رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی مشهد:
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی مشهد:
به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد ، محمدعلی چمنیان رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه اعتماد مشتری نسبت به یک کالا، اعتبار و هویت آن کالا را میسازد، گفت: توجه به کیفیت و این هویت در طی سالها تبدیل به برند یا نام و نشان تجاری
بنگاه تولیدی میشود، با این تفاوت که صاحب برند در طول این مدت زمان علاوه بر حفظ مشتریان خود توانسته باشد مخاطبان جدیدی را نیز جذب کند.
او با طرح این پرسش که چرا باید روی مسئله برندسازی سرمایهگذاری کنیم؟ تصریح کرد: بسیاری از شرکتها برندسازی را تنها هزینه اضافی و جانبی برای تبلیغات میدانند، در صورتی که نام و نشان تجاری یا برندسازی یک تاکتیک و دستورالعمل است که مستقیم بر رفتار مصرف کننده تاثیر میگذارد.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی مشهد گفت: هر برند تجاری شامل چند بخش است که شخصیت آن و موقعیتش در بازار را تعریف میکند و صاحبان بنگاههای اقتصادی هیچ گاه نباید قدرت کیفی برند را نادیده بگیرند، در حقیقت هزینهای که صرف برندسازی با ارتقای کیفیت محصولات، حفظ مشتریان و بازارهای هدف و همچنین تبلیغات میشود باعث افزایش قیمت محصولات شده و تاثیر مثبتی بر قیمت سهام آن بنگاه دارد به همین خاطر است که سرمایهگذاری در برندها ضرورت دارد.
چمنیان در ارتباط با میزان توجه شرکتهای داخلی به موضوع برندسازی افزود: با وجود اینکه قوانین سختگیرانه بسیاری در مقابل بنگاههای اقتصادی قرار دارد، اما اقدامات درخور توجهی طی این سالها در حوزه ثبت برندها با کمک و همیاری انجمن مدیران صنایع خراسان انجام شده است و میتوان گفت اگر طی این سالها توجه زیادی به موضوع برندینگ نشده بود شاید به همان ضعف فرهنگسازی بازگردد.
او یکی از ضرورتهای مهم برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور را توجه به شرکتهای دانشبنیان عنوان و تصریح کرد: اگر محصولات ایرانی با نوآوری برندسازی کنند، کشش بیشتری برای کشورهای دیگر خواهند داشت و صادرات و فروش آنها نیز افزایش مییابد.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی مشهد گفت: خوشبختانه شرکتهای دانشبنیان موفقی از جمله در کسب و کارهای دیجیتالی در استان شکل گرفته که توانستهاند در حوزه صادراتی نیز خوش بدرخشند، البته نیاز به حمایتهای بیشتری از قبیل مالیات، گمرک، تسهیلات بانکی و ... دارند تا بتوانند توسعه صادرات محصولات خود را داشته باشند.
چمنیان یکی از موانع اصلی پیش روی برندسازی را تحریمها عنوان کرد و افزود: تحریمها در مباحث صادراتی و برون مرزی تاثیر زیادی داشت به طوری که بسیاری از برندهای به نام ایرانی که در گذشته به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادرات انجام میدادند اکنون صادرات آنها تنها در چند کشور همسایه محدود شده است و این موضوع در دراز مدت به برندها ضربه وارد میکند.
انتهای پیام//ف. ح
اعتماد مشتری نسبت به یک کالا، اعتبار و هویت آن کالا را میسازد