خراسان شمالی یک درصد شکر کشور را تامین می‌کند

کارشناس مسئول چغندرقند خراسان شمالی گفت: براساس آمار‌های موجود، استان یک درصد شکر کشور را تامین می‌کند که میزان تولید آن سالانه ۱۰۸ هزار تن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، فاطمه ستایش مهر کارشناس مسئول چغندرقند خراسان شمالی گفت: هم اکنون ۶۷ درصد از شکر تولیدی در مزارع این استان تامین می‌شود.

او افزود: شکر مصرفی این استان حدود ۲۳ هزار و ۴۲۸ تن در سال برآورد شده است.

او با بیان اینکه در مقایسه با میانگین تولید شکر کشور که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است این استان، یک درصد تولید شکر کشور را به خود اختصاص داده است گفت: استان با تولید ۱۰۸ هزار تن و میانگین عملکرد ۵۰ تن در هکتار و عیار ۱۷.۷ درصد در بین ۲۰ استان تولید کننده چغندرقند، جایگاه نهم را در کشور دارد.

ستایش مهر با بیان اینکه از این میزان تناژ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن شکر استحصال شده است افزود: در سال زراعی گذشته (۹۷-۹۶) افزون بر ۲ هزار و ۱۶۸ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را به خود اختصاص داده بود.

کارشناس مسئول چغندرقند خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت این محصول ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار بوده که ۲ هزار و ۲۶۰ هکتار به صورت مستقیم و ۴۰ هکتار به صورت نشائی کشت شده که ۵۰ درصد به روش نشتی و غرقابی، ۴۰ درصد به روش بارانی و ۱۰ درصد به روش موضعی (تیپ) آبیاری می‌شود.

ستایش مهر با اشاره به اینکه شهرستان شیروان به عنوان قطب تولید چغندرقند در استان با سطح زیر کشت ۷۷۰ هکتار افزود: شهرستان‌های شیروان، جاجرم، گرمه و اسفراین به ترتیب بیشترین سطوح زیر کشت چغندر را به خود اختصاص داده اند.

کارخانه قند شیروان به عنوان قدیمی‌ترین کارخانه قند شمال شرق کشور محسوب می‌شود.
انتهای پیام/ط


خراسان شمالی یک درصد شکر کشور را تامین می‌کند

برچسب ها: شکر ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.