مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام استان ایلام گفت: در حال رایزنی جهت اجرای پروژه‌های بزرگ، برای برون رفت استان از وضعیت گذشته و رسیدن به نقطه آرمانی هستیم.

اجرای پروژه های بزرگ برای رسيدن به نقطه آرمانی در راه های استان ایلام علی اصغر کاظمی مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام از اهداف بزرگ و برنامه‌های کلان رونمایی کرد که مسیر توسعه استان را با شتاب به پیش خواهد برد.

مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، بحث خود را از موقعیت استان آغاز کرد و گفت: استان ایلام در موقعیتی کم نظیر در کشور قرار دارد از جمله ۴۲۰ کیلومتر مرز با کشورعراق، منابع عظیم نفت و گاز، قدمت تاریخی و جود آثار باستانی بسیار، جاذبه‌های طبیعی فوق العاده، پتانسیل بالا برای کشاورزی و باغداری و دامپروری صنعتی و ... که هر کدام از این فرصت‌ها به تنهایی می‌تواند توسعه پایدار و اشتغال دائم نه تنها برای استان، بلکه برای بخش بزرگی از کشور به همراه داشته باشد و اولین نکته که می‌بایست برای استفاده از این فرصت‌ها در نظر گرفته شود، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، آن هم نه به شکل سنتی و یک راه ساده، بلکه دسترسی به آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها و شبکه حمل و نقل ریلی است.

او در ادامه به تشریح برنامه‌های اداره کل راه وشهرسازی استان در این زمینه پرداخت و افزود: کمتر از یک سال گذشته که مسئولیت این اداره کل در استان ایلام را پذیرفته و به این استان آمده ام، افق نگاهم به آینده دور استان بوده و در کنار پی گیری اتمام پروژه‌های در دست اجرا، شبانه روز به همراه مسئولین خدوم استان، به ویژه، استاندار محترم جناب آقای مهندس سلیمانی، که انصافاً در این زمینه پیش قدم بوده و پی گیرهستند.

 کاظمی اظهار کرد:در حال رایزنی برای اجرای پروژه‌های بزرگ، برای برون رفت استان از وضعیت گذشته و رسیدن به نقطه آرمانی بوده ایم و امروز با همراهی مردم شریف استان، آرزو‌های دیرینه در حال تحقق هستند و کار‌هایی که رسیدن به مرحله اجرایی آنها، در خوش بینانه‌ترین حالت، بیش از ۶ سال زمان نیاز دارد، ظرف شش ماه در حال به ثمر رسیدن است و این همراهی و همدلی همه مسئولین استان و فرزندان شایسته این دیار را می‌رساند که در هر جا و هر مسئولیتی هستند، برای سربلندی ایلام و ایران از هیچ کوششی دریغ نکرده اند.

مدیرکل راه وشهرسازی استان افزود: برای این اداره کل و شخص اینجانب که با وجود غیربومی بودن، خود را بومی میدانم، جای جای ایلام قهرمان، شایسته توسعه و پیشرفت است و برنامه‌های ما فراگیر و برای کل استان است و مرزبندی و شمال و جنوب، در این زمینه، معنایی نداشته و درعمل، این مهم را به اثبات رسانده ایم. وی خاطرنشان کرد که اتصال ایلام به شبک ازاد راهی کشور از سمت شمال و جنوب و همچنین، اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور از سمت شمال و جنوب، جزو برنامه‌های اساسی بنده و مورد تاکید و تایید استاندار محترم، جناب اقای مهندس سلیمانی و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، جناب اقای مهندس اسلامی است.

