توسعه جهشی دامپروری استان اردبیل با تبدیل دام‌های موجود به دام‌های پربازده محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل در جلسه‌ای که با حضور مقامات کشوری و استانی برگزار شد گفت : اقتصاد روستاهای استان مبتنی بر دامداری است و به دلیل عدم مقرون به صرفه بودن این شغل روستاها به تدریج خالی از سکنه می شود.

او  روستای کوهساره در بخش هیر شهرستان اردبیل را نمونه بارزی برای این ادعا عنوان کرد و افزود :جمعیت۵۰۰ خانواری این روستا که سبک زندگی روستایی و عشایری دارند به یکصد خانوار کاهش یافته و رفته‌رفته خالی از سکنه می‌شود.

استاندار اردبیل هدف طرح پیشنهادی استان را رونق دامداری در روستاها و تبدیل دام کم بازده موجود به نژاد برتر با صرفه اقتصادی و بازدهی بیشتر و نهایتا افزایش درآمد روستاییان عنوان کرد و گفت : در کنار ظرفیت های جامعه روستایی و عشایری استان ، مجموعه های متعدد و عظیم تولیدی و صنعتی نیز در استان وجود دارد که با حداقل ظرفیت فعالیت می کند.

رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان بیان کرد: شرکت های کشت و صنعت مغان و پارس به ترتیب با استعداد پرورش ۵۰۰ هزار و  ۳۰ هزار رأسی دام سبک و سنگین و وجود کارخانه‌های تولید فرآورده های لبنی استان که تنها ظرفیت تولید یکی از این کارخانه ها تولید روزانه ۷۰۰ تن محصولات لبنی است ولی در حال حاضر تنها با تولید روزانه ۵ تن کار می‌کند از جمله توانمندی های استان است . 

او ابراز امیدواری کرد : با حمایت‌هایی که از سوی نهاد ریاست جمهوری ، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی امام رحمة الله انجام می گیرد طرح توسعه دامداری استان و واردات دام های پر بازده به زودی اجرایی شود تا شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جامعه روستایی و عشایری استان باشیم.

در این جلسه معاون سرمایه گذاری ، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری نیز انگیزه ، تلاش و همت مسئولان استانی در تصویب و اجرای این طرح را ستود و گفت: طرح پیشنهادی استان اردبیل علی رغم تشابه ظاهری با طرح‌های کمیته امداد امام خمینی ره  و غیره به لحاظ شکلی و مطالعه همه جوانب آن و تعریف زنجیره تولید بی نظیر است و تاکنون ارائه نشده و جز طرح‌های ایده‌آل بخش دامپروری کشور است.

منوچهر رزمجو افزود: استان اردبیل پایلوت اجرای آن و  ۴ هزار روستای کشور در فاز اول  تحت پوشش قرار می گیرند و حمایت های لازم را جهت تأمین اعتبارات لازم تا صدور مجوزها و واردات دام و  افزایش جمعیت دامی کشور انجام می دهیم.

او گفت : آب و هوای استان اردبیل از شرایط مطلوبی برای پرورش دام به ویژه گوسفند برخوردار است و بر اساس گزارش مسئولان استان بسیاری از زیرساخت های لازم در این استان مهیا است و نیاز آنچنانی به ساخت و ساز و هزینه در تامین بستر ها وجود ندارد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز از تامین منابع ریالی اجرای این طرح خبر داد و گفت: منابع مالی اجرای این طرح از محل منابع داخلی وزارت جهاد کشاورزی تامین شده است و امیدواریم با تامین منابع ارزی اجرای این طرح سرعت گیرد.

مرتضی رضایی با بیان اینکه از سرمایه‌گذاری هلدینگ و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کشور در اجرایی این طرح استقبال می‌کنیم ، اظهار کرد : از تشکیل شرکتهای تعاونی ها و تشکل هایی که زنجیره تولید و فرآوری محصولات تولیدی در روستاها را انجام دهند با صدور مجوزهای لازم مورد حمایت قرار می دهیم.

او از مطالعه ، انتخاب و سفارش چندین گونه نژاد برتر و پربازده دام سبک و سنگین با صرفه اقتصادی بیشتر خبر داد و گفت: نژادهای رومانف ، سمینتال ،شورت از جمله این نژادها است که مجوزهای لازم واردات آن صادر شده و از کشورهای مبدا ،  واردات آن در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می گیرد.

رضایی با اشاره به اینکه ترکیه نزدیک ترین مسیر برای تامین دام اجرای این طرح در اردبیل انتخاب شده اضافه کرد: دام های مورد نیاز با اصلاح نژادی خلوص صد در صد از چندین کشور تامین می‌شود و سایت های آموزشی برای آموزش رایگان روستاییان و عشایر با شیوه نگهداری اصولی و بهره وری بیشتر این دام‌ها در استان ایجاد می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد : متقاضیان این دامها قبل از تحویل دام با اصول نگهداری و تغذیه آن کاملاً آشنا می‌شوند و ۶۰۰ راس دام در مرحله اول جهت آموزش روستاییان به استان تحویل داده می  شود.

او ادامه داد :مقدمات آموزش رایگان و تمهیدات مورد نیاز اندیشیده شده است.

انتهای پیام/ع

رونق دامداری در روستاهای استان اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.