بخش چهارم/

پاسخ سوالات خود را در زمینه «مشکلات پوستی» اینجا بخوانید

یک متخصص پوست و مو به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود را در زمینه «مشکلات پوستی» اینجا بخوانید/ بخش .................به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه « مشکلات پوستی» را  علی روشن متخصص پوست و مو پاسخ داده است.

سوال: اطراف بینی و نواحی رویش مو در پیشانی‌ام قرمز و بعدش پوسته پوسته می‌شود، هفت ماه است درگیر این بیماری هستم، صورتم خشک هم شده است، باید چه کار کنم؟

جواب: این مشکل بر اثر ترشح زیاد چربی از غدد چربی  است که تحت تاثیر هورمون‌های آندروژن قرار دارند؛ از طرفی تعداد غدد چربی این مناطق درگیر خیلی بیشتر از بقیه نواحی هست، در نتیجه این چربی (سبوم) اضافی توسط یک نوع مخمر بنام مالسزیا فور فور به عوامل التهاب زا تجزیه می‌شود که باعث قرمز شدن و پوسته پوسته شدن این مناطق می‌شود، از طرفی استرس هم با کاهش ایمنی به این مخمر اجازه تشدید فعالیت می‌دهد که موجب بروز  این ضایعات که همان اگزما سبورییک یا درماتیت سبوربیک باشد، می‌شود.

سوال: ۴۰ ساله ام، حدود هفت سال است که درگیر آفت دهان هستم، (بدون هیچگونه علائم بیماری دیگری)؛ طی این سال‌ها به متخصصان مربوطه مراجعه کرده‌ام و آزمایشات کلی زیادی انجام دادم، ولی متاسفانه نتیجه‌ای نگرفتم و علت بیماری من مشخص نشده است؛ باید چه کار کنم؟

جواب: علت‌های مختلف دارد بعضی علل آن مشکلات ویروسی است؛ گاهی این آفت ممکن است در ناحیه تناسلی باشد که عامل آن ویروس است، خرابی دهان و دندان،  کمبود ویتامین و آهن هم ممکن است از علت‌های آن باشد، ویتامین ب ۱۲ هم در بروز آفت تاثیر دارد، استرس هم این بیماری را تشدید می‌کند. برای درمان به دنبال کمبود این ویتامین‌ها در بدن خود باشید، اگر درد  هم دارید از کرم ضد درد استفاده کنید.

سوال: مدتی است دچار بیماری پوستی (سبوره) شده‌ام؛  علت و راه درمان آن چیست؟

جواب: باید ضد التهاب و شامپو‌های سبک مثل شامپو بچه استفاده کنید، از محلول ضد قارچ مثل بتامتازون هم می توانید استفاده کنید.

سوال: یک لکه سیاه روی کتف چپم دارم که دائما خارش دارد و این مشکل  در یک نقطه است، اما چون زیاد خارش دارد، اندازه لکه بزرگ شده است، آیا راهی برای رفع خارش دارد؟

جواب: حتما باید معاینه شوید.

سوال: صورتم خیلی لاغر است، ازلحاظ پزشکی راهی برای چاقی صورت وجود دارد؟

جواب: تزریق چربی تنها راه ممکن است.

سوال: حدود ۱۰ سال است با بیماری قارچی درگیر هستم، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: باید از شامپو ضد قارچ کپسول کلوتریمازول استفاده کنید.

سوال: سالهاست که درگیر اگزما هستم و تا حد معقول از آن پیشگیری می‌کنم، ولی باز به سراغم می‌آید، از خوردن مواد خوراکی آلرژی زا اجتناب می‌کنم و مراقب شوینده‌ها هم هستم که مخصوص پوستم باشد، راه درمان آن چیست؟

جواب: بسته به حساسیت است، باید چربی را کنترل کنید.

سوال: لکه‌های سفید روی پوست که قارچی است، راه درمانش چیست؟

جواب: دارو‌های ضد قارچ استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: اختلالی دردسرساز که پوستتان را درگیر می‌کند


سوال: حدود یک سال و نیم است که روی مچ پاهایم ابتدا جوش‌هایی زد که با خارش شدیدی همراه بود و حتی به صورت تاول می‌شدند و آبدار که الان جای آن‌ها به صورت بدی مانده و این جوش‌ها الان گسترش پیدا کردند و روی دست‌ها و سینه هام هم زدند، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: ممکن است اگزما یا حساسیت باشد، باید معاینه شوید.

سوال: نقطه‌های قهوه‌ای رنگ روی پوست صورت علتش چیست؟

جواب: لکه‌های قهوه‌ای پوست به دلیل بارداری و زخم و تغییرات هورمونی به وجود می‌آید یکی از درمان‌های لکه پوست ترکیبات موثر آب لیمو است.

