معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: در سال ۹۷ سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور ۲۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در نشست شورای اشتغال این استان گفت: از 1.5 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی 8 هزار میلیارد تومان آن جذب شده است.

محمد امید افزود: امروز در ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار بیش از ۹۵ درصد زیرساخت‌های آب، برق و گاز دارند و اگر کل روستاهای کشور ۶۹ هزار روستا باشد ۹۰ درصد آنها برق دارند.

وی گفت: خدمات ویژه دولت در بحث اشتغال مناطق روستایی موجب ماندگاری مردم در روستاها شد به گونه ای که بنا به آمار رسمی کشور موجب مهاجرت معکوس به روستا نیز شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه هزینه اجرای زیرساخت هایی از جمله آب، گاز و عمران روستاهای استان سه تا چهار برابر روستاهای کشور است گفت: هر خانوار روستایی استان برای رفع مشکلات خود به 300 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

کلانتری با بیان اینکه باید همه بانک ها دستورالعمل بانک مرکزی را برای پرداخت تسهیلات اجرا کنند افزود: اعتباری به استان ابلاغ شده و برای تخصیص آن با مشکلاتی مواجه هستیم که به کمک و مساعدت مسئولان کشوری نیاز است.

وی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات و دیده شدن خدمات نظام به تلاش مضاعفی نیاز است گفت: از میهمانان کشوری انتظار داریم اعتبارات ویژه ای برای استان در نظر بگیرند.

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه 5 هزار هکتار از اراضی این استان هر ساله توسط روستائیان زیر کشت برنج می‌رود، گفت: در زمینه افزایش اشتغال باید با ارائه الگوهای موفق به فکر فرهنگ سازی و رفتن مردم به سمت و سوی کارآفرینی باشیم.

غلام محمد زارعی با بیان اینکه عملیات گازرسانی به 85 درصد روستاهای بویراحمد و دنا آغاز شده است، گفت: دهستان زیلایی با جمعیتی بیش از 10 هزار نفر از نعمت گاز بهره مند می‌شود و تا پایان مهر ماه شاهد آغاز اجرایی شدن این طرح هستیم.

کریمی‌نژاد مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری نیز با انتقاد از روند تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل گفت: برخی بانکها برای پرداخت تسهیلات روستایی 50 درصد وام را وثیقه ملکی شهری مطالبه می کنند و حتی ملک‌های میلیاردی در مناطق روستایی را نمی پذیرند که همین سبب مشکلات فراوانی برای متقاضیان شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم در این جلسه گفت: نرخ بیکاری در روستاهای استان در سال 97 در مجموع 10.6 درصد بود که به نسبت میانگین کشوری 3 درصد نرخ بیکاری این استان بیشتر بوده است.

نوروزی افزود: تا پایان برنامه ششم باید برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی 455 روستا تهیه شود، که تاکنون 108 روستا مصوب شورای برنامه ریزی دارد و 351 روستا در حال تهیه طرح هستند که 50 تا 80 درصد پیشرفت کاری دارند و تا پایان سال 459 روستا برنامه اشتغال روستا را تدوین می‌کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم در این نشست از کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در ۳ ماهه اول امسال خبر داد.

خانم نیک مرام با بیان اینکه سهم استان از محل تسهیلات اشتغال روستایی 443 میلیارد تومان بوده که از این رقم 298 میلیارد تومان تخصیص یافته افزود:نرخ بیکاری در این استان از 12.96 در سال 95 در بهار امسال به 11.3 درصد رسید.

وی از معرفی 4 هزار و 990 طرح اشتغال روستایی کمیته فنی و دستگاه‌های حمایتی به بانک‌های عامل خبر داد و گفت: تاکنون 2560 طرح پرداخت و 235 مییلیارد تومان با بانک قرارداد منعقد شده که 213 میلیارد تومان پرداخت شده است.

انتهای پیام/د

رشد ۲۵ درصدی سهم اشتغال روستایی کشور

برچسب ها: وزارت نیرو ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.