منابع دولتی ژاپن اعلام کردند این کشور به منظور حفظ تعادل روابط با تهران و واشنگتن، در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز شرکت نمی‌کند.

ژاپن: کشتی‌های گشت‌زنی را به تنگه باب‌المندب اعزام می‌کنیم نه تنگه هرمزبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های ژاپنی به نقل از منابع دولتی این کشور گزارش دادند آبه شینزو، نخست‌وزیر این کشور تمایلی برای شرکت در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز ندارد، اما برای حفظ امنیت محموله‌های تجاری ژاپن چند کشتی گشت‌زنی را به تنگه باب‌المندب اعزام می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته مدعی شد واشنگتن از ۶۰ کشور برای حضور در  ائتلاف «تضمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز» دعوت کرده اما پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی (اینجا) با اشاره به امتناع کشورها از پیوستن به این ائتلاف، آن را «ائتلاف تک‌نفره ترامپ» توصیف کرده است.

مهمترین دلیل پاسخ منفی کشور‌ها به درخواست آمریکایی‌ها این است که این ائتلاف را ائتلافی ضدایرانی می‌دانند که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد.

پایگاه خبری «ژاپن‌تایمز» به نقل از این منابع افزود آبه شینزو برای حفظ روابط دوستانه با ایران تمایلی به حضور در ائتلاف دریایی آمریکا و  فرستادن نیروهای دفاعی ژاپن به تنگه هرمز ندارد.

به گفته این منابع، با این حال توکیو هم‌اکنون از سوی واشنگتن برای شرکت در ائتلاف دریایی تنگه هرمز تحت فشار است و ژاپن برای حفظ تعادل روابط خود با ایران و آمریکا، در حال بررسی اعزام چند کشتی و هواپیمای گشتی به آبهای یمن و تنگه باب‌المندب است.

انتهای پیام/

برچسب ها: خاورمیانه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار