مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: ظرفیت بالای استان یزد در ساخت زیور آلات سنتی، می‌تواند یزد را به عنوان پایتخت زیور آلات در کشور معرفی کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه یزد با تعدد آثار تاریخی منحصر به فرد، خود یک جواهر است، گفت: ظرفیت و پتانسیل بالای استان یزد در ساخت زیور آلات سنتی و روش‌های خاص آن، می‌تواند یزد را به عنوان پایتخت زیور آلات در کشور معرفی کند.

وی با اشاره به اینکه اخیرا دو شیوه‌ی ساخت ماهی لرزان و زنجیر نردبانی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است، گفت: تا کنون روش ساخت زنجیر هل ملیلیه یزدی، زنجیر توپ ملیله یزدی، زنجیر هِل و گُل یزد، زنجیر کلافه‌ای و هنر ساخت دست بند اشرفی یزدی، فنونی هستند که به صورت جداگانه در قالب روش‌های سنتی زرگری یزدی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده اند.

فاطمی  با بیان اینکه در تلاش برای ثبت برندی جدید برای استان یزد هستیم، گفت: یزد از دوره صفویه تا کنون با در اخیار داشتن دانش ساخت طلا با عیار ۲۰ و روش‌های مختلف آن در ساخت زیور آلات سنتی مشهور بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه در کنار طلا برای ساخت زیور آلات از نقره و مس استفاده می‌شود اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۵ هزار نفر در زمینه ساخت زیور آلات سنتی فعالیت می‌کنند و در سال‌های اخیر هنر سنگ تراشی نیز به این حوزه اضافه شده است.

انتهای پیام/ی

معرفی یزد به عنوان پایتخت زیور آلات در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.