صنعت دارویی رونق گیرد.

وی ادامه داد: هدف ما تولید مواد اولیه دارویی است و با توجه به اینکه صنعت نفت و پتروشیمی قوی داریم قصد داریم با کار پژوهشی مواد اولیه تولید کنیم و صرفه جویی ارزبری داشته باشیم همچنین  از خام‌فروشی نیز جلوگیری و بستر اشتغال نیرو‌های نخبه را نیز فراهم می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هند و چین ٩٠ درصد مواد اولیه دارو را تامین می‌کنند، گفت: کیفیت‌های متفاوتی این موارد اولیه دارند و این دروغ است که فقط ایران از هند و چین ماده اولیه می‌خرند.

وی با اشاره به اینکه دارو استاندارد بین المللی دارد، ادامه داد: دقت کافی روی ماده اولیه انجام می‌شود در نتیجه  ماده اولیه داروی ایرانی باید گواهینامه‌های بین المللی مطمئن داشته باشد؛ اگر تولیدکننده چین و هندی این گواهینامه را نداشته باشد کارشناس‌های ما با سفر به این کشور‌ها ماده اولیه و کارخانه آن را بازرسی می‌کنند.

شانه ساز گفت: چند قلم دارویی که در ایران در طی چند سال اخیر ریکال شد دارو‌های بودند که ماده اولیه آن‌ها در دنیا ریکال شد و این موضوع بیشتر بحث‌های رقابتی است و اخلاقی نیست؛  از رسانه‌ها می‌خواهم در رقابت شرکت‌های داروسازی نیفتند و در جنگ اقتصادی کمک کنند، روشنگری شود.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت گذاری دارو گفت: دارو‌ها در سه گروه، ژنریک، برند ژنریک و برند تقسیم بندی می‌شوند وقتی یک دارو در جهان برای اولین بار تولید می‌شود دارو برند است و قیمت بسیاری بالایی در جهان دارد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان در تولید داروی ژنریک تولیداتی کف کیفیت را رعایت می‌کنند، اما برخی شرکت‌های اقدامات اضافی انجام می‌دهند، به عنوان مثال ماده اولیه و بسته بندی دارو برجسته‌تر بوده و این دارو‌ها برند ژنریک است و قیمت این دارو‌ها تا ٢٠ درصد بالاتر از ژنریک محاسبه می‌شود، اما بنای بیمه داروی ژنریک است، به عنوان مثال استامینوفن یک داروی ژنریک محسوب می‌شود و همه کارخانه‌های آن را با این نام تولید می‌کنند.

شانه ساز درباره گواهی GMP یا گواهینامه کیفیت دارو گفت: کارخانه داروسازی باید این تاییده را داشت باشم؛ همه در سایت نظارت سازمان غذا و دارو هستند و بسیاری این گواهینامه را گرفتند و آن‌هایی که گواهی را نگرفت اند تحت رصد هستند؛ برای خرید دستگاه‌های ضروری اقدام کرده‌اند، اما به دلیل نقل و انتقال پول ناشی از تحریم خرید دستگاه دچار چالش شده است.

 

وی افزود: دشمنی با مردم ما در حوزه غذا و دارو وجود دارد و دروغ می‌گویند که دارو تحریم نیست چرا که جا به جایی پول دارو بسیار سخت است و ما تلاش می‌کنیم تجهیزات دارویی و وارد کنیم، اما به بهانه اینکه در صنایع دیک. استفاده می‌شود ماشین آلات ب‌ای ساخت دارو را به ما نمی‌فروشند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در دارو‌های وارداتی بخش هم قیمت مربوط به تحقیقات و توسعه و تبلیغات است، گفت: این مسئله در قیمت‌گذاری دارو‌ها تولید داخل دیده نمی‌شود و دیده نشدن هزینه تحقیق و توسعه برای تولیدکننده چالش است و از طرفی هزینه بیمه‌ها را کاهش می‌دهد و داروی تولید داخل در رقابت نابرابر با دارو‌های وارداتی قرار می‌گیرد.

خرید داروهای ماهواره‌ای ممنوع!

شانه‌ساز درباره مجوز فروش دارو در ماهواره گفت: فروش این دارو‌ها ظلم به مردم این و هر کس ادعا می‌کند برای تبلیغ دارو از سازمان غذا و دارو مجوز دارد دروغ است چرا که فروش دارو و مصرف آن به جا و بر اساس توصیه پزشک باشد و دارو‌های بدون نسخه را داروساز در داروخانه باید توصیه کند و تبلیغ دارو خلاف است.

وی ادامه داد: بعید می‌دانیم شرکت‌های داخلی از این مسئله مطلع نباشند و دارو را در ماهواره بفروش برسانند؛ مردم به هیچ عنوان داروی ماهواره‌ای نخرندو موارد بسیاری داریم که مصرف کننده، دارو را درب منزل تحویل گرفته و پس از مصرف دچار عوارض جدی شده و نمی‌داند از چه کسی باید شکایت کند؛ مردم به این تبلیغات دروغین و فریبنده توجه نکنند و دارو را از داروخانه تهیه کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه طی ۱۰ سال قبل تعداد اقلام دارو‌های گیاهی و طبیعی در کشور بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است، گفت: حدود ۲۲۰ کارخانه فعال در این حوزه داریم که در زمینه تولید اقلام گیاهی و طبیعی فعالیت می‌کنند و ظرفیت بسیاری داریم و سرعت رشد تولیدات داخلی در حوزه دارو‌های گیاهی و طبیعی بسیار بالاست.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته تعداد کارخانه‌ها تولیدکنندگان فرآورده‌های طبیعی و سنتی و گیاهی سه برابر و تعداد فرآورده‌های گیاهی و طبیعی تولید شده چهار برابر شده است و بیش از ٢ هزار قلم داروی طبیعی و گیاهی داریم که در کشور تولید می‌شوند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار