اسدی گفت: در چند سال گذشته، مسئولان شورای اقتصاد به بهانه کمبود اعتبار، قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را نقض کردند.

قانون خرید تضمینی با نقایص فراوانی در حال اجراستمسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی با نقایص فراوانی در حال اجراست، اظهار کرد: براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، همه ساله دولت مطابق با تورم و هزینه‌های تولید باید نرخ خرید محصولات را قبل از آغاز فصل کشت اعلام کند تا کشاورزان بتوانند برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه دولت به قانون خرید تضمینی گندم توجهی ندارد، افزود: در چند سال گذشته، مسئولان شورای اقتصاد به بهانه کمبود اعتبار، قانون خرید را نقض کردند که این امر کشاورزان را با چالش‌های متعددی روبرو کرده است.

اسدی ادامه داد: با وجود اعتراضات مکرر تشکل‌ها به نرخ ۱۷۰۰ تومانی گندم، اما مسئولان شورای اقتصاد حاضر به افزایش قیمت نشدند که نتیجه این امر آن شد که علی رغم افزایش تولید، میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافته است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه قیمت جو از نرخ خرید تضمینی گندم بالاتر است، بیان کرد: هم اکنون دامداران هر کیلو جو را با نرخ ۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند، از این رو کشاورزان ترجیح می‌دهند که گندم تولیدی را به عنوان خوراک دام مصرف کنند که این امر جای تاسف است.


بیشتر بخوانید: خروج ۲ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی/ زمزمه‌های واردات گندم به گوش می‌رسد


این مقام مسئول با انتقاد از بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی به اجرای الگوی کشت به عنوان یکی از اسناد بالادستی بیان کرد: با وجود آنکه دولت وزارت جهاد کشاورزی را به عنوان متولی تولید تحت فشار قرار داده تا قانونی را برای الگوی کشت بیاورد، اما بنده با اطمینان خاطر می‌گویم که این قانون هیچ وقت اجرا نخواهد شد.

وی ادامه داد: کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، قانون الگوی کشت را براساس مطالب و دانش آموخته‌های مقاله‌های خارجی تهیه کردند که این مطالب تنها روی کاغذ زیباست و پس از تصویب به هیچ عنوان اجرا نمی‌شود چرا که شرایط کشاورزی دنیا با کشور ما متفاوت است.

به گفته اسدی، با وجود آنکه امروز آب کافی و اقلیم مناسب در بسیاری از مناطق داریم، اما در تامین بسیاری از منابع غذایی خود به کشور‌های بیگانه وابسته هستیم.

عضو شور‌ای مرکزی خانه کشاورز در پایان درباره تاثیر اجرای قوانین بالادستی و حذف قوانین دست و پا گیر بر تولید محصولات کشاورزی تصریح کرد: با اجرای قوانین بالادستی نه تنها امکان خودکفایی صد درصدی در محصولات کشاورزی وجود دارد، بلکه تحول بزرگ در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی به اجرای الگوی کشت به عنوان یکی از اسناد بالادستی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار