کمتر از یک هفته پس از خروج رسمی آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد، شرکت لاکهید مارتین قرارداد تجهیز موشک‌های میان‌بُرد را با پنتاگون امضا کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد پیمانکار دفاعی لاکهید مارتین آمریکا قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری ساخت و تحویل قطعات و تجهیزات آزمایش‌های موشک‌های میان بُرد را از آن خود کرد.

اعطای این قرارداد به لاکهید مارتین کمتر از یک هفته پس از خروج رسمی آمریکا از پیمان ۳۲ ساله منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد، صورت گرفت.

در بخشی از بیانیه پنتاگون آمده است: «شاخه هوافضای لاکهید مارتین در لیتلتون، کلورادو با دریافت حداکثر مبلغ ۴۰۵ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار، قرارداد طراحی، ساخت، توسعه و ادغام موتور‌های راکت‌های با قطر بالا و تجهیزات مرتبط با سیستم‌های موشک‌های میان‌بُرد را از آن خود کرد».

سران کشور‌های چین و روسیه اعلام کردند تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد به معنای توسعه نسل جدید موشک‌های میان‌بُرد هسته‌ای و جایگزینی موشک‌های پرشینگ است. استقرار چنین موشک‌هایی می‌تواند تهدیدی برای چین و روسیه محسوب شود.

پیش از این، آمریکا رسما خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به پیمان «آی ان اف» را تایید کرده بود. این کشور در تاریخ ۲ اوت [جمعه ۱۱ مرداد] رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد خارج شد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار