سیاه چالههای اتوبوسهای BRT، با هدایت دود گازوئیل به داخل اتوبوس شرایط ابتلای مسافران به سرطان را سرعت میدهند.
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آلودگی هوای تهران در سالهای اخیر علیرغم اینکه بهانهای به دست شهرداری تهران داده تا با اجرای طرحهای ترافیکی به نام کاهش آلودگی هوا، پولی به جیب بزند، بر آمار مرگ و میر تهرانیها هم افزوده است.
شهرداری تهران از سویی همواره با نوای کاهش آلودگی روضه استفاده از حمل و نقل عمومی را در گوش مردم میخواند.
در این شرایط عقل حکم میکند کسی که از حمل و نقل عمومی استفاده میکند، کمتر از سایر افراد به خاطر آثار مخرب آلودگی هوا آسیب ببیند.
طی چند ماه اخیر در اتوبوسهای BRT حفرههایی مشاهده شده که گازهای سمی خیابان و مواد زائد حاصل از سوخت گازوئیل و لنتهای وسایل نقلیه از طریق آن به داخل اتوبوس راه مییابند.
پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نبود درپوش برخی دریچههای کف اتوبوسهای BRT گفت: فقدان این دریچهها در برخی از اتوبوسها به دلیل جنس خاصی است که دارند و به علت ارزشمند بودن آنها، به سرقت میروند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تصریح کرد: با برنامهریزی و تمهیدات لازم نسبت به جایگزینی و نصب درپوش مناسب، اقدام میشود.
وی خاطرنشان کرد: از شهروندان محترم تقاضا میشود، در صورت مشاهده این موارد، مراتب را با ذکر اطلاعات اتوبوس به سامانه ۱۸۸۸ اعلام کنند تا پیگیری لازم صورت گیرد.
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیدایش دریچههای قطور در کف اتوبوسهای بیآرتی گفت: این موارد را باید بررسی کنیم که چرا دریچههای کف اتوبوسها باز شده است، زیرا گازهایی که در بیرون اتوبوس تولید میشوند از طریق این دریچهها به داخل راه مییابند و چون داخل اتوبوس هم فضایی بسته است، اثرات مخرب این گازها و آلایندهها بر سلامت افراد بیشتر خواهد بود.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: افرادی که در فضای بسته گازهای تولید شده از سوختهای گازوئیلی و بنزینی را تنفس میکنند، دچار بیماریهای ریوی، قلبی و تنفسی خواهند شد.
وی خاطر نشان کرد: سرقت یک قطعه از اتوبوس دلیل نمیشود که اجازه دهیم به خاطر منفذی که باز میشود، سلامت شهروندان به خطر افتد، لذا هر چیزی که سلامت افراد را به خطر میاندازد، باید محدود شود.
بیشتر بخوانید: سونا بخار در اتوبوسهای تندرو
بسیار دیده شده شهروندانی که در حال عبور از کنار اگزوز یک اتوبوس یا وسیله نقلیه گازوئیلی هستند، چگونه برای در امان ماندن از رنج استنشاق این دود دستشان را مقابل بینی خود میگیرند و مسیر خود را به سرعت طی میکنند. اکنون تصور کنید حال شهروندانی را که قرار است هر روز در مسیر یک ساعته راه آهن-تجریش این گازهای سمی را تنفس کنند.
ذرات معلق موجود در هوا وارد جریان خون میشوند و عملکرد عروق را کاهش میدهند. این ذرات ممکن است با آلزایمر هم ارتباط داشته باشند. آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون هم اثر میگذارد.
این ترکیبات حتی در مقادیر کم خطرناک هستند و ممکن است موجب تغییرات ژنتیکی، نقایص مادرزادی و سایر بیماریهای خطرناک شوند.
سیاه چالههای اتوبوسهای BRT هم از حیث گیر کردن پای مسافران و هدایت گازهای سمی به داخل اتوبوس خطر آفرین هستند.
انتهای پیام/
اون روزی که اینها افتتاح شد آیا کسی این اثرات را ندید !؟ آیا اینها محو بودن!؟
مسولین لطفا بی کفایتی خودتون را به جامعه منتقل نکنید.....
کسانی که فقط تیتر رو میخونند ناخود آگاه میگن این بی آر تی های سرطانزا
باید از علائم هشدار دهنده حین سرقت استفاده بشه تا دست دزد ناجوانمرد رو بشه
باید از علائم هشدار دهنده حین سرقت استفاده بشه تا دست دزد ناجوانمرد رو بشه
به عبارتی در این دولت روحانی مردم آنقدر بدبخت شده اند که حسرت به دلشان مانده است تا یک وسیله نقلیه حتی یک موتورسیکلت بخرند ؟
اگر می خواهید به احمدی نژاد چیزی را نسبت دهید ، قبلش فکر کنید که ربط بین احمدی نژاد و وسیله نقلیه شخصی در چیست ؟؟
منتقد هم منتقدان قدیم که حرفی برای گفتن داشتند و منطقی حرف می زدند .
فرهنگ استفاده از لوازم عمومی مربوط به خودمان است و بایستی در نگهداری این اموال با شهرداری همکاری کنیم .
رفاه در زمان دکتر احمدی نژاد بهتر شده بود و کارگران و کارمندان حال و روزشان خوب بود و لوازم فراوان بود .
الان هم اتوبوسهای گازسوز و برقی بایستی دوباره بیایند سر کار .
قدیم ها تقریبا 20 سال پیش ، اتوبوس برقی را یادم می آید که در تهرانپارس تا آزادی کار میکردند . ولی الان خبری از آنها نیست .
خیر و برکتی که این مرد عزیز برای ما مردم انجام داد ، باقیات صالحات می باشد .
روستاها را آباد و جاده ها فراخ و سرزمینها شاد و دل انگیز بودند .
اتفاقا یک چیز جالب اینکه بحث گردشگری را خیلی پیگیری می کرد .
و نتیجه پیگیری دکتر احمدی نژاد در آن سالها زمینه گردشگری در این سالها را بیشتر نمایان کرده است .
الته نفتمان فروش می رفت ، اجناس فراوان ، مسکنها قیمتش شکسته شده بود ، یه جوری که صاحبخانه ها با مستاجر خیلی کنار می آمدند .
ولی حیف که مهندس آخوندی نخواست مسکن سازی و رونق اقتصادی را انجام دهد و مردم را اذیت کرد .
حتی دولت روحانی راه آهنی که احمدی نژاد در دوره خودش انجام داده بود ، را دوباره روبان می برید .
خیلی از پروژه ها را انجام داد که دوباره توسط روحانی روبان بریده شد .
بنزین را در پالایشگاه ایران راه انداخت که الان پز آن را دولت روحانی می دهد .
البته هر انسانی مصون از مشکلات نیست ، و برای همه ما انسانه صدق می کند .
احمدی نژاد و بخصوص آیت الله رییسی در دل مردم جای دارند .
ولي رفته تو كار مترو كه ده برابر گرونتره
هم انتقاد مفید و هم راه حل برای مشکل بوجود آمده .
برقی کردن اتوبوسها و یا هیبریدی کردن آنها ایده خوبی است ، شهرداری تهران قدم پیش بگذارد .