رئیس دادگستری شهرستان جیرفت از تشکیل هیات صلح و سازش در ۳۰ مسجد جیرفت خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین شکوهی نسب رئیس دادگستری شهرستان جیرفت در دیدار با ائمه جماعات، روسا و اعضای هئیت امنای مساجد شهرستان جیرفت، هدف از برگزاری جلسه را، راه اندازی هیئت‌های صلح و سازش در مساجد اعلام کرد و گفت: روحانیت برای کاهش و حل و فصل خصومت‌ها ظرفیت بالایی دارد.

او نیاز امروز جامعه را گسترش فرهنگ صلح و سازش دانست و افزود: در همین راستا، رئیس قوه قضائیه طرح تحول را تدوین و اعلام کرد و اولین هدف آن کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم دادگستری است.

او با اشاره به ویژه بودن حساسیت نسبت به حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا، گفت: حجم بالای پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی باعث اتاله دادرسی شده و در نتیجه موجب ناراضایتی مردم می‌شود.

این مقام قضائی به ۲ راهکار مهم جهت کاهش حجم پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی در طرح تحول اشاره کرد و افزود: راهکار اول، برون قوه‌ای بوده و دیگری تشکیل هیئت‌های صلح و سازش در مساجد است.

او در خصوص راهکار برون قوه‌ای گفت: بخشی از پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا مربوط به اختلافات دولت (بخش حاکمیت) و مردم است که راهکار رسیدگی به این اختلافات توسط قانون، خارج از دستگاه قضایی وجود دارد.

حسین شکوهی نسب در خصوص ترکیب اعضای هیئت صلح و سازش افزود: اعضای این هیئت از امام جماعت، رئیس هیئت امنا، فرمانده پایگاه بسیج و ۲ تا ۳ نفر از معتمدین محلی خواهند بود.

او وظیفه‌ی هیئت صلح و سازش را بررسی مشکلات خانوادگی، مِلکی و اختلافات جزئی مردم محله‌ی مسجد عنوان کرد و گفت: شکوائیه‌ای که افراد به دادگستری تحویل می‌دهند، قبل از ثبت به هیئت‌های صلح و سازش ارجاع داده می‌شود تا ظرف مدت ۱ تا ۲ ماه توسط این هیئت، بررسی و به صلح و سازش ختم شود.

انتهای پیام/ی

شکوائیه‌ای  افراد ، قبل از ثبت در دادگستری به هیئت‌های صلح و سازش ارجاع  می‌شود

برچسب ها: دادگاه ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار