مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : آفت سِنـَک کلزا هر سال در مزارع کلزا بوده، اما شرایط برای اپیدمی و طغیانی شدن آن فراهم نشده است .

به گزارش     گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،فرهاد شریفی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : آفت سِنـَک کلزا هر سال در مزارع کلزا بوده، اما شرایط برای اپیدمی و طغیانی شدن آن فراهم نشده است. در حالیکه خشکی هوا در اردیبهشت ماه امسال و کاهش میزان بارندگی‌ها در این ماه و رسیدن آن به زیر ۲۰ میلیمتر، شرایط را به سود این آفت رقم زد.

وی گفت : آفت سنک یک آفت خشکی‌پسند است که همیشه اواخر زمان برداشت به سراغ مزارع کلزا می‌آید، اما امسال شرایط آب و هوایی خاص استان شرایط را برای طغیانی شدن این آفت در فصل برداشت فراهم کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: بلافاصله پس از این اینکه متوجه شیوع این آفت در مزارع کلزا شدیم، اقدام به سمپاشی تمام مزارع کلزای استان که شامل هفت هزار و ۸۰۰ هکتار سطح قابل برداشت بود کردیم، به نحوی که برخی از مزارع دو، سه و بعضا بیش از چهار مرتبه علیه این آفت سم پاشی شدند.

وی با بیان اینکه به دلیل ارتفاع زیاد مزارع کلزا امکان کنترل کامل آفت به دلیل عدم دسترسی به بخش‌های پایینی گیاه فراهم نبود، تاکید کرد: اگر مبارزه با آفت سنک در مزارع کلزا انجام نمی‌شد، احتمالا میزان برداشت کلزا خیلی پایین می‌آمد.

وی با بیان اینکه آفت سنک بجز کرمانشاه استان‌های دیگر همچون همدان، ایلام، کردستان و آذربایجان‌ها را هم درگیر کرده، گفت: هیچ استانی به اندازه استان کرمانشاه مبارزه با این آفت را انجام نداده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به کشاورزان توصیه کرد: حتما بعد از برداشت محصول از مزارع کلزا نسبت به سم پاشی و بعد شخم زدن عمیق زمین اقدام کنند تا این افت در سال بعد مزارع کلزا را تحت تاثیر قرار ندهد.

شریفی اضافه کرد: امسال کشت کلزا در استان کرمانشاه به دلایل دیگری مثل مانداب‌های شدیدی که در اثر بارندگی‌های ابتدای سال ایجاد شد و نیز آبگرفتگی مزارع کلزا در فروردین ماه و بروز سه بار سرمازدگی بهاره تحت تاثیر قرار گرفت.

شهریار قاسمی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته برای امسال پیش بینی می‌شد متوسط عملکرد مزارع کلزا در استان به ۲.۶ تن در هکتار برسد، اما این هدفگذاری محقق نشد و امسال تاکنون متوسط عملکرد کلزا در مزارع استان ۱.۵۵ تن در هکتار بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس اشاره‌ای هم به سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی جاری در استان کرمانشاه داشت و افزود: امسال یازده هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت کلزا رفته بود که سیل فروردین عملا هزار هکتار از مزارع کلزای استان را تخریب کرد، مابقی مزارع کلزا نیز در جریان سیل تحت تاثیر قرار گرفتند و در نهایت خشکی اردیبهشت ماه نیز مزارع کلزا را تحت تاثیر قرار داد.

قاسمی افزود: امسال در مجموع سطح قابل برداشت کلزا در استان کرمانشاه هفت هزار و ۸۰۰ هکتار بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: بر اساس برآورد‌های ابتدایی پیش بینی می‌شد امسال میزان تولید کلزا در استان کرمانشاه حدود ۲۶ هزار تن باشد که این برآورد‌ها محقق نمی‌شود .

 

 

انتهای پیام/د

آفت سِنـَک کلزا هر سال در مزارع کلزا بود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.