کارشناس پلیس راهور مازندران گفت: با وجود تلاش‌های زیادی برای کاهش آمار تصادفات و تلفات رانندگی، همچنان آمار‌ها بالا است.

ستوانیکم مرتضی ابراهیمی کارشناس پلیس راهور مازندران در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: با وجود آن که در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای کاهش آمار تصادفات و تلفات رانندگی در دستور کار قرار گرفته، اما همچنان تصادفات ناگوار و تلخ رانندگی در کشور اتفاق افتاده و بسیاری از خانواده‌ها درگیر عواقب حقوقی، عاطفی، مالی و دیگر تبعات اجتماعی می‌شوند.

وی افزود: یعنی تصادفات ما در سال‌های پایانی دهه قبل و سال‌های ابتدایی دهه فعلی روند کاهشی خود را ادامه داد و به نظر می‌رسد برای تداوم این روند نیاز به تغییرات ساختاری بیش‌تری وجود دارد.

ستوانیکم ابراهیمی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود آنکه چند عامل در شکل‌گیری تصادفات نقش دارد، اما خطای انسانی همچنان نقش اصلی و کلیدی را در این حوزه به خود اختصاص داده و درصد قابل توجهی از حوادث را به وجود آورده است.

کارشناس پلیس راهور مازندران افزود: هر چند در این زمینه عواملی مانند خستگی، ناآشنایی با جاده، عدم به روز رسانی اطلاعات کاربران ترافیکی یا دیگر مسائل در عملکرد راننده نقشی منفی دارد که به شکل بلندمدت نمی‌توان روی آن کار کرد، اما فرهنگ‌سازی باید در دستور کار باشد.

وی گفت: موضوعی که فرایندی طولانی مدت است و نمی‌توان انتظار داشت ناگهان به نتیجه برسد.

ستوانیکم ابراهیمی افزود: این فرهنگ‌سازی که در دستگاه‌های مختلف و به طرق متفاوت پیگیری می‌شود، با سیاست‌های اجرایی و نظارتی تکمیل خواهد شد.

کارشناس پلیس راهور مازندران گفت: در کنار فرهنگ ترافیک، راه‌ها و وسایل نقلیه دیگر عواملی هستند که در افزایش تصادفات نقش دارند و کشور ما در این زمینه نیز به پیگیری‌های جدی احتیاج دارد.

وی افزود: در حوزه راه، از سال‌ها قبل اقدامات مثبت قابل قبولی انجام شده و کاهش مناطق خطرناک، پیچ‌ها و شیب‌های مهلک و بهبود زیرساخت‌ها بخشی از این اقدامات است که قطعا به کاهش تصادفات و تلفات رانندگی منجر خواهد شد.

ستوانیکم ابراهیمی گفت: در حوزه ایمنی وسایل نقلیه نیز دغدغه کارشناسان همچنان به جای خود باقی است.

وی افزود: وقتی از یک نسخه چند صد هزار خودرو فروخته شده و در اختیار مردم قرار گرفته است، نمی‌توان انتظار داشت که طرح‌هایی مانند محدودکردن تردد خودرو‌ها اجرایی باشد، بلکه باید مشکلات را پیش از رسیدن خودرو به مصرف‌کننده نهایی حل کرد، زیرا وقتی خریدار برای خودرو هزینه می‌دهد، توقع دارد که حداقل‌های ایمنی رعایت شده باشد.

کارشناس پلیس راهور مازندران گفت: برای کاهشی‌شدن آمار تصادفات در ایران، باید تمامی عوامل را در کنار هم دید و با یک نگاه یکپارچه و همه‌جانبه راه را برای اصلاح آمار‌ها باز کرد، زیرا نگاه یک‌بعدی و خرد به یک عامل نمی‌تواند تصادفات رانندگی را کاهش دهد.
انتهای پیام/ س
 

برنامه ریزی برای کاهش تصادفات رانندگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.