طرح احداث ازاد راه کربلا و طرح احداث ازاد راه نجف اشرف

مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام استان ایلام عنوان کرد:مطالعات مقدماتی طرح احداث ازاد راه کربلا و طرح احداث ازاد راه نجف اشرف به عنوان ۲ طرح اساسی و زیربنایی مهم و ارزشمند برای استان و کشور را انجام دادیم و برای عملیاتی نمودن ان، روز‌ها و ساعت ها، به طور مداوم، ظرف ۶ ماه گذشته، پیگیری‌های لازم صورت گرفت و ازاد راه کربلا که همان ازاد راه کرمانشاه_ حمیل_ ایلام_ مهران است، فاز اول آن، چند وقت پیش، از کرمانشاه به سمت حمیل کلنگ زنی گردید و بخش خصوصی و سرمایه گذار پروژه، عملیات اجرایی پروژه ۵۰ کیلومتری آزاد راه کرمانشاه تا حمیل را آغاز کرد و برنامه ریزی ادامه این پروژه به سمت استان ایلام ، مرز بین المللی مهران و کربلای معلی خواهد بود که در این راستا، مذاکرات مفصلی صورت پذیرفته وان شاء الله در فاز دوم این طرح کلان بین المللی، ادامه پروژه آزاد راه حمیل_ایلام_ مهران عملیاتی خواهد شد.

عملیات اجرای بزرگراه حمیل- ایلام- مهران

مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام استان ایلام گفت:، عملیات اجرای بزرگراه حمیل- ایلام- مهران در دست اجرا بوده و از سرابله تا مهران، مراحل پایانی با جدیت تمام در حال اجرا است، به طوری که هم اکنون بیش از ۸۰ درصد بزرگراه ایلام - مهران زیر بار ترافیک قرار دارد و حفاری تونل دوم راه کربلا به طول ۷۶۰ متر به پایان رسیده همچنین حفاری تونل کیلومتر ۵ به طول ۸۴۰ متر با پیشرفت مناسب ادامه دارد و در سایر قسمت‌های مسیر نیز فعالیت راه سازی افزایش یافته تا در کمترین زمان ممکن، عملیات احداث این بزرگراه به سرانجام برسد.

کاظمی اظهار کرد:از سمت سرابله تا ایلام نیز بیشتر مسیر چهارخطه شده و پیمانکاران، در کیلومتر‌های باقی مانده، در حال مراحل روسازی و آسفالت هستند و حفاری تونل دوم آزادی به طول نزدیک به ۳ کیلومتر در دستور کار قرار دارد و در آینده نزدیک، اجرایی خواهد شد، تا ضمن کوتاه شدن مسیر، پیچ‌های محور نیز حذف گردند.

او  تصریح کرد:در کنار پروژه بزرگراه حمیل – ایلام- مهران، با توجه به تکمیل تونل قلاجه و اجرای کنارگذر شهر ایوان، مسافت بین ایوان تا تونل قلاجه نیز چهارخطه خواهد شد، تا یک مسیر ایمن دیگر نیز، از سمت کرمانشاه- ایوان- ایلام داشته باشیم؛  بزرگراه حمیل- سرابله- ایلام- مهران، یک پروژه مستقل از آزاد راه کربلا بوده و برای دسترسی شهرستان‌های استان همچنین کسانی که به هر دلیل، از جمله عدم پرداخت عوارض آزاد راه و... قصد تردد از محور موجود و بزرگراه در دست ساخت را دارند، باقی خواهد ماند.

کاظمی ادامه داد:احداث آزاد راه کربلا از حمیل تا مهران، یک برنامه جدا گانه است و به صورت مستقل و جدا گانه اجرایی خواهد شد و سرمایه گذار بخش خصوصی، صد در صد هزینه احداث آن را تأمین خواهد کرد.

مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام استان ایلام گفت:از سمت مهران به دهلران نیز با پی گیری‌های به عمل آمده، مجوز‌های لازم جهت اجرای بزرگراه مهران- دهلران اخذ گردیده که با تعیین سرمایه گذار، این پروژه نیز، عملیاتی خواهد شد.

او درراستا تاکید کرد:طرح ازاد راهی دوم، طرح ازاد راه نجف اشرف بود و با عنایت به اینکه هدف ما توسعه کل استان است، نه قسمتی از استان وبا اتصال استان از شمال و جنوب به شبکه آزاد راهی و بزرگراهی و راه‌های دسترسی بین المللی، این مهم تحقق خواهد یافت، لذا نظر به اینکه مرز چیلات، کوتاهترین فاصله را با نجف اشرف دارد و از طرفی، با توجه به وجود ازاد راه خرم اباد_ پل زال و گسترش این ازاد راه به سمت شمال و جنوب، ما به دنبال کوتاهترین مسیر از این ازاد راه، به مرز چیلات بودیم که کوتاهترین فاصله را با نجف اشرف دارد و نقطه پل زال، به عنوان نقطه شروع پروژه که کمترین فاصله را تا مرز چیلات داشت.

