به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تورج دهقانی زنگنه رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه عملیات رفت حجاج به خانه خدا از ۱۷ تیر آغاز شده بود، اظهار کرد: عملیات رفت شب گذشته در ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه در فرودگاه امام خمینی به پایان رسید.
وی با بیان اینکه مدت زمان انجام عملیات ۳۰ روز بوده و تعداد زائران اعزام شده ۸۸ هزار و ۵۶۱ نفر بوده است، گفت: تعداد پروازهای انجام شده در طول این مدت ۳۶۰ پرواز بوده که ۴۳ درصد از پروازها به جده شامل ۱۵۳ پرواز و ۵۷ درصد پروازها به مدینه منوره شامل ۲۰۷ پرواز بوده است.
دهقانی زنگنه افزود: میانگین میزان تأخیر در مجموع کل پروازها ۱۹ دقیقه بوده است.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه عملیات بازگشت حجاج ۲۵ مرداد است، تصریح کرد: پایان عملیات بازگشت حجاج ۱۷ شهریور ماه بوده و مدت زمان عملیات برگشت ۲۳ بوده است.
وی ادامه داد: تعداد پروازهای برگشت ۳۶۰ پرواز است که از این تعداد ۱۷۶ پرواز (۴۹ درصد) از فرودگاه جده و ۱۸۵ پرواز (۵۱ درصد) از فرودگاه مدینه است.
دهقانی زنگنه درباره میزان بار مجاز هر حاجی گفت: ۲ بسته ۲۰ کیلوگرمی معادل ۴۰ کیلوگرم هر مسافر میتواند حمل کند.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه تعداد ایستگاههای پروازی ۱۹ ایستگاه است، اظهار کرد: این ایستگاهها عبارتند از فرودگاه امام خمینی، اهواز، اصفهان، ارومیه، بیرجند، بندرعباس، بوشهر، تبریز، رشت، زنجان، زاهدان، ساری، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، مشهد، همدان و یزد است.
وی یادآوری کرد: بیشترین میزان پروازها ۹۵ پرواز بود که از فرودگاه امام خمینی انجام شده و کمترین پرواز هم از ۲ پرواز از فرودگاه رشت بوده است.
دهقانی زنگنه اظهار کرد: ساعات پرواز انجام شده ۲ هزار و ۱۴۷ ساعت بوده و تعداد هواپیماهای فعال ۹ فروند بوده و تا به امروز میزان بار حمل شده یک میلیون و ۹۹۴ هزار و ۱۳۲ کیلوگرم بوده است.
بیشتر بخوانید: عملیات اعزام حجاج پایان یافت
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه تعداد زائران اعزامی امسال نسبت به سال گذشته رشد ۹۸ درصدی داشته است، بیان کرد: امسال شاهد افزایش ۹۷ درصد پروازها نسبت به سال گذشته بودهایم.
وی افزود: امسال همچنین شاهد افزایش ۷۰ درصدی ایستگاههای عملیاتی نسبت به سال ۹۷ بودیم و میزان تأخیرها هم ۷۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
دهقانی زنگنه ادامه داد: در طول این مدت چک برنامهای و تغییر چیدمان هواپیماها معادل ۳۰ هزار نفر ساعت انجام شده و ۴ هزار و ۲۹۴ ساعت هم مهندس همراه پرواز داشتهایم.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تعمیر بال صدمه دیده هواپیمای ایرباس در فرودگاه ساری در کمتر از ۶ ساعت انجام شده و تعویض موتور هواپیمای ایرباس هم در کمتر از ۱۷ ساعت انجام شده است.
وی گفت: تعویض قطعه و تعمیر موتور هواپیمای ایرباس در ایستگاه تبریز و رفع اشکالات پروازی سامانههای آویونیک هواپیمای ایرباس هم انجام شده است.
دهقانی زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این موضوع که چه تعداد از هواپیماها در طول این مدت اقدام به جابجایی مسافران پروازهای خارجی را انجام دادهاند؟ گفت: ۴ شرکت هواپیمایی از جمله ماهان ایر، قشم ایر، اطلس گوربال و آسمان در طول این مدت پروازهای خارجی ما را انجام دادهاند به طوری که ماهان تا به امروز ۴ هزار و ۸۳۳ مسافر را حمل کرده و قشم ایر هم ۵ هزار و ۶۰۰ مسافر را حمل کرده است.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی ایران ایر تمامی تعهدات پروازهای خارجی خود را انجام میدهد، تصریح کرد: خوشبختانه تا به امروز تمامی این تعهدات انجام شده و حتی برخی از مسافرانی که تمایل نداشتند با این شرکتها پرواز انجام دهند را به گونهای آنها را راضی کردهایم.
وی با اشاره به اینکه هواپیماییهایی را برای انجام پروازهای خارجی اجاره کردهایم، بیان کرد: اگر مسافری تمایل نداشت از این شرکتها جهت انجام پرواز خود استفاده کند این بلیتها را پس گرفته و یا تعویض میکردیم.
دهقانی زنگنه درباره مشکل سوخت رسانی به هواپیماها در برخی از کشورها از جمله ترکیه گفت: تا به امروز تمامی فرودگاهها به ما سوخت میدهند و برای پرواز استانبول هم نیازی به سوخت رسانی نداریم خوشبختانه در این رابطه تمامی کشورها همکاریهای لازم را با ما انجام دادهاند همچنین در برخی از فرودگاهها هم که سوخت رسانی انجام نمیشود در حال مذاکره و رایزنی هستیم.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره این موضوع که چرا پروازهای امروز به شب گذشته منتقل شده است، اظهار کرد: به دلیل آن که محدودیت اتوبوس جابجایی حجاج از کشور عربستان وجود داشت مجبور شدیم آخرین پرواز را شب گذشته انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون خصوصی سازی متوقف شده است، گفت: خصوصی سازی متوقف شده و ما خرید هواپیماهای جدید را در دستور کار خود قرار دادهایم.
دهقانی زنگنه درباره زیان ایران ایر از واگذاری پروازهای خارجی به سایر ایرلاینها گفت: در بخش اکونومی فرصت فروش یک میلیون و ۲۵۹ هزار یورو را از دست دادیم همچنین در بخش بیزینس کلاس هم فرصت فروش یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو بلیت را از دست دادیم که این ارقام عدم نفع ایران ایر از فروش این بلیتها محسوب میشود.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پایان بیان کرد: عملیات برگشت حجاج هم به صورت کامل از طرف شرکت هواپیمایی ایران ایر انجام میشود و رایزنی با کشور عربستان جهت همکاری سایر کشورها به نتیجه نرسیده است.
انتهای پیام/