مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان به تشریح وضعیت بازسازی مدارس سیل زده و زلزله ده استان پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی قربانی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: در سیل اخیر حدود ۱۱۳ مدرسه زیر آب رفت که از این تعداد ۳۵ مدرسه بافت قدیمی داشتند و حجم زیادی از آب وارد آن‌ها شده بود و نیاز به تخریب و ساخت مجدد داشتند به همین دلیل آن‌ها را تخریب و اکنون در حال ساخت آن‌ها هستیم. خوشبختانه در بین آن‌ها مدرسه بزرگ ۶ کلاسه وجود نداشت و همه مدارس ۲، و ۳ کلاسه روستایی بودند که تا مهرماه آماده بهره‌برداری هستند.

او افزود:تعداد ۷۸ مدرسه که حجم آبگرفتگی آن‌ها کمتر بود و باید تعمیر می‌شدند تعمیر آن‌ها آغاز شده و تا مهرماه نیز آماده خواهند شد.

قربانی بیان داشت: حدود ۴۰ میلیاردتومان از محل کمک‌های خیرین جمع‌آوری شد که با این کمک‌ها تصمیم گرفتیم مدارس فرسوده در مناطق سیل‌زده را بازسازی کنیم، در واقع سیل وارد این مدارس نشده بود، اما فرسوده شده بودند و نیاز به تخریب و احداث مجدد داشتند، از این مدارس تعداد ۶ مدرسه، ۶ کلاسه هستند که این ۶ مدرسه آبان یا آذرماه امسال آماده بهره برداری می‌شوند و با احداث آن‌ها ۲۰۰ کلاس به ظرفیت مدارس آن مناطق افزوده می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: در سال تحصیلی جدید مدرسه‌ای نداریم که سیل‌زده باشد و دانش‌آموزان آن در مهرماه نتوانند مدرسه بروند هیچ دانش‌آموز سیل‌زده‌ای در سال تحصیلی جدید مشکلی برای مدرسه رفتن ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: حدود ۱۳۰ کلاس در حال تعمیر و یا احداث مجدد هستند و تعداد ۱۹۰ کلاس درس جدید احداث شد که در سال تحصیلی جدید ۳۳۰ تا ۳۴۰ کلاس درس آماده بهره برداری هستند.

او گفت: مشکل مدارس ما در مسجدسلیمان از مشکل مدارس در مناطق سیل‌زده بیشتر است و وضعیت شهرستان مسجدسلیمان حتی قبل از زلزله بد بود چرا که در مسجد سلیمان حدود ۸۰ مدرسه سنگی با قدمت ۵۰ تا ۶۰ ساله وجود دارد.

قربانی در خصوص زلزله مسجد سلیمان بیان داشت: در اوایل وقوع زلزله کار ما بسیار سخت بود که استاندار دستور داد به مسئله ورود کرد و به همین دلیل حدود ۲۵ میلیارد تومان برای ۸ پروژه جدید ساخت مدارس تعریف شد، اما زمان بهره برداری از این مدارس مهر امسال نیست.

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: در حال حاضر ۱۸ مدرسه از زلزله آسیب جدی دیدند که از این تعداد ۱۳ مدرسه کلاً باید تخریب و احداث مجدد شوند و تعداد ۵ مدرسه باید مقاوم سازی شوند که مدارسی که نیاز به مقاوم سازی دارند نهایتاً تا مهر و آبان امسال آماده بهره‌برداری می‌شوند و در حقیقت وضعیت اعتبارات ما به آن صورت خوب نیست که روی منابع دولتی حساب کنیم تا کنون کمک‌هایی که دولت تصویب کرده بیشتر در بحث خانه‌های مسکونی بوده که برای دولت اولویت دارد؛ بیشتر روی ظرفیت خیرین کشور و مشارکت‌های مردم حساب باز کردیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: هیچ کدام از مدارس منهای ۵ مدرسه‌ای که قرار است مقاوم سازی شوند به مهرماه نمی‌رسد به همین دلیل با مشورتی که با مدیرکل آموزش و پرورش کردیم، تصمیم بر این شد که برخی مدارس ۲ شیفته شود و اگر نیاز باشد برای برخی دانش‌آموزان که شرایط تحصیل در مناطق خود را ندارند برای آن‌ها سرویس ایاب و ذهاب در مدارس دیگر در نظر گرفته شود تا سال امسال به پایان برسد و پروژه احداث مدارس را برای سال آینده آماده کنیم.

او گفت: در ساخت و ساز جدید به سراغ روش‌های نوین مانند LSF که در کارخانه ساخته می‌شوند رفتیم و که هم ساختمان سبک‌تر ساخته می‌شود، هم ضد زلزله و هم سرعت کار بیشتر از روش‌های معمول است ضمن اینکه در روش جدید به ما اطمینان داده می‌شود که مهرماه سال آینده تعدادی از پروژه‌ها وارد سیکل آموزشی می‌شود.

منبع:فارس

انتهای پیام/م

برچسب ها: سیلاب ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.