عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: با وجود آنکه مسئولان امر برای تنظیم بازار شب عید در نظر داشتند ۳۰ هزار تن مرغ وارد کنند، اما تنها ۷۵۰ تن وارد شد که این امر بیانگر تعبیر نشدن این رویاست.

واردات مرغ رویایی تعبیر ناپذیر است / قیمت هر کیلو مرغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانبرومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۲۵۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با اظهار نگرانی نسبت به کاهش قیمت جوجه یکروزه در بازار افزود: استمرار روند کاهش قیمت جوجه به معنای افت جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری است که امیدواریم فضای بازار به گونه‌ای تثبیت شود تا با ارسال پیام و سیگنال مناسب به مرغداران، انگیزه آن‌ها نسبت به جوجه ریزی از بین نرود.

چهار آیین ادامه داد: برخورد‌های قهرآمیز و تهدید آمیز برخی مسئولان دولتی در فضای رسانه‌ای و کاهش انگیزه تولیدکنندگان به استمرار تولید، بدون تردید تامین مرغ ظرف ۴۰ تا ۵۰ روز آینده را به چالش می‌کشاند.

این مقام مسئول با انتقاد از اظهار نظر برخی مسئولان پیرامون احتکار مرغ در واحد‌های مرغداری بیان کرد: با توجه به محدودیت دوره پرورش، نگه داری مرغ بیش از مدت ۴۲ تا ۴۷ روز در سالن‌های پرورش به سبب کاهش ضریب تبدیل به ضرر مرغدار است، از این رو احتکار مرغ در مرغداری‌ها شایعه‌ای بیش نیست.


بیشتر بخوانید: انتقاد تولیدکنندگان جوجه یکروزه به نرخ مصوب/نرخ واقعی هر قطعه جوجه یکروزه ۳ هزار و ۲۰۰ تومان


وی با اشاره به عوامل کاهش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری گفت: تعیین قیمت دستوری، مداخله دولت در بازار رقابتی و افزایش بی رویه قیمت ریز مغذی‌ها در سایه کمبود نظارت دستگاه‌های مسئول موجب شد تا تولیدکنندگان به بازار تولید نا امید شوند.

چهار آیین، مداخله دولت و نگاه غیر کارشناسی مسئولان ستاد تنظیم بازار به قیمت تمام شده را از علل اصلی کمبود عرضه مرغ در بازار برشمرد و افزود: زمانیکه فروش مرغ جوابگوی هزینه تمام شده تولید با احتساب ۱۰ درصد سود برای مرغدار نیست، از این رو مرغدار تنها یک راه منطقی برای کاهش ضرر و زیان به ذهنش می‌رسد که در نهایت این امر عرضه مرغ در بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مسئولان امر متوجه تصمیمات نادرست خود نیستند، بیان کرد: علی رغم افزایش ۳ برابری هزینه‌های تولید، ستاد تنظیم بازار از آذر سال گذشته تا ۲۴ تیر امسال، قیمت مرغ را ثابت نگه داشتتند که این امر به سبب زیان مرغدار در فروش هر کیلو مرغ، تاثیر سو بر روند جوجه ریزی واحد‌های تولیدی گذاشت.

وی  با اشاره به اینکه واردات مرغ رویایی تعبیر ناپذیر است، تصریح کرد: با وجود آنکه مسئولان امر برای تنظیم بازار شب عید در نظر داشتند ۳۰ هزار تن مرغ وارد کنند، اما تنها ۷۵۰ تن از این میزان وارد شد، که به همین خاطر بنده هشدار می‌دهم که استمرار تهدید به واردات مرغ می‌تواند شرایط بازار را در مهرماه بدتر کند.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنکه فروش مرغ با نرخ بالاتر از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اجحاف در حق مصرف کنندگان است، از این رو سازمان حمایت باید برخورد جدی با مرغداران داشته باشد.

چهار آیین قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا ۱۵ شهریور نوسان چندانی نداشته باشد و از اواسط شهریور با خنک شدن هوا و افزایش وزن گیری لاشه، قیمت از حالت نامتعارف خارج می شود، البته این امر مشروط به دخالت نکردن دولت در امر جوجه ریزی است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه اتخاذ تصمیمات دولت در افت و خیز تولید مرغ تاثیر گذار است، بیان کرد: این درحالی است که اگر قیمت گذاری به مکانیزم عرضه و تقاضا واگذار شود و دولت دخالتی در قیمت گذاری نکند، بدون تردید شرایط بازار بهتر خواهد شد.

به گفته وی، در مواقعی که انحصار در تولید وجود دارد، منطق اقتصادی حکم می‌کند که دولت در قیمت گذاری دخالت کند و در بازار رقابتی، دخالت دولت منجر به کاهش عرضه و خروج تولیدکنندگان از گردونه تولید می‌شود.

این مقام مسئول نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود تعدیل قیمت نهاده‌های دامی، نرخ ذرت و کنجاله سویا اختلاف چندانی با قیمت مصوب در بازار ندارد.

چهار آیین در پایان با انتقاد از افزایش قیمت ریز مغذی‌ها و واکسن‌ها در بازار تصریح کرد: با توجه به نوسان شدید ریزمغذی‌ها و واکسن از مسئولان امر انتظار می‌رود که تدابیری برای رفع این بحران بیندیشند چرا که نوسان شدید قیمت بر افزایش هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/

مداخله دولت و نگاه غیر کارشناسی مسئولان ستاد تنظیم بازار عامل اصلی کمبود عرضه مرغ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
اگر بگوییم صادرات در هر شرایط خوشحال ترند
آخرین اخبار