آقاجانی گفت: محققان ایرانی موفق به تولید زیست ماده شبیه استخوان و قابل استفاده در پرینت سه بعدی شدند.

تولید استخوان مصنوعی با تکنولوژی پرینت سه بعدی برای نخستین بار در کشور/ درمان موفقیت آمیز ۵ بیمار دچار ضایعه استخوانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد آقاجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم رونمایی از تولید استخوان مصنوعی با تکنولوژی پرینت سه بعدی اظهار کرد: محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موفق به تولید زیست ماده شبیه استخوان و قابل استفاده در پرینت سه بعدی شدند.

او  ادامه داد: همچنین محققان علوم پزشکی این دانشگاه به کمک صنعتگران توانستند، پرینتر سه بعدی برای چت استخوان مصنوعی را تولید کنند.

درمان موفقیت آمیز ضایعه استخوانی با تکنولوژی پرینت سه بعدی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تاکنون ۵ بیمار دچار ضایعه استخوانی فک و پا با این استخوان مصنوعی تحت درمان قرار گرفتند و نتیجه جراحی موفقیت آمیز بوده است.


بیشتر بخوانید: هزینه آنژیوگرافی در سال ۹۸ +تعرفه سنجش تراکم استخوان


آقاجانی توضیح داد: محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی زیست‌ماده‌ای (بایومتریال) را تولید کردند که نتایج یک پژوهش ۱۰ ساله است و بیمارانی که به دلیل حوادث ترافیکی، ابتلا به سرطان ‌ها و بیماری‌های مادرزادی دچار ضایعات استخوانی شده‌اند تحت درمان قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: در دنیا از سه روش برای ترمیم ضایعات استخوانی استفاده می‌شود و روش اول درمان، اتوژن است که از استخوان خود بیمار برای ترمیم ضایعه استخوانی استفاده می‌‌کنند و جراحی و درد طولانی، از عوارض روش استفاده از ضایعات استخوا‌نی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در روش دیگر از استخوان جسد برای ترمیم ضایعه استفاده می‌شود، بیان کرد: این روش با خطراتی چون انتقال خطر آنتی‌ژن‌ها همراه است.

او با بیان اینکه خطر استفاده از زیست ماده ‌ها در مقایسه با سایر روش‌ها کمتر است، گفت: در این روش استخوان به دلیل تطابق شیمیایی و فیزیکی، شبیه استخوان، عوارض سایر روش‌ها را ندارد.

آقاجانی تصریح کرد: استخوان مصنوعی ترکیبی از سرامیک و پلیمر است و به دلیل اینکه سرامیک، نقطه ذوب هزار درجه دارد، نمی‌توان آن را به کمک دستگاه‌های پرینتر سه بعدی معمولی، پرینت کرد اما با تولید پرینتر ویژ‌ه امکان چاپ و تولید اختصاصی استخوان مناسب برای هر فرد ممکن شد .

او در پایان گفت: در این روش درمان جدید ابتدا از ضایعه استخوانی، تصویربرداری می‌کنیم و سپس در رایانه طرح کامل ضایعه مشخص می‌شود و آن را با پرینتر سه‌بعدی اختصاصی بیمار چاپ و در محل ضایعه مورد نظر، جایگذاری می‌کنیم.

در انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار