چهار آیین گفت: با وجود آنکه کارگروه تنظیم بازار بدون حضور نمایندگان واقعی مرغداران گوشتی، قیمت مصوب مرغ را اعلام کرد، از این رو مرغداران نسبت به این نرخ معترضند.

 

برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از نرخ مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی فروش هر کیلو مرغ گرم در بازار اظهار کرد: با وجود آنکه کارگروه تنظیم بازار بدون حضور نمایندگان واقعی مرغداران گوشتی، قیمت مصوب مرغ را اعلام کرد، بنابراین از منظر قانونی، نرخ مصوب زیر سوال است؟

وی افزود: براساس نرخ مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی برای فروش هر کیلو مرغ گرم، تمامی نهاده‌ها اعم از ذرت، کنجاله سویا، جوجه یکروزه و ... باید با نرخ مصوب دولتی در اختیار مرغداران قرار گیرد.

چهارآیین با اشاره به اینکه اتخاذ تصمیمات دولت در افت و خیز تولید مرغ تاثیر گذار است، بیان کرد: این درحالی است که اگر قیمت گذاری به مکانیزم عرضه و تقاضا واگذار شود و دولت دخالتی در قیمت گذاری نکند، بدون تردید شرایط بازار بهتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: بیماری نیوکاسل، قیمت مرغ را افزایش داد/حداکثر نرخ هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها ۱۵ هزار تومان


عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: در مواقعی که انحصار در تولید وجود دارد، منطق اقتصادی حکم می‌کند که دولت در قیمت گذاری دخالت کند و در بازار رقابتی، دخالت دولت منجر به کاهش عرضه و خروج تولیدکنندگان از گردونه تولید می‌شود.

وی افزایش گرما، ازدیاد تلفات، کاهش کیفیت نهاده‌های دامی و کشش بازار را از جمله علل گرانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به هزینه‌های کنونی تولید، نرخ منطقی هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار و مرغ گرم ۱۴ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است و فروش مرغ زنده با نرخ مصوب ۸ هزار و ۸۰۰ و مرغ گرم ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان بیانگر زیان حداقل یک هزار و ۲۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است.

وی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: از ۱۵ شهریور با خنک شدن هوا و افزایش وزن گیری لاشه پیش بینی می‌شود که قیمت از حالت نامتعارف خارج شود، البته این امر مشروط به دخالت نکردن دولت در امر جوجه ریزی است.

چهارآیین در پایان از کاهش ۲۰ درصدی جوجه ریزی خبر داد و افزود: بنابر آمار در اردیبهشت ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که زیان یک هزار میلیارد تومانی مرغداران در سه ماهه نخست سال موجب شد تا میزان جوجه ریزی کاهش یابد و در مقابل ازدیاد تقاضا ناشی از نوسان سایر اقلام پروتئینی و افزایش تلفات در فصل گرما موجب شد تا قیمت مرغ با نوساناتی در بازار روبرو شود.

انتهای پیام/

زیان یک هزار میلیارد تومانی مرغداران در سه ماهه نخست سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
از این مرغداران بپرسید که میفرمایند باید قیمت بر اساس عرضه وتقاضا باشد آیا حقوق کارمندان هم براساس عرضه وتقاضا زیاد وکم میشود ویک کارمند باحقوق ثابت چطور میتونه هر قیمتی راکه آقایان دلشان می خواهد برای خرید اقلام زندگی بپردازد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
مرغ چرا گرون ميشه اينم مگه وارداتيه خ ودمون نميتونيم توليد کنيم؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
قیمت ثابت به نفع همه است