کاظمی در ادامه گفت:پس از بررسی‌های فراوان ، ارزیابی فنی و اقتصادی، از میان ۶ واریانت بررسی شده، انتخاب گردید، بنابراین با عنایت به اینکه هدف از اجرای این آزاد راه، ارتباط با نجف اشرف از آزاد راه پل زال بود، لذا طرح احداث ازاد راه پل زال_ موموری_ دهلران تا مرز چیلات که حدود ۱۲۵ کیلومتر است، مطالعه شد و و پیرو جلسات متعدد کارشناسی در مرکز و ارائه طرح توجیهی فنی و اقتصادی و همزمان با کار کارشناسی، مذاکرات و جلسات و پیگیری‌های متعددی برای ترغیب سرمایه گذار و بانک‌ها برای مشارکت در این طرح عظیم بین المللی با پشتیبانی و حضور مداوم استاندار محترم صورت پذیرفت و درنهایت، پیرو دعوت استاندار محترم از هیات عالی اقتصادی کشور و معاون محترم سازمان برنامه و بودجه کشور و رییس کل محترم دیوان محاسبات کشور و مدیران عامل محترم بانک ها، پس از نشست‌های متعدد با حضور این عزیران در استان و در تهران، بانک‌های ملی و ملت و سپه و پارسیان موافقت خود را برای مشارکت ۴۰ درصدی در ساخت و بهره برداری و انتقال ازاد راه نجف اشرف اعلام نمودند و دولت هم ۳۰ درصد از هزینه ساخت آزاد راه تقبل نمود و ۳۰ درصد مابقی نیز، سهم مشارکت کننده تعیین گردید.

مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام استان ایلام خاطر نشان کرد:مرز چیلات، کوتاهترین فاصله تا نجف اشرف را دارد و این ازاد راه برای برای دسترسی نیمه جنوبی کشوربه عنوان یک راه دسترسی ایده آل خواهد بود که ان شاء الله با بهره برداری از تونل کبیر کوه، راه برای تردد مرکز کشور به عتبات عالیات هموارتر خواهد شد چرا که بیشتر مسافت را در خاک جمهوری اسلامی ایران طی خواهند نمود و استان‌های نیمه شمالی نیز مثل همیشه از مرز بین المللی مهران عبور خواهند کرد. در نتیجه کل شهرستان‌های استان در مسیر ترانزیت بین المللی قرار خواهند گرفت و دیگر کلمه بن بست در استان معنا نخواهد داشت.

طرح چهار خطه نمودن محور ایلام به دره شهرو لرستان

 کاظمی از طرح چهار خطه نمودن محور ایلام به دره شهرو لرستان خبر داد; که این پروژه نیز به موازات محور مهران_ دهلران_ اندیمشک در دستور کار تبدیل به بزرگراه قرار دارد و قطعاتی از مسیر نیز هم اکنون در حال ارتقاء به بزرگراه است.

او در این باره ادامه داد:با این تفاسیر به خوبی می‌دانیم که ۸ سال جنگ تحمیلی، دیوار طولانی بین دو کشور ایران و عراق به وجود آورد و این دو کشور تمامی مسیر‌های ترانزیتی و اقتصادی خود را با احداث آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها و شبکه ریلی و ... به صورت شمال به جنوب تعریف کرده اند و شبکه حمل و نقل پیشرفته‌ی غربی- شرقی در این دو کشور مشاهده نمی‌شود و این در حالی است که استفاده از یک شبکه پیشرفته حمل و نقل چه جاده‌ای و چه ریلی شرقی- غربی بین دو کشور می‌تواند تحول بزرگ ترانزیتی نه تنها برای دو کشور بلکه برای تمامی کشور‌های منطقه به وجود آورد، چرا که ادامه مسیر‌های کربلا و نجف اشرف از کشور عراق تا سواحل مدیترانه و دریای سیاه و جنوب شرق اروپا و همچنین بندر لاذقیه در کشور سوریه خواهد بود و اکنون این اتصال شرقی- غربی در استان ایلام در دو شهرستان مهران (آزاد راه کربلا) و شهرستان دهلران و مرزچیلات (آزاد راه نجف) در حال تحقق است و اتصال شبکه ریلی نیز از سمت اسلام آباد غرب به سوی استان ایلام و شهرستان مهران ظرف هفته آینده به مرحله اجرایی خواهد رسید وپیمانکار ان مشخص خواهد شد و در تلاش هستیم تا هر چه زود‌تر از سمت اندیمشک به دهلران نیز اتصال ریلی اجرایی شود و در ادامه شبکه ریلی شمال- جنوب در استان ایلام به هم متصل گردند.

