معاون امور هنری وزارت ارشاد:

جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان، جشنواره فرداست

حسینی گفت: جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان، جشنواره فرداست و با این جشنواره می‌توانیم آینده هنر‌های تجسمی را تعریف کنیم.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه (۱۷ مردادماه) از دبیرخانه بیست و ششمین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان و جلسه داوری گرافیک این جشنواره دیدار کرد.

هادی مظفری (مدیر کل هنر‌های تجسمی)، عبدالرحیم سیاهکارزاده (مدیر موسسه هنر‌های تجسمی معاصر)، اردشیر میرمنگره (معاون هنری اداره کل تجسمی)، مجید فروغی (مدیر روابط عمومی معاونت هنری)، رضوان صادق‌زاده (دبیر بیست و ششمین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان)، کامبیز صبری (مجسمه‌ساز و استاد کارگاه مجسمه‌سازی این جشنواره)، جمال رحمتی (کاریکاتوریست و استاد کارگاه کاریکاتور جشنواره) و فرهاد فزونی (طراح گرافیک و استاد کارگاه گرافیک جشنواره) در این دیدار با مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) درباره جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان و ویژگی‌های آثار صحبت کردند.

حسینی در سخنانی با بیان اینکه «جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان، جشنواره فرداست»، اظهار کرد: با این جشنواره می‌توانیم آینده هنر‌های تجسمی را تعریف کنیم و تجسم بخشیم. وقتی درباره دوره‌های تاریخی صحبت می‌کنیم از کشاورزی آن ادوار نمی‌گوییم، بلکه از هنر و معماری آن سخن می‌گوییم.

او یادآور شد: هنر کار کردن برای فرداست که امروزیان نیز از آن بهره می‌برند. وقتی در حوزه مدیریت هنری فعالیت می‌کنید باید به این فکر کنید که عملکرد شما نه فقط امروز که در معرض داوری تاریخ هم قرار می‌گیرد و آیندگان از آنچه امروز عمل می‌کنید، می‌توانند بهره ببرند یا محروم شوند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حال در میان این کار کردن برای هنر، چند جشنواره و فعالیت عمده داریم که مختص فردای نزدیک و دور ماست؛ جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان یکی از آنهاست که کارکرد آن ویژه آینده است. بسیاری از کسانی که امروز از نام‌های مشهور هنر‌های تجسمی‌اند و در دهه چهارم و پنجم زندگی به سر می‌برند، محصول جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان هستند و به دوستی‌های یکدیگر مباهات می‌کنند.

او بیان کرد:، اما یادمان باشد ما هنوز توفیق این را پیدا نکرده‌ایم که از این ظرفیت استعدادیابی برای توسعه تعلیم استفاده کنیم. یعنی استعدادیابی می‌کنیم، اما هنوز امکانات کافی برای اینکه کنترل و خدمات‌رسانی مناسب ارائه دهیم نداریم تا این برگزیدگان راحت‌تر به امکانات آموزش تخصصی دسترسی داشته باشند. در واقع ما نتوانسته‌ایم فرصت‌های ارائه اثر و پخته شدن را برای این نخبگان و برگزیدگان فراهم کنیم.

حسینی با تاکید بر اینکه «فاصله بین دو جشنواره نباید سکوت باشد»، خاطرنشان کرد: بین دو دوره جشنواره را باید با ترنم هنر پر کنیم و امکانات لازم را برای آموزش و پیگیری ایجاد کنیم.

هادی مظفری، مدیر کل دفتر هنر‌های تجسمی نیز در سخنانی کوتاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش همکاران در دبیرخانه و ستاد اجرایی جشنواره این دوره از جشنواره خیلی خوب دیده شد و در هماهنگی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش هنری آزاد و همچنین استان‌ها تعداد قابل توجهی از هنرمندان جوان در این جشنواره شرکت کردند.

همچنین در ادامه این نشست، رضوان صادق‌زاده گزارشی از جلسات داوری و تعداد شرکت‌کنندگان و افزایش ۴۹ درصدی شرکت‌کنندگان در این دوره جشنواره ارائه کرد.

جمال رحمتی، استاد کارگاه کاریکاتور جشنواره جوانان هم به وضعیت هنرمندان جوان کاریکاتور اشاره کرد و گفت: مدتی است شاهد حضور کمتر کاریکاتوریست‌ها در جشنواره‌ها هستیم. به دلیل بازار کار نامناسب کاریکاتور اقبال کمتری به این رشته شده که در ورودی و خروجی جشنواره‌ها نیز تاثیر گذاشته است.

در ادامه کامبیز صبری، هنرمند مجسمه‌ساز به حضور هنرمندان در جشنواره جوانان اشاره کرد و گفت: در این دوره شاهد حضور ۹۰ درصدی خانم‌ها در رشته مجسمه‌سازی بوده‌ایم که با توجه به اقبال خانم‌ها به مجسمه‌سازی باید به مساله مهمی هم توجه کنیم که حضور کمرنگ آقایان در رشته مجسمه‌سازی می‌تواند در آینده مشکل‌ساز باشد. به این ترتیب شاید در ۱۵ سال آینده تعداد مجسمه‌ساز‌های مرد به حداقل برسد.

انتهای پیام/

دیدار معاون امور هنری ارشاد با اعضای جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار