رسولی گفت: متوسط تأخیر حرکت قطارهای حومهای از مبدا کمتر از ۴۰ ثانیه و قطارهای بلند برد کمتر از یک دقیقه است.
سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، تشکیل شرکت قطارهای حومهای به راه آهن تکلیف شده است، گفت: اساسنامه تشکیل شرکت قطارهای حومهای به تصویب دولت رسیده و در آیندهای نزدیک شاهد تشکیل این شرکت خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت راه آهن با بیان اینکه تا به امروز قطارهای حومهای در کشور، متولی خاصی نداشته است و به عنوان شرکت قطار شهری و حومه به شهرداریها واگذار شده بود گفت: شهرداریها طبق قوانین و مقررات موظف هستند تنها در محدوده حریم شهرهای خودشان برای هر موضوعی از جمله احداث شبکه ریلی حومهای هزینه کنند، در نتیجه برای قطارهای حومهای که از حریم شهرها خارج می شوند امکان هزینه کرد و اجرای پروژه برای شهرداری هر شهر در خارج از حریم شهرشان وجود نداشته و این موضوع از موانع توسعه قطارهای حومه ای بوده است.
رسولی تصریح کرد: با تشکیل شرکت قطار حومهای یک متولی در کشور برای ساماندهی قطارهای حومهای ایجاد میشود که خود یک اقدام مناسب و منحصر به فردی در این حوزه به شمار میآید که البته راه آهن این کار مهم را با همکاری کامل با شهرداریها انجام خواهد داد.
مدیرعامل شرکت راه آهن بیان کرد: در گذشته راهآهن بخاطر تقاضاهای زیادی که در سفرهای حومهای وجود داشت در مسیرهای مختلف کشور اقدام به راهاندازی قطارهای حومهای کرده است و در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده ایم.
رسولی با تاکید بر اینکه خدمات قطارهای حومهای باید با قیمت مناسب به مسافران عرضه شود افزود: ساکنان شهرها و شهرکهای اقماری اطراف کلان شهرها به دلیل ارزان بودن هزینههای حمل و نقل از قطارهای حومهای استفاده میکنند و همین پایین بودن قیمت انگیزه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بویژه قطارهای حومهای است.
رسولی توضیح داد: اگر قیمت بلیت قطار حومهای گران باشد مزیت اصلی استفاده از این وسیله از بین میرود و ممکن است شاهد کاهش تقاضا برای استفاده از آن شویم.
مدیرعامل شرکت راه آهن تاکید کرد: برای توسعه حمل و نقل حومهای باید ابزارهای حمایتی از جمله پرداخت بخشی از درآمد ناشی از صرفه جویی سوخت ایجاد شده ، اجرایی شود. با حمایتهای مالی، امکان استمرار و توسعه کمی و کیفی قطارهای حومه ای وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: هم اکنون نرخ بلیتی که برای قطارهای حومهای از مسافران دریافت میشود در مقایسه با سایر بخشهای حمل و نقلی بسیار پایینتر است در نتیجه میزان تقاضا برای قطارهای حومهای بالاست.
رسولی تأکید کرد: با کمکهایی که به شرکتهای مالک واگن میشود و همچنین با پرداخت یارانه پنهان قطارهای حومهای را به سختی اداره میکنیم.
بیشتر بخوانید:تکمیل ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی و حومهای تا پایان سال ۹۹
مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار کرد: به طور مثال هم اکنون قیمت بلیت قطار حومهای تهران – قم ۴ هزار تومان است این در حالی است که قیمت تمام شده در این مسیر برای راه آهن و شرکتهای حمل و نقل ریلی بسیار بالاتر است.
رسولی با بیان اینکه برای افزایش تعداد ناوگان موجود در این مسیرها باید سرمایه گذاری بیشتری صورت پذیرد گفت:برای توسعه ناوگان حمل و نقلی باید اقتصاد حمل و نقل ریلی جذاب باشد.
وی تاکید کرد: برای سرمایه گذاران در این حوزه بستههای تشویقی - حمایتی و تخفیفهای زیادی را در نظر گرفته ایم تا از طریق آن بتوانیم تعداد ناوگان را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن تأکید کرد: فاصله اعزام قطارها برای تسهیل در رفت و آمد مسافران باید کوتاه باشد تا مسافران هر زمان بامراجعه به ایستگاه با مشکل مواجه نشوند.
رسولی ادامه داد: باید با تخفیف در امکاناتی که در اختیار شرکتها قرار داده میشود کاری کنیم که این حوزه برای سرمایهگذاران اقتصادی جذاب باشد.
وی با اشاره به اینکه امسال از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی برای توسعه قطارها در نظر گرفته شده است، گفت: از این ۲ هزار میلیارد تومان ۴۰ درصد آورده سازمان برنامه و بودجه، ۴۰ درصد دیگر آورده نظام بانکی و ۲۰ درصد آورده شرکت متقاضیان خرید واگن است.
مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار کرد: بخشی از این اعتبار برای خرید واگنهای خودکشش جهت توسعه قطارهای حومهای، واگنهای باری، مسافری و لوکوموتیو تخصیص داده شده و قرارداد عاملیت هم با بانکها منعقد شده است و امیدواریم عملیات اجرایی آن امسال آغاز شده و تعدادی از این ناوگان هم به شبکه ریلی وارد شود.
وی تأکید کرد: استفاده از ابزارهای حمایتی که در قانون بودجه پیش بینی شده باعث میشود که تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد و سرویس دهی در این مسیرها روانتر شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه تولید و بازسازی و نوسازی حدود هزار دستگاه واگن باری، مسافری، لوکوموتیو و خودکشش توسط تولیدکنندگان ایرانی در نظر گرفته شده است گفت: از این میزان، تعدادی واگن خودکشش نیز برای مسیر قطارهای حومهای در نظر گرفته شده است.
رسولی تأکید کرد: توسعه و تخصیص اعتبار برای افزایش تعداد واگنها در سال ۹۸ هم ادامه مییابد و ما از محل اعتبارات بودجه امسال هم استفاده خواهیم کرد.
وی درباره تأخیر قطارها هم اعلام کرد: متوسط تأخیر قطارهای حومهای از مبدأ کمتر از ۴۰ ثانیه و متوسط تاخیر از مبدا قطارهای بلند برد کمتر از یک دقیقه است که این یک رکورد بسیار خوب در حوزه قطارهای حومهای و بین شهری به شمار میرود.
مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: گرمای کم سابقه یکی از دلایل تأخیر قطارها در رسیدن به مقصد به شمار میرود که امیدواریم با تمهیداتی که در این زمینه در نظر گرفته شده است بتوانیم تأخیر قطارها در مسیر را نیز را به حداقل ممکن برسانیم.
انتهای پیام/
من مجبورم تقریبا هر روز در رفت و آمد باشم
با توجه به شرایط خواص کاریم گاها پیش می اید که در روز برای بلیط برگشت ۲ بلیط بگیرم واین به کرار پیش امده است و با توجه به غیر استرداد بودن بلیط های حومه ای عملا هزینه های ماهانه در این شرایط بد اقتصادی بالا میرود و امثال بنده خیلی زیاد هستند
لطفا اگر امکان دارد غیر استرداد بودن بلیط های حومه ای رو لغو کنید
با تشکر