به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز مراسم امضای توافقنامه کارپوشه ملی ایرانیان با حضور حسین نعمتی مدیرعامل شرکت ملی پست، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات و همچنین جمعی از اصحاب رسانههای مختلف خبری در ساختمان مرکزی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این جلسه گفت: بخشی از ارتباطات امروز بین مردم بر عهده پیامرسانهاست و آن قسمتی که در پیامرسانها همچنان مفقود مانده، ارتباط بین حاکمیت و مردم است؛ با اجرای این کارپوشه این ارتباط ایجاد میشود و حاکمیت میتواند با شهروندان خود صحبت و تعامل برقرار کند؛ به این صورت که دولت ابلاغیهها، اطلاعیهها و حتی مدارک و تاییدیههایی را که میخواهد برای مردم بفرستد، از طریق کارپوشه ملی انجام دهد.
ناظمی در ادامه دیدن فضای اکوسیستم استارتآپی و نوآوری را ویژگی مهم دیگر این کارپوشه عنوان کرد و افزود: لازم نیست حاکمیت حتماً خودش اپلیکیشنی ابداع یا پیامرسانی ایجاد کند که این پیام را برساند بلکه اپلیکیشنهایی که پرکاربر هستند (صرف نظر از اینکه در چه حوزهای فعال هستند) میتوانند از طریق API، رسانه ارتباطی بین مردم و حاکمیت شوند.
معاون وزیر ارتباطات همچنین گفت: ویژگی دیگری که میتوان نام برد در خصوص نوع ارسالی هست که سازمانهای دولتی به شهروندان دارند که میتوانند در چند دسته قرار گیرند؛ یک دسته پیامهایی که قابلیت پاک شدن ندارند و دسته دیگر پیامهایی هستند که فرد میتواند آنها را پاک کند که این تقسیمبندی سادهترین تقسیمبندی در این حوزه است و بنابر شرایطی میتواند پیچیدگی بیشتری به خود پیدا کند.
وی افزود: در کنار این ویژگیها، ویژگی مهم دیگری نیز هست و آن امکان وارونه ارتباط شهروند با حاکمیت است؛ به طور مثال اگر منِ شهروند بخواهم فرم خاصی را پر کنم، از کجا حاکمیت باید مطمئن شود که این فرم را خود همان فرد تکمیل کرده است که این موضوع فاز تکمیلی در کنار کارپوشه است و از طریق ایمیلهای رسمی چنانچه شهروندی تمایل داشته باشد، میتواند ایجاد کند و این حرکت وارونه را داشته باشد؛ یعنی درخواست خود را به صورت وارونه به حاکمیت برساند که این ویژگی دیگری است که در تفاهمنامه ذکر شده است، البته در فاز یک کارپوشه وجود ندارد، اما در چشمانداز کارپوشه وجود دارد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در توضیح ویژگی دیگر کارپوشه ملی ایرانیان و در پاسخ به این مسئله که آیا این ارسالی که انجام میشود وجاهت قانونیِ مشابه با نسخههای کاغذی دارد یا خیر گفت: این موضوع هم در آئیننامه در نظر گرفته شده است و حداقل با سه شیوه، جایگزین همان ابلاغیههای قانونی کاغذی میشوند؛ یعنی یا از طریق ایمیل یا از طریق پیامک یا از طریق نوتیفیکیشنهایی که مربوط به اپلیکیشنها هستند، چنانچه سه مرتبه اخطار داده شود، مانند ابلاغیههای کاغذی، دارای وجاهت قانونی است.
ناظمی ادامه داد: خیلی اوقات وقتی ما یک درخواستی را از دولت داریم، از سرنوشت تقاضای خود به طور دقیق مطلع نیستیم؛ به عنوان مثال اگر تقاضای دریافت کارت ملی هوشمند کردیم، نمیدانیم که این درخواست ما در چه مرحلهای قرار دارد که کارپوشه ملی ایرانیان این نکته را هم پاسخ داده است و در کارپوشه این قابلیت وجود دارد که سازمانهای مختلف، اطلاعرسانیهای متفاوتی به شهروندان داشته باشند و این موضوع باعث افزایش احساس رفاه شهروندان در خصوص اطلاع از فرایندهای مربوطه میشود.
همچنین در این نشست حسین نعمتی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در صحبتهای کوتاهی گفت: در راستای سیاستهای کلان وزارت ارتباطات در بحث ایران هوشمند، خوشبختانه در سطح شرکت ملی پست به تازگی فعالیتهای موثر و خوبی در حال پیگیری است؛ در همین خصوص ما صد پروژه را در نظر داریم با مشارکت بخشهای خصوصی و استارتآپها بتوانیم در راستای ارائه خدمات باکیفیت، ارزان و باسرعت در زمینه پست به مردم عزیز، خدمات شایانی تقدیم کنیم.
نعمتی افزود: موضوع امروز ما بحث استفاده از بستر الکترونیکی در کارپوشه ملی ایرانیان است که امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی برای مردم فراهم کنیم که طبیعتاً ثمره این خدمات افزایش رفاه و آسایش شهروندان خواهد بود.
وی افزود: موضوع تفاهمنامه امروز هم کاملاً قانونی است و در راستای اجرای سیاستهای برنامه پنج ساله ششم، ماده ۶۷ بند ۳ است.
معاون وزیر ارتباطات همچنین گفت: اساس این تفاهمنامه همکاری با سازمان فناوری اطلاعات است که تلاش کردیم از طریق این بستر و همپوشانیای که ایجاد میشود، سازوکاری تحت عنوان کارپوشه ملی ایرانیان فراهم کنیم تا مردم بتوانند از خدمات الکترونیک دستگاهها به خوبی بهرهمند شوند.
انتهای پیام/