مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: ساماندهی دستفروشان بدعتی غلط است که موجب مهاجرت دستفروشان سایر استان‌ها به پایتخت می‌شود.

ایجاد بازارچه برای دستفروشان موجب گسترش دستفروشی می‌شود/ سامان‌دهی دستفروشان تئاتر شهر تا انتهای سال ادامه داردبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نزدیک ۲ ماه از اجرای طرح ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر(عج) می‌گذرد و اجرای این طرح  تا به امروز موجب رضایت کسبه منطقه شده است.

حال جای سوال است که با ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر(عج)، وضعیت افرادی که تنها راه امرار معاش آن‌ها دستفروشی و بساط گستری است، چگونه می‌شود؟

در بسیاری از کشورهای پیشرفته از ظرفیت دستفروشی و مشاغل خرد به عنوان فرصتی استفاده می‌شود تا با ایجاد جاذبه‌های جانبی، آن را به قطب گردشگری تبدیل کنند، اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا پایتخت ظرفیت تبدیل تهدید دستفروشی به جاذبه گردشگری را دارد یا خیر؟

حمیدرضا تحصیلی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت فعلی پدیده دستفروشی در پایتخت گفت: تحریم‌ها و جنگ اقتصادی حاکم بر کشور موجب به وجود آمدن مشکلات معیشتی برای اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه شده است.

او افزود: مشکلات اقتصادی موجب شده اقشار کم درآمد جامعه به پدیده دستفروشی در معابر رو بیاورند و ندادن اجاره، مالیات و عوارض موجب شده قیمت کالای موجود در بساط دستفروشان کمتر از مغازه‌دار باشد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به قانون عرضه و تقاضا گفت: استقبال مردم از بساط دستفروشان به دلیل قیمت پایین موجب رونق بساط دستفروشان شده است.

تحصیلی با اشاره به نقش شهرداری و مدیریت شهری در ساماندهی دستفروشان، گفت: شهرداری و مدیریت شهری وظیفه خدمات اجتماعی شهر را بر عهده دارد و نباید از مدیریت شهری انتظار داشت برای افراد کم درآمد و بیکار اشتغالزایی و ایجاد درآمد کند.

او با تأکید بر اینکه ایجاد فضا برای دستفروشی موجب افزایش هرچه بیشتر تقاضا برای این پدیده می‌شود، افزود: اگر مدیریت شهری برای دستفروشان مکانی تعبیه کند، آنگاه تقاضا برای این شغل افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از افراد از دیگر استان‌های کشور به امید اینکه شهرداری برای آن‌ها جا و مکانی ایجاد می‌کند، به پایتخت مهاجرت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: دستفروشی مغازه دار‌ها مقابل دکان‌شان در خیابان ولیعصر(عج)/ "مردم وارد مغازه نمی‌شوند، خیال می‌کنند دستفروش‌ها ارزان‌فروش هستند" 


مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به محدودیت جا و مکان در پایتخت تصریح کرد: مدیریت شهری و شهرداری تهران ظرفیت ایجاد مکان‌های ثابت برای دستفروشان را ندارد، زیرا ایجاد بازارچه ثابت برای دستفروشان نیاز به زمین شهری دارد.

تحصیلی با اشاره به نقش دیگر ارگان‌ها در ساماندهی دستفروشان گفت: اگر دستگاه‌های مربوطه و دیگر ارگان‌های مسئول در این حوزه، این اطمینان را به مدیریت شهری دهند که به عنوان مثال تعداد دستفروشان در پایتخت از ۱۰ هزار نفر بیشتر نمی‌شود، آنگاه مدیریت شهری حاضر است تمام این ۱۰ هزار نفر را ساماندهی و جایگذاری کند.

او با اشاره به تجربیات ادوار گذشته افزود: تجربه ثابت کرده است که اگر مدیریت شهری همین تعداد دستفروش مشغول در پایتخت را ساماندهی و جایگذاری کند، باز هم تعداد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و علت اصلی آن هم مهاجرت افراد از دیگر استان‌ها به پایتخت است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تأکید بر اینکه ساماندهی دستفروشان به این شکل امکان پذیر نیست، تصریح کرد: اگر زنجیره دستگاه‌های مسئول به درستی عمل کنند، آنگاه مدیریت شهری می‌تواند نسبت به ساماندهی دستفروشان اقدام کند.

تحصیلی با تأکید بر اینکه می‌توان تهدید دستفروشی در پایتخت را به فرصت تبدیل کرد، گفت: به طور حتم اگر تعداد دستفروشان در پایتخت مشخص باشد، می‌توان با ساماندهی آن‌ها این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و جاذبه گردشگری برای پایتخت ایجاد کرد.

او با اشاره به اینکه نباید در موضوع دستفروشان بدعت نا‌به‌جا گذاشت، افزود: اگر بخواهیم به دستفروشان جا و مکان مشخصی دهیم و آن‌ها را ساماندهی کنیم، این اقدام موجب گسترش دستفروشی و پدیده مهاجرت می‌شود که بدعتی نا‌به‌جا در ساماندهی این قشر از جامعه ایجاد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تأکید بر نقش نهاد‌های مربوطه در ساماندهی دستفروشان گفت: تمام ارگان‌ها باید دست به دست هم دهند تا مشکل دستفروشی در پایتخت حل شود.

تحصیلی درباره آخرین جزئیات ساماندهی چهارراه ولیعصر(عج) تصریح کرد: ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر(عج) و تئاتر شهر مصوبه شورای تأمین استان تهران را دارد و این طرح تا انتهای سال ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
واقعا تهران را زشت حلوه داده اند .با دست فروشی .باید در پارک .یا پارکینگ .یا خیابانی مستقر شوند .باعث ناامنی هم میشوند
آخرین اخبار