سوال: روی دست من اثرات گوشت اضافه است، آیا با لیزر درمانی برطرف می‌شود؟

جواب: پماد‌های بدون نسخه رفع اسکار(جای زخم)  را امتحان کنید. داروخانه‌ها پمادها، کرم‌ها و ژل‌هایی را می‌فروشند که برای کاهش اسکار در بلندمدت ساخته شده‌اند، این دارو‌ها اغلب شامل استروئید‌هایی هستند که به کاهش خارش کمک می‌کنند و این در حالی است که مشکل بسیاری از مبتلایان به اسکار کلوئید است.

سوال: درمان جدید و قطعی بیماری برص چیست؟

جواب: بیماری لک و پیس که با نام‌های ویتیلیگو و برص نیز شناخته می‌شود، یکی از عوارض اکتسابی مربوط به رنگدانه‌های پوست است که بر  اثر آن، سلول‌های سازنده رنگدانه (ملانوسیت‌ها) از دست می‌روند؛ ترمیم و بازسازی رنگدانه‌های پوستی روشی است که اغلب برای درمان پیسی، پوست صورت و بالاتنه مناسب است.

سوال: چندسال است صورتم موی زائد داشت، بعد با موچین آن‌ها را کندم که به لک تبدیل شده است، برای درمان آن باید چه کار کنیم؟

جواب: می‌توانید از کرم ضد لک استفاده کنید.

سوال: چگونه می‌توان خشکی پوست را درمان کرد؟

جواب: خشکی پوست علت‌های مختلفی دارد که درمان هر کدام متفاوت است؛ در قدم اول توصیه می‌شود کرم نرم کننده یا پماد زینک اکساید استفاده کنید.

سوال: حدود یکسال است که پسرم دچار بیمارى ویتیلیگو شده است، آیا راه درمانى وجود دارد؟

جواب: بیماری لک و پیس که با نام‌های ویتیلیگو و برص نیز شناخته می‌شود، یکی از عوارض اکتسابی مربوط به رنگدانه‌های پوست است که بر اثر آن، سلول‌های سازنده رنگدانه (ملانوسیت‌ها) از دست می‌روند؛ ترمیم و بازسازی رنگدانه‌های پوستی روشی است که اغلب برای درمان پیسی، پوست صورت و بالاتنه مناسب است.

سوال: بین یکی از چین‌های پشت گوشم یک زخم درست شده است، که الان چند ماه است خوب نمی‌شود، پوست آن قسمتی که زخم است خاکستری رنگ شده است، آیا درمانی وجود دارد؟

جواب: اگزما است که با پماد کلوتریمازول و بتامتازون درمان می‌شود.

سوال: در دمای بیست و پنج درجه زیر صفر انگشتانم سوخت، بعد از درمان الان زیر ناخن هایم زخم می‌شود و سوزش دارد، علت آن چیست؟

جواب: باید حتما معاینه شوید.

سوال: مدتی است روی بدنم خال‌های ریز قرمز رنگ به وجود آمده و احساس می‌کنم در حال بزرگ شدن هستند، راه درمان آن چیست؟

جواب: خال‌های کوچک قرمز رنگ در واقع تومور‌های خوش خیمی هستند که از سلول‌های خونی تشکیل شده اند و به هیچ وجه خطرناک نیستند، آنژیوم گیلاسی یکی از راه‌های درمانی است.

سوال: راه درمان جوش صورت چیست؟

جواب: اصولا جوش صورت از دوران نوجوانی شروع می‌شود، باید استرس تان را کم کنید در قدم اول، استفاده از آبلیو و پمادی مثل بتامتازون مفید است.

سوال: برای صدف (پسوریازیس) ناخن دست چه راه حلی وجود دارد؟

جواب: یکی از روش‌های مرسوم برای کنترل پیسوریازیس، استفاده از دارویی مثل آسپرتین است که برای درمان و کمک به کنترل این بیماری از آن استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

پاسخ سوالات درباره مشکلات پوستی در کلینیک آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۹:۱۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام من ۳ ساله رفتمه در سن بلوغ حدود ۱ ماه قسمتی کوچکی از صورتم سفید شده ممکن برص باشد؟ یا تغییرات هورنونی هست
لطفاً جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
عقیل
۱۶:۱۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام من دوسال درگیر بیماری برص هستم. الان هم رنگش قرمز میشه وورم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۰۶:۱۸ ۰۵ تير ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
Fati
۱۷:۱۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
سلام دکتر جان خسته نباشید بنده دستام زیر نور آفتاب سوخته و شدیدا سیاه شده و این سیاهی نمیره چیکار باید کنم
Iran (Islamic Republic of)
نیر جواهری
۱۸:۵۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
با سلام چند قست از روی پوست دستم چپم میسوزه سوزشش مثل سوختن با بخار ابه دستمو توی اب سرد میکنم بدتر میشه ولیاب گرم سوزششو کمتر میکنه . ممنون میشم پاسخ بدین .
آخرین اخبار