کاظمی  عنوان کرد:بزرگراه دهلران به اندیمشک نیز ۳۰ کیلومتر در استان ایلام و ۳۰ کیلومتر در استان خوزستان به مرحله اجرا در امده و ما بقی مسیر نیز در حال مطالعه است و طرح بزرگراه مهران_ دهلران_ اندیمشک، به عنوان یک بزرگراه شمالی جنوبی، ۲ طرح ازاد راهی کربلا و نجف اشرف را در نوار مرزی و به موازات ان، به هم متصل خواهند نمود و از مرکز استان نیز طرح بزرگراه ایلام_ بدره_ دره شهر_ ابدانان_ پل دختر، به عنوان اتصال دهنده ۲ طرح ازادراهی یادشده، خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه  گفت: تردد بین ایران و عراق در آینده به بیش از ۲۵ میلیون نفر در سال خواهد رسید و این ظرفیت به لحاظ اقتصادی و گردش مالی فرصت بی نظیری برای دو کشور و در این میان برای استان ایلام فراهم خواهد نمود که در کنار توسعه آزاد راه و بزرگ راه و شبکه ریلی، در حال رایزنی برای توسعه فرودگاه‌ها و صنعت هوایی نیز هستیم و پیشنهاد‌هایی در جهت دو نرخی شدن بلیط هواپیما برای مردم عزیز ایران و مسافرین خارجی ارائه داده ایم تا هزینه‌های مسافرت هوایی برای هموطنان پایین بیاید.

کاظمی در پایان به این نکته اشاره کرد که برای اخذ مجوز‌های آزاد راهی و ریلی و ... روز‌ها و ساعت‌ها به همراه استاندار محترم و مسئولین استان با مسئولین مختلف در سطح کشور، چه وزارت راه و شهرسازی ومقام عالی وزارت راه و شهرسازی جناب اقای مهندس اسلامی و معاونین محترم ایشان، و چه سازمان برنامه و بودجه کشور و ... جلسات مختلف تشکیل شده و در این راستا، شخص استاندار محترم، محوریت تمامی هماهنگی‌ها و جلسات مختلف را بر عهده داشتند که خوشبختانه با تدبیر و ارئه برنامه، با حمایت مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موافقت‌های لازم اخذ گردید و ان شاء الله مردم شریف استان هر چه زودتر ثمره این تلاش‌ها را مشاهده کنند و از ان‌ها بهره‌مند گردند.


انتهای پیام/با

تشریح توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استان ایلام

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
یکی نیست ازاین اقا سوال کند که ایا عراق حاضرهست که درمرزی که موافق بازشدنش نیست یک ریال خرج کند پس این اقایان باکدام قانون می خواهندسرمایه این مملکت را دران بیابانها تپه ها به بادفنابدهند؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۳۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
جناب چرا حقیقتش رانمی گوییدکه با دخالت چندنفرمی خواهید به زور وا نمودکنیدکه درچلات هم مرزایجاد شده وباید پول بیت االمال با لین وضعیت اقتصادی درانجا خرج کرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۲۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
اقای مدیرکل وقتی عراق باایجادمرزجدیدموافق نیست وحاضرنیست هیچ سرمایه گذاری کندشما باکدام قانون می خواهیدسرمایه این مملکت را درجایی که عراق حتی قادرنیست جاده شن ریزی هم بزنددرانجا حیف ومیل کنند