مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت:همان لحظه اطلاع‌یابی از موضوع دزدیده شدن زنجیر بست‌نشینی مسجد حکیم اقدامات لازم صورت گرفت و هم اکنون در حال پیگیری هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پیرامون دزدیده شدن زنجیر بست‌نشینی مسجد حکیم اصفهان گفت : همان لحظه اطلاع‌یابی از این موضوع اقدامات لازم صورت گرفت و هم اکنون از طریق عوامل انتظامی و اداره آگاهی در حال پیگیری است.

او پیرامون تخریب‌های صورت گرفته در اطراف بقعه جعفری تنها بنای آرامگاهی اصفهان اظهار داشت: مردم در هر حال نزدیک بنا‌های تاریخی املاک خصوصی دارند و ما نمی‌توانیم همه سرمایه‌های مردم را محبوس و متوقف کنیم، اما به آن‌ها ضابطه‌های لازم پیرامون ساخت و ساز را اعلام می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: ضابطه‌هایی وجود دارد که هم مردم می‌توانند از سرمایه‌هایشان استفاده کنند و هم به بنا‌های تاریخی آسیبی نمی‌رسد.

او گفت: در مورد بقعه جعفری تعدادی مغازه در اطراف آن وجود داشته است که مالکان آن‌ها مجوز ساخت و ساز گرفتند و میراث هم تنها با یک طبقه ساخت و ساز با این افراد موافقت کرده است.

اللهیاری با بیان آنکه سازمان میراث فرهنگی در اطراف این بنای تاریخی هیچ ملکی را خریداری نکرده است اظهار داشت: ممکن است بخشی از املاک اطراف آن برای اوقاف باشد و سازمان میراث به مالکین اطراف این بنا براساس ضابطه خودت اجازه ساخت و ساز داده است.

او افزود: مالکی هم که مجوز حفاری در اطراف آن گرفته بود با شروع کارش یگان ما در آنجا حضور یافت و مانع فعالیت حفاری در کنار این اثر تاریخی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان این که ما هیچ چیز را متوقف نمی‌کنیم و متناسب با آن ضاطبه اعلام می‌کنیم، گفت: حفاری در نزدیکی بنای تاریخی ضابطه خاص خود را دارد و نباید در نزدیکی بنا اتفاق افتد و باید مطابق نظر کارشناسان سازمان میراث فعالیت کنند.

او پیرامون افزایش تعداد قبور در کنار این بقعه اظهار داشت: انجام چنین فعالیت‌هایی باید طبق ضوابط میراث فرهنگی باشد و مجوز دریافت شود و، چون آنجا موقوفه هست مجوز از سوی اوقاف دریافت می‌شود.

اللهیاری با بیان این که در کنار چنین بنا‌هایی تدفین معمول صورت نمی‌گیرد، گفت: شخصیت‌های خاص و شاخص در چنین مکان‌هایی تدفین می‌شوند.

او پیرامون این که بقعه جعفری می‌تواند بعد گردشگری داشته باشد و افزایش تعداد قبر‌ها در این مکان نکته منفی به حساب می‌آید، گفت: نباید تعداد قبور در این مکان افزایش یابد، اما تدفین هم در چنین مکان‌هایی ضابطه‌های خود همچون شکل سنگ قبر و فرم آن را دارد و هر کسی نمی‌تواند به دلخواه کار خود را انجام دهد.

انتهای پیام/م

 

نیروی انتظامی پیگیر دزدی صورت گرفته در مسجد حکیم اصفهان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.