رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : روند شیوع بیماری دیابت در این استان متوسط است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : بیماری دیابت یا مرض قند در سال‌های اخیر به دلیل سبک زندگی کم تحرک و تغذیه غیر صحیح و افزایش استرس‌ها در حال شیوع است و از آنجا که این بیماری می‌تواند عوارض جدی بر سلامت افراد داشته باشد پیشگیری از ابتلاء، کنترل و درمان آن بسیار حائز اهمیت است.

او گفت : هنگامی که میزان قند خون بدن در حالت ناشتا به مقدار مساوی یا بالاتر از ۱۲۶ میلی گرم جیوه برسد به فرد دیابتی اطلاق می‌شود و از نظر کنترل وزن، تغذیه صحیح، داشتن تحرک بدنی و عدم استعمال دخانیات و در صورت صلاحدید پزشک مصرف دارو باید تحت کنترل قرار گیرد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در گروه‌های در معرض خطر نیز مقدار قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ میلی گرم جیوه خواهد بود که این افراد با داشتن تغذیه مناسب، ورزش و کاهش استرس‌ها می‌توانند از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری کنند.

این مسئول افزود: بیماری دیابت به دلیل مقاومت به انسولین یا عدم ترشح این ماده از غده پانکراس ایجاد می‌شود در نتیجه قند داخل خون باقی مانده و قابلیت مصرف آن توسط سلول‌ها وجود ندارد.

بیگلری گفت: در سال‌های اخیر موارد عوارض ناشی از عدم کنترل دیابت سبب ایجاد آسیب جدی بر روی سلامت افراد و ایجاد فشار اقتصادی بر روی نظام سلامت شده است.

او افزود: عوارض دیررس ابتلا به دیابت سبب به خطر افتادن سیستم قلبی عروقی، عوارض چشمی و پای دیابتی می‌شود و در این راستا بیشتر نابینایی چشم، بروز نارسایی مزمن کلیه و قطع پا به دنبال عدم کنترل دیابت شایع است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این در حالی است که با تشخیص زودهنگام بیماری دیابت و درمان آن و نیز تغییر سبک زندگی تا حد زیادی می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد.

این مسئول گفت: از کودکی و نوجوانی باید به دانش‌آموزان آموخته شود که از مصرف مواد قندی، شیرینی و شکلات بیش از حد خودداری کنند همچنین اضافه وزن یا چاقی شکمی نیز خطر ابتلا به دیابت را افزایش خواهد داد.

بیگلری با تاکید بر اینکه فرد مبتلا به دیابت باید تحت نظر پزشک معالج خود به درمان صحیح دارو بپردازد تا از عوارض دیررس ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری شود گفت: یک باور غلط در بین عده‌ای مبنی بر اینکه استفاده از داروی انسولین سبب عادت کردن به این دارو می‌شود، وجود دارد در حالی که این گونه نیست و فرد با مصرف دارو با صلاحدید پزشک می‌تواند عوارض دیررس دیابت را کنترل کند.

او با بیان اینکه ممکن است برخی از بیماران مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند گفت: علائم بالینی اولیه مبتلا به دیابت شامل پرخوری، تکرر ادرار، عدم بهبود زخم‌ها و خستگی مزمن است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری دیابت به چهار نوع، دسته بندی می‌شود که در نوع اول علت ایجاد عدم ترشح انسولین است که بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود.

این مسئول افزود: همچنین در دیابت نوع ۲ که شایع‌ترین نوع دیابت است و بیش از ۹۰ درصد مبتلایان را شامل می‌شود معمولا در افراد بالای ۳۰ سال دیده شده و علت بروز این بیماری سبک زندگی ناسالم و تغذیه نامناسب است.

بیگلری گفت: همچنین دیابت نوع سوم شامل دیابت بارداری است که در برخی موارد بهبود می‌یابد و در مواردی نیز به صورت پایدار دیده می‌شود و دیابت نوع چهارم بر اساس واکنش اختلال سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود.

او با بیان اینکه دیابت نوع ۲ شایع‌ترین نوع دیابت است که قابلیت کنترل و پیشگیری را دارد گفت: برخی افراد به دلیل داشتن سابقه ابتلا به دیابت در بین اقوام درجه یک، کودکانی که با وزن بالای ۴ کیلوگرم متولد شده اند، بانوان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک و همچنین افراد مصرف کننده داروی کورتن با دز بالا در طولانی مدت ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری دیابت دارند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بر اساس آخرین آمار شیوع بیماری دیابت در سال‌های گذشته ۷ درصد بوده که این میزان در سطح کشور به ۱۰ درصد رسیده است بر همین مبنا یکی از اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از سنجش فشار خون کنترل دیابت در افراد بالای ۳۰ سال از طریق آزمایش ناشتا است.

این مسئول افزود: در این راستا بیماران دیابتی که از بیماری خود خبر ندارد از طریق انجام آزمایش خون ناشتا شناسایی خواهند شد و افراد مبتلا به دیابت که بیماری خود را کنترل نمی‌کنند نیز برای تغییر سبک زندگی و استعمال دخانیات و انجام ورزش مورد آموزش قرار می‌گیرند تا بتوانند زندگی سالمی داشته باشند و از عوارض دیررس ابتلا به دیابت درمان بمانند.

بیگلری با تاکید بر اینکه در کنار بیماری فشار خون، دیابت نیز از جمله عوارض اصلی ایجاد کننده نارسایی‌های مزمن کلیوی و دیگر مخاطرات است، گفت: استان کرمانشاه از نظر ابتلا به دیابت دارای شیوع متوسط است.

او افزود: در بیماران مبتلا به دیابت خطر ابتلا به کبد چرب وجود دارد بنابراین این افراد باید از مصرف قند و شکر به عنوان دو ماده اصلی تهدیدگر سلامتی بپرهیزند و با رعایت رژیم غذایی مناسب از ابتلا به عوارض این بیماری پیشگیری کنند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: همچنین برخی از بیماران مبتلا به دیابت همزمان فشار خون بالا را تجربه می‌کنند که باید مراقب رژیم غذایی خود باشند و مواد غذایی کم چرب و کم نمک را مصرف کنند، زیرا همزمانی ابتلا به فشارخون و دیابت خطرات جبران ناپذیر را به دنبال خواهد داشت و ریسک ابتلا به حملات مغزی و قلبی و بیماری‌های کلیوی را افزایش خواهد داد .

 

 

انتهای پیام/د

در حال شیوع بودن بیماری دیابت یا مرض قند

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.