مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: لایه‌های تاریخی شهر اردبیل در چهارمین فصل از کاوش جمعه مسجد بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: لایه‌های تاریخی شهر اردبیل در لایه نگاری چهارمین فصل از کاوش جمعه مسجد بررسی می‌شود.

او با اشاره به اینکه چهارمین فصل کاوش از مجموعه جمعه مسجد اردبیل از تیر ماه امسال آغاز شده است، گفت: تاکنون بقایای شبستان و رواق غربی مسجد که به لحاظ معماری دارای ساختار و بافتی مشابه با دیگر بخش های به دست آمده در کاوش های پیشین می باشد شناسایی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: همچنین الحاقات و تعمیرات و تعدیلاتی که در ادوار پسین در این مجموعه اتفاق افتاده است نیز در این کاوش شناسایی گردیده است.

فلاحی اضافه کرد: کاوش های علمی باستان شناختی انجام گرفته در این بنای تاریخی از دهه ۳۰ خورشیدی آغاز شده و در طی سه فصل کاوش قسمتی از شبستان جنوبی، غربی و شمالی مسجد که شامل جرز‌ها و پایه ستون های منتسب به قرون میانی شناسایی و کاوش شده است.

او افزود: جمعه مسجد اردبیل که در برخی از نسخه‌ها و کتاب ها از آن به عنوان مسجد جامع نیز یاد شده، بازمانده مسجد عظیم و گسترده ای است که در دوره‌های مختلف اسلامی به ویژه دوره سلجوقی شکل گرفته و تا اوایل دوره صفوی آباد بوده است.

انتهای پیام/ح

آغاز چهارمین فصل کاوش از مجموعه جمعه مسجد اردبیل

برچسب ها: میراث فرهنگی ، مسجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.