معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای بیش از ۲ میلیون هکتار جنگل در کشور مجوز حفاظت صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دهمین اجلاس ملی شبکه سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور به میزبانی اردبیل با بیان اینکه سال گذشته برای یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار جنگل مجوز حفاظت صادر شده بود، گفت: امسال این رقم به دو میلیون و ۷۰ هزار هکتار رسیده است و برای هر هزار هکتار یک نیرو اختصاص دادیم، اما همچنان قاچاق و بریدن چوب دیده می‌شود.

او بیان کرد: در تمامی اراضی که واگذار شده درخواست‌ها در ابتدا در اداره کل استعدادیابی بررسی شده و بدون کار کارشناسی هیچ واگذاری صورت نمی‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برخی محدودیت‌های منابع مالی تصریح کرد: با این وجود امسال ۹۵ میلیارد تومان برای مراتع پول هزینه کردیم و خود بنده روزانه اتفاقات مراتع را رصد می‌کنم.

آقایی تصریح کرد: سال گذشته ۲۷ هزار پرونده برای تخریب‌گران کوچک و بزرگ تشکیل شده، اما به عنوان مثال زمانی که یک روستایی را به دلیل تجاوز به عرصه منابع طبیعی به مدت ۴ ماه روانه زندان کردیم کل روستاییان در مقابل منابع طبیعی ایستادند و در مقابل همه منفور شدیم.

او همچنین در خصوص احداث تله کابین در جنگل‌های حفاظت شده هیرکانی گفت: بنده هم از تله کابین علی آباد کتول و هم از تله کابین ناهارخواران بازدید کردم و با احداث تله کابین موافقت نداشتیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه با استاندار قبلی و فعلی بابت تله کابین صحبت کردم، افزود: بنده برای دفاع از عرصه‌های طبیعی هزینه هم دادم و اینطور نیست که بی تفاوت بودیم، اما باید امروز پرسید مگر تله کابین نمک آبرود که در سال‌های قبل احداث شده فعالیت ندارد و هزاران گردشگر به آن مراجعه نمی‌کنند.

آقایی افزود: اگر کسی به عرصه منابع طبیعی تجاوز کرده و تجاوز به اثبات رسیده است ما برخورد می‌کنیم، اما در برخی مواقع فرد خواهش می‌کند که اصل زمین را واگذار کند و ما هم شکایتی نداشته باشیم که شکایت نمی‌کنیم.

او واگذاری اراضی برای معادن مجوز نمی‌گیرد، اما در عمل فعالیت‌های متعددی دیده می‌شود، اظهار کرد: در ماده اول قانون سازمان جنگل‌ها به اصلاح، احیا، توسعه و بهره برداری اشاره شده و خط قرمز ما جنگل و مرتع درجه یک است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی هیچ کس اختیار تغییر کاربری و واگذاری جنگل و مرتع درجه یک را ندارد و این به منزله مخالفت ما با زراعت نیست و عملا هم نمی‌توان با زراعت مخالفت کرد.

آقایی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بیش از ۶۰ میلیون هکتار تقاضای معدن وجود داشته است، تصریح کرد: هیچ معدنی بدون اخذ مجوز از سازمان جنگل‌ها جنبه قانونی ندارد و اگر موردی در این خصوص دیده می‌شود انتظار داریم مردم و خبرنگاران به ما گزارش بدهند.

او افزود: از سویی هیچ مدیر کلی نیز در استان حق واگذاری معدن ندارد و واگذاری معدن بعد از طی مراحل قانونی باید در کارگروه مربوطه مصوب شود.

انتهای پیام/ح

صحبت های رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  در اردبیل

برچسب ها: کشاورزی ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.