به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۹۸ یکی از موارد مقایسه و تحلیل نتایج مربوط به مدرسه محل تحصیل داوطلبان رتبه برتر است که همواره مدارس خاص دولتی و غیردولتیهای شاخص گوی سبقت را از مدارس دولتی عادی میربایند و به دنبال این موضوع گمانهزنیهای بسیاری مبنی بر عملکرد ضعیف مدارس دولتی مطرح میشود؛ گویی مدارس پولی و بچه پولدارها توفیق بیشتری در ادامه تحصیل دارند.؛ به دنبال پیگیری شائبه کیفیت بالای آموزش پولی نسبت به آموزش رایگان این موضوع را با علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه مطرح کردیم.
بیشتر بخوانید:بچه پولدارها فاتح قلههای آموزشی/ مدارس دولتی از ماراتنهای علمی جا ماندهاند؟
معاون آموزش متوسطه در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر نوع مدرسه بر نتایج کنکور دانشآموزان با توجه به پیشتازی مدارس خاص دولتی یا غیردولتی در تربیت رتبههای برتر کنکور اظهار کرد: مدارس دولتی تضعیف نشدهاند، اما مدارس سمپاد و برخی مدارس خاص دولتی از حیث وجود دانشآموزان برگزیده در کنکور شرایط بهتری دارند.
وی ادامه داد: آمار فعلی به هیچ وجه نشان از تضعیف مدارس دولتی ندارد چراکه مدارس نمونه دولتی، هیئت امنایی و حتی برخی مدارس دولتی عادی داریم که نتایج قابل قبولی را در این مدارس شاهد بودیم.
کمرئی با اشاره به فعالیت مدارس سمپاد گفت: این مدارس دانشآموزانی دارند که از بدو ورود ویژگیهای آموزشی برگزیدهای داشتند درنتیجه در حوزه رقابتهای ملی و کنکور توفیقات بیشتری کسب میکنند.
معاون آموزش متوسطه درباره عملکرد برخی مدارس غیردولتی که در کنکور و المپیادها موفق ظاهر شدند، تصریح کرد: بدیهی است زمانی که مدرسهای دانشآموزان برگزیده از نظر علمی دارد، در نتیجه بنیه علمی قویتر به این مدرسه فرصت جدیتری میدهد تا نتایج بهتری بگیرد درنتیجه عملکرد آنها در حوزههای علمی ملی بیشتر خواهد بود.
وی اظهار کرد: در برخی غیردولتیها دانشآموزان وضعیت علمی خوبی دارند و حتی همپای مدارس نمونه دولتی یا سمپاد پیش میروند درنتیجه نتایج بهتری در کنکور و المپیاد کسب میکنند چراکه آنها در موقعیتی قرار گرفتند که از یک فیلتر علمی عبور کردهاند و وارد مدرسه مذکور شدهاند.
کمرئی با اشاره به اینکه در مدارس سمپاد بعد آموزشی و رقابتی بیشتر مدنظر است، گفت: در نتیجه در این مدارس دانشآموزان نتایج بهتری کسب میکنند و به طور کلی تا زمانی که تعدد و تنوع مدرسه داریم، چنین شرایطی وجود دارد که برخی از مدارس از حیث برنامهریزی درسی فرصتهای بیشتر آموزشی پیدا میکنند درنتیجه در رقابتهای علمی شرایط مناسبتری دارند، اما این شرایط به معنای ناکارآمدی مدارس دولتی نیست.
معاون آموزش متوسطه تاکید کرد: در مدارس دولتی، فراوانی افرادی که نمیتوانند در مسابقات علمی موفقیتهای بزرگ کسب کنند بیشتر است چرا که جامعه آماری بیشتری متشکل از عموم دانشآموزان دارند، اما در مدارس خاص به دلیل آنکه در یک مرحله از یک فیلتر عبور کردند ضمن آنکه فراوانی کمتری داشتهاند با بنیه علمی قویتری هم ظاهر میشوند.
انتهای پیام/
ولی در مدارس نمونه و تیزهوشان دانش آموزان را جدا کرده اند تا حداقل بتوان چند تا دانشجو خوب تحویل جامعه داد.
من هم نمونه دولتی بودم هم دولتی
تو دولتی درس هم نمیدن
اداره کردن کلاس 40نفره ک هر بچه ای شخصیت خودشو داره و نمیشه با همه یکسان برخورد کرد، سروصداهای بچه ها و... ک باعث شده بیشتر معلم ها مشکل عصبی پیدا کنن و... بازم بگم؟