مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: اکنون حدود هزار و ۷۰۰ رشته قنات در این استان فعال است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: از دو هزار و ۲۰۰ رشته قنات در این استان به دلیل خشکسالی و حفرچاه، تنها هزار و ۷۰۰ رشته فعال است.

امیر اسلامی افزود: این قنوات با آبدهی تقریبی ۴۴ هزار لیتر، بالغ بر ۱۳۵ هزار هکتار را مشروب می‌کند و حدود صد هزار نفر بهره بردار دارد.

به گفته او، آب محدودیت اصلی کشت و کار در استان فارس است از این رو مرمت و بازسازی قنوات که معمولا با افزایش معنی دار آبدهی همراه بوده تاثیر قابل توجهی در رفع این محدودیت در اراضی مشروب دارد.

اسلامی با بیان اینکه در سال‌های ۹۶ و ۹۷، با اعتباری معادل ۱۲ میلیارد تومان، حدود ۱۱۰ کیلومتر از قنوات استان مرمت و بازسازی شد، بیان داشت: این امر باعث افزایش آبدهی حدود ۴۷۵ لیتر بر ثانیه شده است.

او تصریح کرد: در سال جاری مرمت و بازسازی ۱۴۰ رشته قنات به طول ۴۵ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.

اسلامی با بیان اینکه تاکنون قنوات با کول‌گذاری مرمت می‌شد، گفت: در سال جاری برای اولین بار در مرمت و احیای "قنات پشته قالینی" واقع در شهرستان جهرم با استفاده از لوله‌های بتی با استحکام خیلی بالا در دست اجرا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: مرمت، بازسازی و لوله‌گذاری این قنات با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیون تومان و در طول ۱۱۰ کیلومتر در حال انجام است.
انتهای پیام/م

۱۷۰۰ رشته قنات در فارس فعال است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.