رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی، دریافت‌کنندگان خدمات تاتو و خال‌کوبی از گروه‌های پرخطر در ابتلا به بیماری هپاتیت محسوب می‌شوند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حسن فخرایی گفت: مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی، افرادی که تماس جنسی محافظت نشده دارند، همسران افراد مبتلا به هپاتیت، نوزادان مادران مبتلا به هپاتیت B و C، دریافت‌کنندگان خدمات تاتو و خال‌کوبی و افراد باسابقه دریافت خون و فرآورده‌های خونی قبل از سال ۱۳۷۴، گروه‌های پرخطر در ابتلا به بیماری هپاتیت محسوب می‌شوند.

وی، گروه‌های در معرض خطر بیماری هپاتیت را شامل کارشناسان شبکه‌های بهداشتی و درمانی، کارکنان نیرو‌های انتظامی و زندانیان درگیر با مجرمان، امدادگران حوادث و سوانح، کارشناسان آزمایشگاه جنایی و مجرمان، کارگران بیمارستان‌ها، آرایشگران، پاکبانان و رفتگران شهرداری دانست.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر عنوان کرد: گروه‌های پرخطر بیماری هپاتیت بعد از اجرای برنامه مستمر غربالگری اهداکنندگان خون به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته، اما همچنان تزریق مواد مخدر به عنوان منبع اصلی عفونت در کشور به‌حساب می‌آید.

فخرایی،گفت: هپاتیت به معنی التهاب بافت کبد است که ویروس‌ها شایع‌ترین علت ایجادکننده این بیماری در جهان است و شایع‌ترین علت آن بیماری مزمن کبدی است که می‌توانند سیروز، سرطان کبد و مرگ را شامل شود. 

وی مهم‌ترین عامل پیشگیری‌کننده و کنترل‌کننده بیماری هپاتیت در جامعه، افزایش آگاهی، واکسیناسیون و رعایت شیوه زندگی سالم خواند و یادآور شد: سالانه یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در جهان به علت ابتلا به بیماری هپاتیت جان خود را از دست می‌دهند درحالی‌که که بالای ۹۵ درصد از بیماران مبتلا به هپاتیت C با درمان می‌توانند در دو تا سه ماه به‌طور کامل بهبود یابند.

انتهای پیام/ک

 افزایش آگاهی و رعایت شیوه زندگی سالم راه‌هایی برای جلوگیری از هپاتیت 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.